Domov SPRÁVY Toto je najhoršia funkcia v nových autách: Povinná, a predsa nespoľahlivá

Toto je najhoršia funkcia v nových autách: Povinná, a predsa nespoľahlivá

Systém detekcie dovolenej rýchlosti vykazuje chyby, a predsa je povinný a vodiči by sa ním mali riadiť.

Balík bezpečnostných funkcií ISA je krokom vpred, pokiaľ ide o bezpečnosť nových automobilov. Nevyhýba sa však nedostatkom, pre ktoré ľudia považujú tento systém za otravný až ohrozujúci.

Dramaticky rast bezpečnosti nových áut

Moderné automobily sú dnes nespochybniteľne bezpečnejšie, než kedykoľvek predtým. Zásadným vývojom bezpečnosti prechádzajú jednak pre rastúcu náročnosť zákazníkov, lenže v prvom rade pre silnejúce regulačné tlaky na autopriemysel ako taký.

Organizácia Euro NCAP zverejňuje výsledky bezpečnostných testov od februára 1997, teda už 27 rokov. Históriu tejto bezpečnostnej organizácie, ktorá svojou činnosťou fakticky motivuje automobilky zachraňovať životy, si môžete pozrieť aj na tejto ich podstránke.

Úplne prvým automobilom, ktorý Euro NCAP otestovalo, bolo Volvo S40 s modelovým ročníkom 1997. Vozidlo získalo hodnotenie 4 hviezdičky. Dnes ľudia tvrdia, že nároky Euro NCAP sa neúmerne zvýšili, lenže historické prvé auto s 5-hviezdičkovou bilanciou prišlo až v roku 2001. Bol to Renault Laguna, ktorý ako prvý získal plných päť hviezdičiek za ochranu pasažierov.

Dnes as Euro NCAP vo veľkej miere zaoberá nielen pasívnou bezpečnosťou, ale aj tou aktívnou. Aktívna bezpečnosť je pojem, ktorý zahŕňa technologickú výbavu vozidla so schopnosťou predchádzať nehode. To môže znamenať, že vás auto aktívne vráti späť do jazdného pruhu, ale aj to, že vás včasne vizuálne a zvukovo upozorní na objekt v slepom uhle.

Dopravné značky na ľavej a pravej strane cesty, ilustračná fotografia (foto: E. Stríž)
Dopravné značky na ľavej a pravej strane cesty, ilustračná fotografia (foto: E. Stríž)

Rozpoznávanie dopravných značiek

Medzi prvky aktívnej bezpečnosti, ale ten vyslovene preventívnej, patrí aj rozpoznávanie dopravných značiek. Ide o bezpečnostného asistenta, ktorý nemá moc zasahovať do riadenia, ale prispieva k informovanosti vodiča.

Rozpoznávanie dopravných značiek sa stáva bežnou súčasťou automobilov a musíme uznať, že jej význam nemožno podceňovať. Vodič má na očiach aktuálne dopravné obmedzenia aj v prípade, že fyzickú dopravnú značku prehliadol. Stať sa to môže najmä v lokalitách, kde je vodič prvýkrát.

Kritika odborníkov i laickej verejnosti sa v uplynulom období obracia na povinnú výbavu nových automobilov na trhu, ktorá vyslovene obťažuje. Nové automobily od minulého roka musia byť vybavené balíkom bezpečnostných funkcií Intelligent Speed Adaptation (ISA).

Cieľom je motivovať vodiča k bezpečnej jazde. ISA využíva aj inak praktické rozpoznávanie dopravných značiek. Keď počítač v aute rozpozná, že aktuálny rýchlostný limit je 50 km/h a vy jazdíte rýchlosťou 60 km/h, bude vás na tento priestupok upozorňovať. Otravne a vytrvalo, až kým túto funkciu vypnete. Lenže, ako káže zákon, funkcia sa pri nasledujúcom naštartovaní zapne opäť. Otvorene sa pritom hovorí o tom, že toto upozornenie bude časom nevypínateľné

Úvahy prirodzene smerujú a ďalej. Budú nás naše vlastné automobily udávať na políciu za porušovanie dopravných predpisov? Toto je zatiaľ sci-fi, hoci nie veľmi divoké.

Rozpoznávanie dopravných značiek nie je úplne spoľahlivé. Napriek tomu, ak sa ním vodič neriadi, auto ho šikanuje. Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Prečo je ISA problémový systém?

Najväčší problém, ktorý vyvstáva do popredia pri systéme ISA, je jeho nespoľahlivosť v reálnej premávke. Európska legislatíva pripúšťa, aby systém čerpal údaje o dopravných obmedzeniach nielen z kamery na vozidle, ale aj z ďalších zdrojov – napríklad z mapových podkladov.

V praxi sa však vyskytujú chyby, napriek tomu by sa mal vodič týmto systémom riadiť.

Keď GPS nesprávne určí polohu vozidla na ceste hneď vedľa diaľnice, bude avizovať rýchlostný limit 130 km/h. Pritom na danej ceste je rýchlosť obmedzená na 50 km/h a 70 km/h. Skúsenosť s nepresným uvedením rýchlosti mávame na ulici Einsteinova v Bratislave, ktorá začína aj vyúsťuje na diaľnici. Na niektorých miestach nám palubný počítač v automobiloch avizuje dovolenú rýchlosť až o 80 km/h vyššiu, než je skutočne povolená.

Podobnú skúsenosť s tým, že ISA určí vyššiu ako maximálnu dovolenú rýchlosť, zvykneme mať v zónach s obmedzenou rýchlosťou či v rámci obytných alebo školských zón.

Medzi notoricky známe nedostatky systému rozpoznávania značiek patrí aj jeho  zraniteľnosť. Napríklad, keď kamera na aute vidí na zadnej časti kamióna príznačný červeno-biely kruh s číslom 80, prevezme si tento obraz ako pokyn upozorniť vodiča na rýchlostné obmedzenie. Vodič je takto uvedený do omylu.

Rozpoznávanie dopravných značiek má svoje nedostatky, napríklad čítanie nálepiek na kamiónoch (ilustračné foto)
Rozpoznávanie dopravných značiek má svoje nedostatky, napríklad čítanie nálepiek na kamiónoch (ilustračné foto)

Uvažujme nad dôsledkami

Aktuálna technologická úroveň rozpoznávania dopravných značiek je nepochybne mimoriadna, lenže stále nie je dokonalá. Ak platí, že sa má vodič týmto systémom riadiť, ten musí byť zaručene spoľahlivý.

V prípade spáchania dopravného priestupku vinou nesprávneho avizovaného údaju z ISA je dnes sankcionovaný vodič, nie vývojár softvéru či automobilka. Zákonodarcovia aj automobilky preto teraz stoja pred veľkou výzvou, ktorá je dôležitým predpokladom pre rozvoj celého priemyslu s autonómnou mobilitou.

Hranatá značka neznamená to isté, čo okrúhla. Tvar značky mení dopravné predpisy

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDostal to, po čom všetci túžili. Vyskúšali sme nový Nissan Juke
Nasledujúci článokAko polovodičové batérie zmenia elektromobilitu? Vyriešia problémy s dojazdom, nabíjaním aj váhou