Domov News PRVÁ JAZDA Mercedes EQS SUV – opulentná pevnosť

PRVÁ JAZDA Mercedes EQS SUV – opulentná pevnosť

Prvýkrát sme sa posadili za volant najluxusnejšieho elektrického SUV od značky Mercedes. Čím sa odlišuje od limuzíny EQS? 

Elektrifikácia vozidiel v podaní Mercedesu je pozoruhodná. V porovnaní s ostatnými výrobcami prémiových vozidiel má v tejto činnosti rozhodne veľký náskok. Kým snahy konkurencie sú buď váhavé, alebo ich elektromobily sú stále vo vývoji, Mercedes priebežne uvádza na trh ucelené portfólio elektromobilov. Zákazník o luxusné vozidlá tak má momentálne naozaj široké možnosti výberu, aj čo sa týka pohonu. Tí, ktorí sa odhodlajú prejsť na elektrický pohon, môžu najnovšie uvažovať o EQS SUV.

Pravda, názov automobilu neznie ktovieako originálne. Koniec koncov na karosérii to označenie SUV ani nikde nenájdete. Nachádzajú sa tu len štítky EQS s číselným označením motorizácie, prípadne označenie pohonu všetkých kolies 4MATIC. EQS SUV však nie je len EQS s vyššou stavbou karosérie, aj keď mnohé podobnosti s limuzínou EQS tu nájdeme.

Aj keď sa trochu obávame, či recyklácia dizajnu sa v budúcnosti Mercedesu nevypomstí, v skutočnosti by sa nemalo stať, že si na ceste pomýlite EQS SUV napríklad s menšou EQE SUV. Rozmery EQS SUV sú naozaj majestátne, no na prvý živý pohľad pôsobia kompaktne. Treba však podísť bližšie k autu, sadnúť si dovnútra a človek okamžite zistí, že obavy z nedostatku priestoru tu nemajú žiadny reálny základ. Ale ešte späť k tvarom karosérie.

Podriadený aerodynamike

Mercedes si dal priam až neuveriteľne dôsledne záležať na vyladení aerodynamického odporu vzduchu karosérie. Aerodynamika je v prípade elektrických SUV absolútne kľúčová a Mercedes si v tomto ohľade splnil domácu úlohu na jednotku s hviezdičkou. Podarilo sa mu dosiahnuť aerodynamický odpor vzduchu karosérie na úrovni len 0,20. Tejto hodnote prispieva napríklad absencia masky chladiča, ktorý tvorí len lesklý panel, zasúvateľné kľučky dverí, strešný spojler či falošný zadný difúzor. EQS SUV však nosí klasické spätné zrkadlá namiesto kamier, ako je to napríklad v prípade Audi e-tron. Kamery by údajne mali na zníženie aerodynamického odporu vzduchu len minimálny vplyv, no zásadným spôsobom by zmenili architektúru kabíny, pretože by bolo potrebné do nej inštalovať ďalšie dva displeje, na ktoré by sa premietal obraz z týchto kamier.

Osvetlené prahy

Z profilu vynikne okrem veľkých kolies ešte jeden detail. Príplatkové nástupné prahy sú osvetlené. Je to prvýkrát, čo má SUV od Mercedesu túto funkciu. Čo sa týka spomínaných kolies, v konfigurátore nájdete dva druhy 20-palcových diskov, dva druhy 21-palcových a jeden druh 22-palcových kolies. Ešte sa musím pristaviť pri vysúvateľných kľučkách. Po nastúpení a aktivovaní elektromotora je zvuk ich zasúvanie naspäť do karosérie na pomery ceny a luxusného dojmu, ktorým sa toto vozidlo snaží prezentovať, celkom hlasný. Nad ľavým predným blatníkom sa nachádza otvor na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov, pretože predná kapota sa dá otvoriť iba v servise.

Batožinový priestor

Mercedes EQS SUV nie je z tých vozidiel, ktoré by potrebovali úložný priestor aj vpredu, pretože elektricky ovládané dvere kufra otvárajú vchod do čalúnenej jaskyne s objemom až 645 litrov. Tento údaj platí pre päťmiestne usporiadanie sedadiel. Posunutím zadných sedadiel v druhom rade do krajnej prednej polohy sa môže zväčšiť na 880 litrov. Automobil navyše môže byť vybavený tretím radom sedadiel. Tým sa síce batožinový priestor scvrkne na 195 litrov, ale rozhodne ich nemožno titulovať ako núdzové. Dve samostatné sedadlá v treťom rade sa sklápajú do rovnej podlahy kufra a sú vyhrievané.

