Domov SPRÁVY News Volkswagen VR5: Technologická rarita s jedinečným charakterom

Volkswagen VR5: Technologická rarita s jedinečným charakterom

Foto: Volkswagen

Motor 2.3 VR5 od Volkswagenu je jedným z najzaujímavejších agregátov, aké automobilka vyvinula, vďaka unikátnej konštrukcii a zvuku.

Spojil kompaktnosť štvorvalca s charakterom päťvalcového motora a dodnes vzbudzuje diskusie medzi nadšencami techniky. Napriek svojim prednostiam však neprežil dlhšie obdobie výroby. Prečo vznikol, ako fungoval a prečo nakoniec zmizol? Volkswagen predstavil motor 2.3 VR5 v roku 1997 ako alternatívu k tradičným štvor a šesťvalcovým agregátom. Konštrukčne vychádzal z VR6, pričom využíval rovnaký úzky uhol valcov 15 stupňov, no počet valcov bol znížený na päť. Cieľom bolo vytvoriť kompaktný motor, ktorý ponúkne dobrú pružnosť, kultivovaný chod a jedinečný zvukový prejav.

Foto: Motor1

VR5 sa spočiatku objavil v modeloch Passat B5 a Golf IV, neskôr aj v Borách a niektorých verziách Seat Toledo. Napriek technickej inovatívnosti si nikdy nezískal širokú popularitu. V porovnaní s cenovo dostupnejšími štvorvalcami bol drahší na výrobu a zároveň neponúkal taký výkon ako VR6. Po roku 2006 bol VR5 postupne vyradený z ponuky. Automobilový priemysel sa v tom čase čoraz viac zameriaval na menšie preplňované motory TSI, ktoré dokázali poskytnúť vyšší výkon pri nižšej spotrebe.

Technická špecifikácia a konštrukčné riešenia

VR5 využíval blok motora vyrobený z liatiny, čo mu dodávalo pevnosť a dlhú životnosť. Hlava valcov bola z hliníka a obsahovala dva vačkové hriadele. Ventilový rozvod DOHC zlepšoval plnenie valcov a účinnosť spaľovania. Charakteristickým znakom motora bolo nepravidelné zapaľovanie, ktoré vytváralo jedinečný zvuk pripomínajúci päťvalcové motory Audi.

Kompaktné rozmery umožňovali jednoduchšiu integráciu do priečne uložených pohonných jednotiek. Vďaka tomu sa VR5 zmestil aj do menších modelov, ako bol Golf. Oproti tradičným šesťvalcom mal nižšiu hmotnosť, čo prispievalo k lepšiemu rozloženiu hmotnosti a lepšej ovládateľnosti vozidla.

benzínový motor VR5 od Volkswagenu
Foto: EngineLabs

Motor pracoval s elektronicky riadeným viacbodovým vstrekovaním paliva, ktoré optimalizovalo spotrebu a výkon. Systém variabilného časovania ventilov (VVT) zlepšoval priebeh krútiaceho momentu v rôznych otáčkach. Mazanie zabezpečovalo olejové čerpadlo poháňané reťazou, pričom kvalitný olej predlžoval životnosť rozvodového mechanizmu.

Prvá verzia VR5 mala 10-ventilovú hlavu valcov a výkon 150 koní (110 kW). V roku 2000 prešiel motor modernizáciou. Dostala sa doň 20-ventilová hlava valcov a variabilné časovanie sacích ventilov, čím sa výkon zvýšil na 170 koní (125 kW). Tieto úpravy zlepšili priebeh krútiaceho momentu a zvýšili efektivitu spaľovania. Krútiaci moment bol dobre rozložený naprieč otáčkami, čo poskytovalo plynulú akceleráciu a príjemný zážitok z jazdy.

Volkswagen's V5 Engine — When A VR6 Is Too Big

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokBMW ukázalo technológiu, ktorá konkurentov položí na kolená
Nasledujúci článokMohol si radšej kúpiť hothatch. Jazdec rely dostal za vulgarizmus vysokú pokutu
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.