Domov SPRÁVY News Hyundai i30 N v spätnom zrkadle: Čísla, štatistiky a limitované edície

Hyundai i30 N v spätnom zrkadle: Čísla, štatistiky a limitované edície

Hyundai i30 N
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Hyundai i30 N sa zapísal do histórie ako jeden z najdostupnejších a najzábavnejších športových hothatchov na trhu.

Po rokoch úspešnej výroby prišiel v Európe koniec predaja a výroby Hyundai i30 N. Koľko kusov vzniklo? Aké boli najzaujímavejšie limitované edície? Pozrime sa na čísla, ktoré radikálne zmenili pohľad na športové vozidlá značky Hyundai.

Celková výroba Hyundai i30 N

Prvý Hyundai i30 N zišiel z výrobnej linky v českých Nošoviciach v roku 2017. Do konca toho roku sa vyrobilo 1 450 kusov, ktoré smerovali predovšetkým na trhy v Nemecku a Veľkej Británii, kde bol o vozidlo veľký záujem. Odvtedy sa vyrobilo 32 746 kusov hatchbacku a 5 490 kusov fastbacku, čo spolu predstavuje 38 236 vozidiel pre európsky trh. K dnešnému dňu celkový počet vyrobených vozidiel dosiahol 58 819 kusov, pričom toto číslo stále rastie, pretože model sa naďalej vyrába a predáva v Austrálii.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Predajné čísla a popularita

Model i30 N sa stal obľúbeným nielen medzi motoristickými nadšencami, ale aj na automobilových súťažiach. V rámci piatich rokov sa na Slovensku predalo približne 500 kusov, zatiaľ čo v Česku sa ich na cestách objavilo viac ako 2 500. Celosvetovo si našiel tento hothatch desaťtisíce majiteľov, čo svedčí o jeho úspechu. Medzi kľúčové faktory jeho popularity patrí výborný pomer ceny a výkonu, všestrannosť a emotívny jazdný zážitok. Najpredávanejšou farbou sa stala ikonická Performance Blue, ktorá bola dostupná od začiatku výroby.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Facelift a vylepšenia

V roku 2021 prešiel Hyundai i30 N modernizáciou, ktorá priniesla viacero vylepšení. Facelift sa dotkol dizajnu aj techniky. Medzi hlavné zmeny patrili:

  • Nový dizajn prednej masky a svetiel pre agresívnejší vzhľad
  • Znížená hmotnosť vďaka použitiu kovaných diskov kolies
  • Zvýšený výkon na 280 koní a krútiaci moment 392 Nm
  • Nové športové sedadlá N Light Seats s lepšou oporou a nižšou hmotnosťou
  • 8-stupňová automatická dvojspojková prevodovka N DCT s funkciami N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense Shift

 

Limitované edície

Počas výroby vznikli dve špeciálne edície, ktoré ešte viac zatraktívnili model i30 N a priniesli exkluzívne dizajnové ale aj technické vylepšenia. Hyundai i30 N Project C (2019) bola obmedzená séria 600 kusov, ktorá sa vyznačovala nižšou hmotnosťou, karbónovými dielmi a exkluzívnym dizajnom. Táto verzia bola špeciálne upravená pre lepšiu jazdnú dynamiku a presnosť riadenia.

Použitie karbónových dielov, vrátane kapoty, difúzora a bočných prahov, prispelo k výraznému zníženiu hmotnosti o 50 kg v porovnaní so štandardným modelom i30 N. Automobil mal nižšie ťažisko vďaka upravenému podvozku, ktorý obsahoval kratšie pružiny a špeciálne ladenie tlmičov. Kolesá z ľahkej zliatiny od firmy OZ Racing znižovali neodpruženú hmotnosť a dodávali autu športovejší vzhľad. Interiér bol vybavený exkluzívnymi športovými sedadlami od spoločnosti Sabelt a unikátnymi detailmi, ktoré zdôrazňovali jeho limitovaný charakter.

Foto: startstop.sk, Peter Lacena

Hyundai i30 N Drive-N Limited Edition (2022) bola exkluzívna edícia, ktorá vznikla v limitovanom počte 800 kusov. Každé vozidlo nesie unikátne poradové číslo, čím sa zvyšuje jeho zberateľská hodnota. Model sa odlišuje špeciálnymi dizajnovými prvkami, vrátane exkluzívnych 19-palcových kovaných diskov kolies, matných bronzových detailov a karbónových akcentov. Interiér ponúka prémiové materiály, Alcantaru s červeným prešívaním a špeciálne emblémy Drive-N. Okrem výrazného dizajnu si zachováva športovú DNA modelu i30 N, s výkonným 2,0-litrovým preplňovaným motorom. Dostupná bola s manuálnou, ale aj automatickou prevodovkou.

Budúcnosť značky N

Hoci výroba i30 N v Európe skončila, Hyundai neplánuje opustiť segment športových modelov. Budúcnosť patrí elektrifikovaným vozidlám ako IONIQ 5 N, ktorý nadväzuje na filozofiu športového jazdenia s modernými technológiami. Hyundai však vyvíja aj model IONIQ 6 N a v kuloárov sa hovorí aj o príchode superšportu odvodeného od konceptu N Vision 74.

TEST Hyundai IONIQ 5N - lepší ako i30N?

Záver

Hyundai i30 N dokázal, že cenovo dostupný hothatch môže priniesť nielen výbornú dynamiku, ale aj spoľahlivosť a skutočnú radosť z jazdy. Bol veľmi dobrým konkurentom pre Golf GTI alebo Hondu Civic Type R. Dôkazom je aj úspech na slovenskom trhu, kde sa i30 N stal najpredávanejším hothatchom niekoľko rokov za sebou. Hoci výroba pre európsky trh skončila kvôli prísnym emisným normám, i30 N naďalej zostáva v ponuke na vybraných trhoch, ako je Austrália. Nadšenci tohto modelu však naň nezabúdajú a vďaka silnej komunite zostane i30 N legendou nielen na cestách, ale aj v srdciach motoristov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 10

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAko milovať EV, keď je na trhu toto? Čistá vášeň benzínovej šelmy
Nasledujúci článokBMW X3 je v Číne o 12 000 € lacnejšie ako na Slovensku
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.