EQS SUV

Porovnanie rozmerov a hmotností modelov Mercedes
Automobil EQS SUV EQS GLS
Dĺžka (mm) 5125 5216 5207
Šírka (mm) 1959 1926 1956
Výška (mm) 1718 1512 1850
Rázvor (mm) 3210 3210 3135
Batožinový priestor (l) 195/645/2100 610/1770 355//2400
Hmotnosť (kg) 2695 2480 2460

 

Na Slovensku sa Mercedes EQS SUV predáva v štyroch výkonových verziách. Všetky tieto verzie majú spoločného menovateľa v podobe úplne nového synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom uloženého na zadnej náprave. Kým v limuzíne EQS dosahuje tento elektromotor účinnosť okolo 92-93 %, v EQS SUV to je až 97 %. Jeho výkon je vo všetkých prípadoch rovnaký – 265 kW. Základ ponuky tvorí verzia EQS 450+ SUV, ktorá je vybavená len týmto jedným elektromotor uloženým vzadu. Je to variant pre tých, ktorí chcú maximalizovať dojazd tohto elektrického SUV. Podľa technických údajov dokáže toto vozidlo prejsť v zmysle testovacieho cyklu WLTP na jedno nabitie až 660 km.

EQS SUV

Zvyšné tri varianty sú vybavené aj predných elektromotorom, takže tým pádom disponujú pohonom všetkých kolies. Technické údaje jednotlivých verzií si môžete pozrieť v tabuľke.

Technické údaje:
Model 450+ 450 4MATIC 500 4MATIC 580 4MATIC
Výkon (k) 360 360 449 544
Krútiaci moment (Nm) 568 800 828 858
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,7 6,0 5,2 4,6
Max. rýchlosť (km/h) 210 210 210 210
Cena od (€) 121.674 125.514 134.322 165.354
Nabíjanie a spotreba energie

Ja som na prvý úsek testovacej trasy, ktorý viedol do diaľnici D2 smerom z Bratislavy po odpočívadlo Sekule dosiahol s modelom 450 4MATIC spotrebu energie 29,9 kWh. Všetky verzie sú vybavené batériami s celkovou využiteľnou kapacitou až 108,4 kWh. Znamená to teda, že EQS SUV dokáže pri tachometrových rýchlostiach 130-140 km/h bezpečne prejsť vzdialenosť vyše 300 km.

Pri blížiacom sa nabíjaní manažment batérie dokáže zahriať batériu na teplotu, aby bol potom na rýchlonabíjačke nabíjací výkon čo najvyšší. Maximálny nabíjací výkon jednosmerným elektrickým prúdom je 200 kW. Aj keď konkurenčné elektromobily dokáže nabíjať vyšším výkonom, v Mercedese to zatiaľ nepovažujú za tragédiu. Svoj systém vyladili tak, aby bol takto vysoký nabíjací výkon dostupný čo najdlhšie. Z 10 na 80 % by sa batéria mala nabiť za 31 minút. Mercedes, samozrejme, pracuje na vývoji 800-voltového systému, ale keďže sú s ním spojené mnohé ďalšie funkcie, ktoré sa musia ešte vyladiť, na jeho aplikovanie do sériovej výroby si musíme ešte počkať.

Počas testovacích jázd sme zastavili na nabíjanie na stanici Ionity pri čerpacej stanici Shell Ladná na D2 kúsok za hranicami Slovenska. Tu sa nám vozidlá nabíjali výkonom okolo 100 až 110 kW, takže za prvých 18 minút bolo do batérie dodaných 30 kWh elektrickej energie. Mimochodom, s vozidlom EQS SUV získa zákazník kartu Mercedes me Charge, s ktorou má nabíjanie na staniciach Ionity 1 rok úplne zdarma. Európsku sieť nabíjacích staníc Ionity si môžete pozrieť TU.

Interiér

EQS SUV

Interiér do veľkej miery vychádza z limuzíny EQS. Prím tu hrá veľká obrazovka multimediálneho systému, do ktorej sú integrované takmer všetky ovládacie funkcie vrátane systému MBUX. Za príplatok môže mať vlastnú obrazovku pred sebou aj predný spolujazdec, vtedy teda hovoríme o Hyperscreen, teda trojici obrazoviek zapustených do palubnej dosky pod spoločným krycím sklom. Ovládanie multimédií, hlasitosti audia či navigácie je prístupné aj pred zadných pasažierov v prípade, že sa tu nachádzajú obrazovky ukotvené na operadlách predných sedadiel. Ovládajú sa priamo dotykom alebo prostredníctvom tabletu uloženého v stredovej lakťovej opierke.

Okrem vyššie uvedených funkcií si zadní cestujúci môžu zobraziť informačnú obrazovku terénneho režimu, zahrať kvíz alebo jednoduché hry, pozerať filmy, videá, surfovať po internete a mnohé ďalšie. Priestorová ponuka na zadných sedadlách je po každej strane veľkorysá. Sedadlá je možné posúvať v rozsahu 13 cm, takže priestor na kolená predstavuje 83 až 96 cm. Priam až relaxačnému pohodliu dopomáhajú mäkké vankúšiky na opierkach hlavy, nastaviteľný sklon operadiel, vzduchový podvozok a spomínaná prepracovaná aerodynamika karosérie, ktorá ani pri vysokých rýchlostiach neprenáša do kabíny rušivý hluk.

