Domov News Fiat Uno: technologický zázrak 80. rokov oslavuje 40-tku

Fiat Uno: technologický zázrak 80. rokov oslavuje 40-tku

Fiat Uno

Od predstavenia modelu Fiat Uno ubehlo už 40 rokov. Ide však o ikonu, ktorá navždy zmenila spôsob návrhu a výroby automobilov. Jej hlavný cieľ? Zabezpečiť najlepšiu konštrukčnú kvalitu v segmente.

Korene talianskeho automobilu Fiat Uno siahajú až do roku 1983. Práve vtedy sa totiž konala jeho veľkolepá premiéra a ako sa hovorí, zvyšok je už história. Uno totiž nanovo definovalo koncept mestských vozidiel a navždy zmenilo históriu značky Fiat. Zároveň predstavuje významný míľnik v automobilovom priemysle s množstvom technologických inovácií, ktoré stanovili nové štandardy v oblasti dizajnu a výroby a pričinili sa o revolúciu v tomto odvetví. Novinka Fiatu bola výsledkom päťročného výskumu a vývoja, za ktorým stála aj významná finančná investícia vo výške jedného bilióna talianskych lír (vyše 516 mil. eur). Vtedy išlo o najvyššiu sumu, akú kedy Fiat investoval do jedného modelu. Poďme sa teda pozrieť na inovácie, vďaka ktorým sa Fiat Uno stal technologickým zázrakom 80. rokov.

Robotizovaný výrobný proces

Výrobný proces Fiatu Uno sa vyznačoval rozsiahlym využívaním robotov, čo bolo v automobilovom sektore vôbec po prvýkrát. Takzvaný Robogate bol sofistikovaný výrobný systém navrhnutý spoločnosťou Comau, vedúcou spoločnosťou v oblasti automatizácie skupiny Fiat. Systém sa využíval pri montáži karosérií a bol založený najmä na presnom systéme bodového zvárania každého kusu vozidla, čím sa výrazne zlepšila rovnomernosť a kvalita výroby. Fiat však využíval desiatky robotov na produkciu modelu Uno nielen pre fázy montáže a zvárania, ale aj lakovania. Takáto automatizácia výroby bola v tej dobe nevídaným javom. Dnes je neoddeliteľnou praktikou väčšiny automobilových výrobcov.

Fiat Uno

„Ohňový“ motor

Fiat Uno bol prvým vozidlom vybaveným plne integrovaným robotizovaným motorom, známym najmä pod skratkou „FIRE“. Agregát sa vyrábal 35 rokov a použitý bol vo viac ako 23 miliónoch vozidiel. V tej dobe išlo o technologický skvost talianskeho inžinierstva a jeho názov odkazuje na inovatívnu metódu, ktorá bola vytvorená pomocou systému Robogate. Motor FIRE bol oproti predchádzajúcemu agregátu používanému v modeloch Fiat kompaktnejší a ľahší (vážil len 69 kg). Taktiež bol jednoduchší vo svojej konštrukčnej filozofii (mal až o 95 komponentov menej), modernejší, spoľahlivejší a jednoduchší na montáž ako jeho predchodca.

Fiat Uno

Od rysovacích dosiek ku CAD softvérom

Model Uno sa zapríčinil nielen o revolúciu výroby automobilov, ale aj o revolúciu ich návrhu. Od rysovacích dosiek sa totiž prešlo k počítačom podporovaného dizajnu (CAD), čo umožnilo dosiahnuť presnosť a znížiť tolerancie v podstate na nulu. Použitie CAD softvérov totiž výrazne zredukovalo ľudské chyby, ktoré pri manuálnom procese návrhu, pochopiteľne, nastávali. Išlo tak o významný posun v automobilovom priemysle. Používaním CAD-u sa zmenil aj vzťah medzi oddelením dizajnu a inžinierstva. Začali užšie spolupracovať a hľadať riešenia schopné spojiť dizajn s funkčnosťou a estetickú krásu s racionalitou.

Okrem toho sa na začiatku osemdesiatych rokov oddelenie dizajnu spoločnosti Fiat stalo dizajnérskym štúdiom pre viaceré značky a vďaka koordinácii štýlu značiek koncernu zohrávalo väčšiu úlohu v technickom riadení. Zároveň viedlo aj úzku spoluprácu s vtedajšími karosárskymi dielňami a štúdiami ako Italdesign (ktoré navrhlo dizajn Fiatu Uno), Bertone či Pininfarina. Rovnako sa Fiat mohol pochváliť aj spoločnými komponentmi alebo modulárnymi dielmi, ktoré sa používali na výrobu vozidiel aj pre iné značky v rámci koncernu.

Fiat Uno

Zrod koncepcie funkčného dizajnu

Fiat Uno predbehol európsky trend vo svojom segmente. Ponúkal karosériu s čelným sklom, ktoré sa viac skláňalo dopredu, akoby malo „jednoliaty“ tvar. Okrem toho zvýšený sklon kapoty zjednotil predné okno a samotnú kapotu. Zadné okno bolo úplne zapustené do roviny, zatiaľ čo po prvý raz bol odstránený dažďový žľab nad dverami. Zároveň sa zdvihlo sedadlo vodiča o niekoľko centimetrov, čo umožnilo zlepšené ovládanie a manévrovateľnosť na ceste. Pri návrhu sa jednoducho neustále myslelo aj na funkcionalitu.

Uno sa prakticky okamžite od svojho uvedenia na trh tešilo veľkému úspechu, pričom v 1984 ho dokonca vyhlásili za Auto roka. Tento rok síce oslavuje už 40. výročie, no dodnes ho považujeme za technologický zázrak 80. rokov. Rozsiahle využívanie robotov, plne integrovaný robotizovaný motor, počítačom podporovaný dizajn a používanie spoločných komponentov boli prevratnými inováciami, ktoré spôsobili revolúciu v automobilovom priemysle. Odkaz Fiatu Uno žije dodnes. Stále sa naň spomína ako na jedno z najikonickejších mestských vozidiel, aké sa kedy vyrobili.

Fiat Uno, la vettura venuta dal futuro / Fiat Uno, the vehicle from the future

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCupra Tavascan: španielsky Enyaq má 340 koní
Nasledujúci článokHiphi sa chystá dobyť Európu a poraziť Porsche