Horúca téma zákazu spaľovacích motorov neutícha. Čo sa stane v Európskej únii? Ako to zvládnu naše automobilky? A je elektromobilita naozaj jediná cesta vpred? To všetko sú palčivé otázky dnešnej doby. Oči pozorovateľov sa upierajú často na Nemecko, priemyselného lídra Európy. Pravdepodobný budúci nemecký kancelár sa teraz vyjadril, akú má predstavu o budúcnosti automobilov.
Zákaz áut na benzín a naftu od roku 2035 v podobe ukončenia predaja nových vozidiel môže odísť do zabudnutia. Napovedajú tomu slová Friedricha Merza, kresťanskodemokratického politika, ktorý vedie nemeckú CDU do volieb na konci februára. Ak sa naplnia očakávania, Merz sa stane nemeckým kancelárom.
Euroúradníci sa následne ani zďaleka nemôžu spoľahnúť na jeho podporu pri zákaze spaľovacích motorov. Merz najnovšie spochybnil plánovaný zákaz spaľovacích motorov, ktorý chce Európska únia zaviesť od roku 2035.
Nemecké autá? Menej príkazov
“CDU sa zasadzuje za technologickú otvorenosť. Neodvážime sa prikazovať konkrétne technológie. Každý automobilový výrobca by mal mať možnosť vytvoriť si svoj vlastný podnikateľský model,” uviedol Merz a dodal: “Ak to nebude spaľovacia technológia, je to v poriadku. Zákaz však povedie k tomu, že sa do tejto technológie prestane investovať.”
Merz upozornil na vysoký počet vozidiel so spaľovacím motorom, ktoré budú na cestách aj po roku 2035. “Budeme mať na cestách milióny spaľovacích automobilov, ktoré zostanú v prevádzke. So syntetickými palivami by sme mohli urobiť veľa pre životné prostredie. Aby sme ich mohli ďalej vyvíjať, táto technológia nesmie byť zakázaná.”
Chyby a problémy elektromobility
Merz sa taktiež odmieta sústrediť len na vopred stanovené riešenia pri alternatívnych palivách. “Nesmieme opakovať chyby, ktoré sme urobili pri elektromobilite. Na začiatku sme diskutovali o tom, že je to príliš drahé, že nie sú dostupné suroviny a že chýba infraštruktúra. Našťastie sme sa k týmto argumentom neuchýlili, inak by sme dnes mali problém. Prečo by sme mali túto diskusiu opakovať pri biopalivách a vodíku? Nevidím na to dôvod.”
Na oživenie nemeckého automobilového priemyslu Merz nepočíta s dotáciami na elektromobily, ale so zlepšením rámcových podmienok. “Súperenie v dotáciách nemôže byť úspešné. Je jasné, že ceny energií a dane pre firmy musia klesnúť, aby sa náš priemysel stal konkurencieschopnejším. Iba tak si udržíme vedúci postavenie.”
Zákaz áut na benzín? Nepotrebný
Na rozdiel od spolkového kancelára Olafa Scholza Merz nesúhlasí s podporou predaja elektromobilov prostredníctvom štátnych dotácií. “Problémy nie sú v technológii. Elektromobily sú už konkurencieschopné a dobre sa predávajú. Cenový rozdiel oproti spaľovacím motorom sa neustále zmenšuje a dostupnosť modelov je rozsiahla.”
Podľa Merza zostáva hlavným problémom elektromobility nabíjacia infraštruktúra. “Každý supermarket by mal ponúkať rýchle nabíjanie. Nemecko sa v tomto ohľadne musí zlepšiť. Skôr než sa budeme baviť o stimuloch na nákup elektrických áut, musia byť nastavené správne podmienky.”
Zo slov Merza sa dá jasne odvodiť nasledovné: Nie je proti elektromobilom, no zákaz áut na benzín a naftu nevníma ako potrebný. Naopak, zjavne chce umožniť voľnú súťaž dostupných technológií. Háčik však spočíva v tom, či sa jeho názor podarí presadiť.
Zdroj: ZDF