Domov SPRÁVY Elektromobilita Brutálny prepad ceny, problémové auto predávajú so zľavou 95 %

Brutálny prepad ceny, problémové auto predávajú so zľavou 95 %

Foto: Fisker

Fisker predáva elektromobily Ocean za zlomkové ceny po tom, čo automobilka čelila problémom s kvalitou, logistikou a nakoniec aj bankrotu.

Zákazníci, ktorí autá značky Fisker kúpili za pôvodné ceny, zostali sklamaní. Znížené ceny však priťahujú záujemcov aj napriek rizikám. Celá situácia ilustruje nástrahy nových značiek v segmente elektromobilov.

Kto bol Fisker a prečo skrachoval

Automobilka Fisker vznikla ako kalifornský startup so zameraním na výrobu elektrických SUV s atraktívnym dizajnom a ambíciou konkurovať Tesle. Spoločnosť založil dizajnér Henrik Fisker, známy aj vďaka projektom ako BMW Z8 či Aston Martin DB9. Vývoj prebiehal v USA, ale výroba modelu Ocean sa realizovala v závode Magna Steyr v Rakúsku.

Foto: James Bond Wiki

Fisker zvolil stratégiu tzv. „asset-light“ modelu, teda bez vlastných fabrík, čo spočiatku šetrilo náklady. Zároveň však chýbal priamy dohľad nad výrobou, kvalitou a logistikou. Klienti narážali na zlé dodacie lehoty, obmedzenú servisnú sieť, softvérové chyby a problémy s výbavou. Spoločnosť sa opakovane snažila získať ďalší kapitál, no investori stratili dôveru.

Na začiatku roka 2024 sa znížil predaj, partneri ako AutoNation prerušili spoluprácu a spoločnosť musela znížiť cenu modelu Ocean. V júni 2024 Fisker požiadal o ochranu pred veriteľmi v štáte Delaware. Firma priznala záväzky v rozmedzí 100 až 500 miliónov dolárov a zlyhanie v zabezpečení udržateľného biznis modelu.

Foto: Fisker

Ako vyzerá výpredaj vozidiel po bankrote

Po bankrote sa Fisker rozhodol pre rýchly výpredaj zvyšných vozidiel, aby znížil straty a uvoľnil zásoby. Vozidlá Ocean sa ponúkajú za zlomkové ceny, niektoré už od 2 500 dolárov, a to aj napriek tomu, že ešte nedávno stáli viac než 60 000 dolárov. Väčšina áut sa predáva hromadne, najmä pre obchodníkov s použitými vozidlami alebo veľké flotilové firmy.

Fisker pritom ponúkol stovky áut firmám ako American Lease, ktorá zabezpečuje elektromobily pre vodičov v New Yorku. Tie boli síce lacné, no často trpeli softvérovými chybami alebo mechanickými nedostatkami. Niektoré nebolo možné legálne registrovať alebo im chýbali platné certifikáty.

Zľavy z pôvodných cien dosahujú viac než 90 %. Vozidlá so statusom “poškodené” sa často skladujú pod holým nebom na parkoviskách, kde dlhodobo stoja bez údržby. Spoločnosť taktiež ponúkla balíky vozidiel s cieľom zaujať zahraničných predajcov, pričom niektoré ponuky zahŕňali aj desiatky kusov naraz.

Aké boli pôvodné ceny modelu Ocean

Fisker Ocean vstúpil na trh ako elektrické SUV s tromi verziami: Sport, Ultra a Extreme. Základná verzia Sport mala cenovku od 37 499 dolárov, stredná trieda Ultra štartovala na úrovni 49 999 dolárov a najvyšší model Extreme dosahoval cenu až 68 999 dolárov. V Európe sa ceny pohybovali od približne 43 000 do 67 000 eur v závislosti od konfigurácie.

Foto: Fisker

Model Ocean mal konkurovať Tesle Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kii EV6 či Fordu Mustang Mach-E. Zákazníkov lákal na dojazd cez 560 km (verzia Extreme), pohon všetkých kolies a netradičné riešenia, ako bol tzv. California Mode, ktorý dokázal stiahnuť všetky okná vrátane zadného.

Foto: Fisker

Napriek atraktívnemu pomeru ceny a výbavy sa začali objavovať technické a softvérové problémy. Recenzie poukazovali na nespoľahlivý infotainment systém, nedostatočné doladenie riadiacich jednotiek a slabú reakciu zákazníckej podpory. Výroba zaostávala za plánom, čo vytváralo tlak aj na zníženie cien už krátko po uvedení na trh.

