Domov SPRÁVY Doprava Nie elektrický, ale superefektívny naftový motor. Toto je budúcnosť dopravy na dlhé...

Nie elektrický, ale superefektívny naftový motor. Toto je budúcnosť dopravy na dlhé trasy

Kenworth SuperTruck 2
Kenworth SuperTruck 2

Zatiaľ čo vízie konkurenčných spoločností počítajú s elektrickým pohonom na batériu alebo vodíkové palivové články, firma Kenworth využíva extrémne efektívny naftový motor.

Vyzerá podobne ako Tesla Semi a dá sa povedať, že je jeho novým konkurentom. Kenworth SuperTruck 2 na rozdiel od Tesla Semi ale ponúkne podstatne dlhší denný dojazd.

Zaujímavosťou je, že tiež počíta iba s jedným sedadlom v kokpite. Za vodičom je však priestor, ktorý pripomína malú pojazdnú garsónku.

Kenworth SuperTruck 2
Priestor pre vodiča v Kenworth SuperTruck 2
Veľkorysý priestor za sedadlom vodiča
Veľkorysý priestor za sedadlom vodiča

Nafta + nie celkom slabá elektrina

O pohon ťahača Kenworth SuperTruck2 sa stará vysoko efektívny naftový motor s mild-hybridnou podporou Paccar MX-11.

Tento vznetový agregát dosahuje maximálny výkon 446 koní a jeho lítium-iónový akumulátor pracuje so 48-voltovou architektúrou.

Podľa výrobcu je táto batéria v mild-hybridnom systéme (MHEV) dosť silná na to, aby poskytovala energiu pre činnosť klimatizácie a ďalších elektrických spotrebičov na palube. Na tento účel nie je potrebné mať naštartovaný naftový motor.

Kenworth SuperTruck 2
Kenworth SuperTruck 2

Vysoká účinnosť pre nízku spotrebu

Silnou stránkou ťahača s nápadne moderným dizajnom je práve tento motor. Za ideálnych podmienok dosahuje tepelnú účinnosť až 55,7 percenta, čím sa zaraďuje medzi najefektívnejšie vznetové motory sveta.

Vedľajším efektom vysokej miery účinnosti je nízka spotreba paliva.

A tá spoločne s objemnou palivovou nádržou 303 litrov umožňuje dosahovať násobky dojazdu konkurenčného Tesla Semi. Výrobca neponúka konkrétnu informáciu o dojazde, ale avizuje spotrebu 19,6 l/100 km. Jednoduchým výpočtom sa tak dostaneme k dojazdu 1 545 km.

Dodajme, že dojazd elektrického Tesla Semi je približne 400 kilometrov, čo môže byť pre veľkú časť kamionistov značne limitujúce.

Kenworth T680 a SuperTruck 2
Porovnanie: klasický Kenworth T680 a moderný SuperTruck 2

Elektrina je dôležitá aj pre Kenworth

Napriek tomu aj spoločnosť Kenworth uznáva dôležitosť elektrického variantu, a tak taký v SuperTruck 2 nájdeme tiež v budúcnosti. Flexibilná architektúra podvozka umožňuje aj montáž trakčných akumulátorov alebo vodíkových nádrží.

Kenworth SuperTruck2

Ťahač Kenworth SuperTruck 2 aj s príplatkovým prívesom váži 11 839 kg, čo má byť o 3,2 tony menej, než je obvyklé. Údajne až 161 kilogramov hmotnosti znížili špeciálne pneumatiky.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokUmelá inteligencia alebo hlúposť? Úsmevný chaos robotických taxíkov
Nasledujúci článokHyundai Tucson má 20 rokov, prichádza v špeciálnej edícii