Hyundai i30 N sa zapísal do histórie ako jeden z najdostupnejších a najzábavnejších športových hothatchov na trhu.
Po rokoch úspešnej výroby prišiel v Európe koniec predaja a výroby Hyundai i30 N. Koľko kusov vzniklo? Aké boli najzaujímavejšie limitované edície? Pozrime sa na čísla, ktoré radikálne zmenili pohľad na športové vozidlá značky Hyundai.
Celková výroba Hyundai i30 N
Prvý Hyundai i30 N zišiel z výrobnej linky v českých Nošoviciach v roku 2017. Do konca toho roku sa vyrobilo 1 450 kusov, ktoré smerovali predovšetkým na trhy v Nemecku a Veľkej Británii, kde bol o vozidlo veľký záujem. Odvtedy sa vyrobilo 32 746 kusov hatchbacku a 5 490 kusov fastbacku, čo spolu predstavuje 38 236 vozidiel pre európsky trh. K dnešnému dňu celkový počet vyrobených vozidiel dosiahol 58 819 kusov, pričom toto číslo stále rastie, pretože model sa naďalej vyrába a predáva v Austrálii.

Predajné čísla a popularita
Model i30 N sa stal obľúbeným nielen medzi motoristickými nadšencami, ale aj na automobilových súťažiach. V rámci piatich rokov sa na Slovensku predalo približne 500 kusov, zatiaľ čo v Česku sa ich na cestách objavilo viac ako 2 500. Celosvetovo si našiel tento hothatch desaťtisíce majiteľov, čo svedčí o jeho úspechu. Medzi kľúčové faktory jeho popularity patrí výborný pomer ceny a výkonu, všestrannosť a emotívny jazdný zážitok. Najpredávanejšou farbou sa stala ikonická Performance Blue, ktorá bola dostupná od začiatku výroby.

Facelift a vylepšenia
V roku 2021 prešiel Hyundai i30 N modernizáciou, ktorá priniesla viacero vylepšení. Facelift sa dotkol dizajnu aj techniky. Medzi hlavné zmeny patrili:
- Nový dizajn prednej masky a svetiel pre agresívnejší vzhľad
- Znížená hmotnosť vďaka použitiu kovaných diskov kolies
- Zvýšený výkon na 280 koní a krútiaci moment 392 Nm
- Nové športové sedadlá N Light Seats s lepšou oporou a nižšou hmotnosťou
- 8-stupňová automatická dvojspojková prevodovka N DCT s funkciami N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense Shift
Limitované edície
Počas výroby vznikli dve špeciálne edície, ktoré ešte viac zatraktívnili model i30 N a priniesli exkluzívne dizajnové ale aj technické vylepšenia. Hyundai i30 N Project C (2019) bola obmedzená séria 600 kusov, ktorá sa vyznačovala nižšou hmotnosťou, karbónovými dielmi a exkluzívnym dizajnom. Táto verzia bola špeciálne upravená pre lepšiu jazdnú dynamiku a presnosť riadenia.
Použitie karbónových dielov, vrátane kapoty, difúzora a bočných prahov, prispelo k výraznému zníženiu hmotnosti o 50 kg v porovnaní so štandardným modelom i30 N. Automobil mal nižšie ťažisko vďaka upravenému podvozku, ktorý obsahoval kratšie pružiny a špeciálne ladenie tlmičov. Kolesá z ľahkej zliatiny od firmy OZ Racing znižovali neodpruženú hmotnosť a dodávali autu športovejší vzhľad. Interiér bol vybavený exkluzívnymi športovými sedadlami od spoločnosti Sabelt a unikátnymi detailmi, ktoré zdôrazňovali jeho limitovaný charakter.

Hyundai i30 N Drive-N Limited Edition (2022) bola exkluzívna edícia, ktorá vznikla v limitovanom počte 800 kusov. Každé vozidlo nesie unikátne poradové číslo, čím sa zvyšuje jeho zberateľská hodnota. Model sa odlišuje špeciálnymi dizajnovými prvkami, vrátane exkluzívnych 19-palcových kovaných diskov kolies, matných bronzových detailov a karbónových akcentov. Interiér ponúka prémiové materiály, Alcantaru s červeným prešívaním a špeciálne emblémy Drive-N. Okrem výrazného dizajnu si zachováva športovú DNA modelu i30 N, s výkonným 2,0-litrovým preplňovaným motorom. Dostupná bola s manuálnou, ale aj automatickou prevodovkou.
Budúcnosť značky N
Hoci výroba i30 N v Európe skončila, Hyundai neplánuje opustiť segment športových modelov. Budúcnosť patrí elektrifikovaným vozidlám ako IONIQ 5 N, ktorý nadväzuje na filozofiu športového jazdenia s modernými technológiami. Hyundai však vyvíja aj model IONIQ 6 N a v kuloárov sa hovorí aj o príchode superšportu odvodeného od konceptu N Vision 74.
Záver
Hyundai i30 N dokázal, že cenovo dostupný hothatch môže priniesť nielen výbornú dynamiku, ale aj spoľahlivosť a skutočnú radosť z jazdy. Bol veľmi dobrým konkurentom pre Golf GTI alebo Hondu Civic Type R. Dôkazom je aj úspech na slovenskom trhu, kde sa i30 N stal najpredávanejším hothatchom niekoľko rokov za sebou. Hoci výroba pre európsky trh skončila kvôli prísnym emisným normám, i30 N naďalej zostáva v ponuke na vybraných trhoch, ako je Austrália. Nadšenci tohto modelu však naň nezabúdajú a vďaka silnej komunite zostane i30 N legendou nielen na cestách, ale aj v srdciach motoristov.