Čo hrozí súčasným a budúcim majiteľom

Majitelia modelu Fisker Ocean sa ocitajú v neistote. Po bankrote automobilky nie je jasné, kto prevezme záväzky týkajúce sa záruk alebo servisu. Fisker síce uvádzal záruku na 6 rokov alebo 100 000 km, no jej uplatnenie môže byť prakticky nemožné. V prípade poruchy zostáva majiteľ odkázaný na externé dielne, ktoré však často nemajú prístup k potrebným náhradným dielom.

Dostupnosť dielov sa zhoršuje každým týždňom. Fisker nevytvoril silnú servisnú infraštruktúru, ani nezabezpečil nezávislú distribúciu dielov. Softvérové problémy boli pritom časté už počas bežnej prevádzky, vrátane výpadkov infotainmentu, nefunkčných senzorov či chýb v systéme pohonu. Aktualizácie over-the-air sa zastavili a bez podpory výrobcu neexistuje záruka na ich opätovné spustenie.

Viacerí majitelia v USA a Európe nahlásili aj problémy s registráciou. Chýbajúce technické dokumenty, absencia certifikátov o zhode alebo neuznané schválenia typu bránia niektorým vozidlám v legálnom zaradení do prevádzky. Hodnota ojazdených Fiskerov tak môže prudko klesnúť, čo spôsobí straty hlavne tým, ktorí si auto kúpili za pôvodnú cenu pred znížením.

Foto: Fisker

Kde končia nepredané autá

Po krachu automobilky zostali tisíce kusov modelu Ocean bez určenia. Väčšina z nich stojí na veľkých parkoviskách v Kalifornii a okolo výrobného závodu Magna Steyr v rakúskom Grazi. Niektoré vozidlá boli presunuté na logistické plochy alebo do skladov predajcov, ktorí ich nestihli uviesť do prevádzky. Autá tu chátrajú bez údržby, čo zvyšuje riziko poškodenia batérií a elektroniky.

Foto: Autoguide.com

Časť vozidiel sa objavila na aukciách, kde sa predávajú v balíkoch aj po desiatkach kusov. Spoločnosti ako Manheim alebo veľkoobchodníci získavajú Fiskery za zlomkové ceny. Niektoré exempláre boli nasadené do krátkodobého prenájmu alebo používané ako taxíky, napríklad v Kalifornii.

Viacero vozidiel má poškodený softvér, nefunkčné komponenty alebo chýbajúcu certifikáciu. Podľa niektorých zdrojov sa medzi nepredanými vozidlami nachádzajú aj exempláre s výrobou prerušovanou v polovici montáže. Ich technický stav často neumožňuje bezproblémové zaradenie do premávky, preto sa niektoré používajú len ako zdroj náhradných dielov.

Zaver

Kúpa vozidla od nového alebo neetablovaného výrobcu síce môže pôsobiť lákavo, no prináša riziká, ktoré sa často naplno ukážu až po niekoľkých rokoch. Prípad ako je Fisker odhalil slabé miesta rýchlo rastúcich startupov v automobilovom priemysle. Spoločnosť prišla s atraktívnym dizajnom, modernými funkciami a ambíciou konkurovať etablovaným hráčom, no chýbala jej robustná servisná sieť, zvládnutá logistika a odolný dodávateľský reťazec.

Kombinácia slabého softvéru, oneskorených dodávok a chýbajúcej zákazníckej podpory spôsobila pokles dôvery ešte pred vyhlásením bankrotu. V konečnom dôsledku sa ukázalo, že dizajn či marketing nestačia. Pre úspech elektromobilu je kľúčová dlhodobá udržateľnosť značky a schopnosť zabezpečiť servis, aktualizácie aj náhradné diely.

Zákazníci, ktorí zvažujú kúpu auta za výrazne zníženú cenu od krachujúcej firmy, by mali zvážiť všetky okolnosti. Krátkodobá úspora môže viesť k vysokým nákladom na opravy, nedostupnosť dielov alebo nemožnosť vozidlo predať. Fisker je jasným varovaním, že pri výbere elektromobilu treba brať do úvahy viac než len počiatočnú cenu a výbavu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 38

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠesťvalec za 22-tisíc €. Našli sme charizmatickú raketu za fajn cenu
Nasledujúci článokAutonómne autá: Prečo Európu poráža Čína a čo s tým
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.