Podvozok

Vzduchový podvozok je štandardom pre všetky verzie. Jazda s ním je plavná, výborne filtruje všetky druhy nerovností vrátane železničných koľají. V prípade potreby je možné zmeniť charakteristiku tlmenia zapnutím športového režimu, čo sa hodí napríklad pri snahe o rýchlejšie prejazdy zákrut. Napriek svojim rozmerom sa Mercedes EQS SUV nestratil ani na úzkych moravských okreskách, ale priveľmi agresívna jazda tomuto autu nesvedčí. Výkonu má síce v každej chvíli na rozdávanie (a verzia 580 4MATIC obzvlášť), predbiehania pomalších vozidiel sú tak záležitosťou okamihu, ale pri snahe o ubrzdenie tejto obrovskej masy vám dôrazne dá najavo svoju vysokú hmotnosť. Vyše 2,8 tony preto má radšej plynulo svižnú jazdu. Ani chod brzdového pedálu nie je nastavený na prudko športové jazdenie. Aby vozidlo začalo výraznejšie brzdiť, je potrebné silnejšie dupnúť na brzdový pedál, pretože v prvých centimetroch jeho dráhy sú účinky bŕzd slabé. Intenzitu rekuperácie energie vrátane adaptívnej funkcie je možné nastaviť pádlami pod volantom.

EQS SUV

Všetky modely EQS SUV sú vybavené natáčaním zadnej nápravy. V základe sa dokážu natočiť o 4,5 stupňa do protismeru tých predných, za príplatok je to až o 10 stupňov. Keďže ide o softvérové nastavenie, uvedené je možné dokúpiť aj dodatočne cez aktualizáciu OTA. Táto funkcia výrazne napomáha jednoduchšej manévrovateľnosti v úzkych priestoroch. O pomoci kamier pri parkovaní sa azda nemusíme baviť, spomeniem len, že za príplatok je možné ovládať automobil v nízkych rýchlostiach na diaľku. Čo sa týka konfigurácie, k dispozícii je 9 farieb exteriéru, 9 možností čalúnenia sedadiel, 6 vzorov ozdobných prvkov a 2 vzory stredovej konzoly.

EQS SUV

Zvláštna výbava

Predné svetlomety môžu byť za príplatok vybavené funkciou DIGITAL LIGHT. V takom prípade obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje na cestu pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov. Projekčné displeje sú k dispozícii takisto za príplatok a to v dvoch veľkostiach. Tieto displeje so zobrazením rozšírenej reality trojrozmerne zobrazujú relevantné informácie a úkony v reálnej jazdnej situácii. Veľmi dobre to pomáha v orientácii v neznámom prostredí, kedy skutočne nie je potrebné klopiť zrak od cesty niekde na displej. Zobrazovacia plocha tohto displeja má uhlopriečku až 77 palcov. Virtuálny farebný obraz navodzuje dojem, akoby sa vznášal približne 10 metrov od vozidla v zornom poli vodiča. Obraz je nastavený tak, aby sa zobrazoval na cestu a na na vozidlo pred vami, vďaka čomu sú tieto údaje vždy dobre viditeľné.

EQS SUV

Mercedes EQS SUV si vás okrem vizuálnej stránky či dotykom jeho skutočne prvotriednych materiálov snaží získať aj vôňou. No.6 MOOD mimosa je názov vône, ktorá bola vytvorená špeciálne pre toto vozidlo a je založená na aróme tmavej čokolády. Číslo 6 v názve odkazuje na rok 1906, keď sa do modelového programu Mercedesu dostali úplne prvé elektrické vozidlá. Klimatizačný systém ENERGIZING AIR CONTROL Plus obsahuje filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) s objemom 9,82 dm3, ktorý čistí privádzaný vonkajší vzduch. Dokáže odlúčiť až 99,75 % častíc. Na neutralizáciu zápachov sa používa približne 600 gramov aktívneho uhlia a Adsorpčná plocha zodpovedá veľkosti asi 150 futbalových ihrísk.

Výborný prvý dojem

Zdá sa, že Mercedes EQS SUV výkonovým spektrom elektromotorov, výbavou, spracovaním, jazdným prejavom i komfortom dokáže naplniť očakávania aj tých najnáročnejších klientov. Nepochybne má zatiaľ tú výhodu, že v triede veľkých luxusných elektrických SUV stojí osamotené.

Mercedes-Benz EQS 580 - Startstop.sk - TEST

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEuroparlament schválil nulové emisie v nových autách od roku 2035, spaľovacie motory v kamiónoch budú žiť ďalej
Nasledujúci článokAmerický Volkswagen Atlas sa dočkal modernizácie, no ostal bez V6

1 COMMENT

  1. […] vytvoria hi-tech prostredie typické pre súčasné elektrické vozidlá značky Mercedes z radu EQ. Verzia bez displeja pre spolujazdca obsahuje veľký ozdobný prvok. Na fotografiách môžeme […]

Comments are closed.