Domov SPRÁVY Doprava Nové ekopalivá narazili na zásadný problém, experti vyslovili tvrdý odkaz

Nové ekopalivá narazili na zásadný problém, experti vyslovili tvrdý odkaz

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Syntetické palivá sú zatiaľ len víziou s neistou cenou. Aby sa nové ekopalivá stali nazaj realitou, nemecký Zväz automobilového priemyslu (ZDK) požaduje štátne dotácie, daňové úľavy a zároveň vyššiu cenu uvalenú na emisie CO2 spôsobené klasickými fosílnymi palivami, uvádza merkur.de.

Cieľom Nemcov je sprístupniť klimaticky neutrálne ekopalivá širšej verejnosti a zabezpečiť ich konkurencieschopnosť. Podľa ZDK musia zakročiť vlády jednotlivých štátov, aby syntetické e-palivá získali rovnaké postavenie ako iné ekologické alternatívy pohonu. Bez podpory, resp. daňových stimulov sa vraj tieto palivá nedajú vyrábať vo veľkom a za dostupné ceny.

ZDK preto navrhuje výraznejšie zdaňovanie klasických palív ako benzín či nafta, čím by sa zmenšila cenová priepasť medzi nimi a syntetickými alternatívami.

Zadrhnuté investície ako brzda rozvoja

Najväčšou prekážkou pre rozvoj e-palív sú náklady na výstavbu výrobných zariadení. Keďže ide o energeticky náročný proces, výsledný produkt má vysokú cenu. Ak motoristi tankujú draho, dopyt klesá. Bez dopytu pritom nemôže dôjsť k znižovaniu cien, ktoré by nastalo v prípade, že sa syntetické palivá začnú vyrábať vo veľkom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Namiesto čakania na veľkovýrobu by sa e-palivá mohli postupne primiešavať do tradičných palív. Tým by sa podporil ich predaj, zvýšila výroba a cena syntetických palív by postupne klesala. Tento plán podporilo aj viacero nemeckých expertov.

Primiešavaním syntetických palív do klasického benzínu a nafty by sa dopyt zvyšoval postupne a rást nákladov by sa na úvod podarilo znížiť na prijateľnejšiu úroveň. Navyše, so zvyšujúcim sa dopytom po syntetických palivách by klesli ich výrobné náklady, takže by sa stali dlhodobo lacnejšími.

Syntetické palivá môžu zohrávať kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií u existujúcich vozidiel, a to ešte pred plánovaným koncom predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2035.

Koľko budú stáť syntetické palivá?

Podľa nemeckej štúdie by mohli e-palivá úplne nahradiť benzín do roku 2037 a naftu do roku 2042, a to dokonca za prijateľné ceny. Odhadované výrobné náklady by sa mali pohybovať medzi 1,10 až 1,63 eura za liter syntetického benzínu, resp. na úrovni 1,22 až 1,80 eura za liter syntetickej nafty.

Nový zákaz tankovania v Grécku je na spadnutie.

Cenu paliva ovplyvňuje množstvo faktorov, z ktorých nie všetky sú výrobnými nákladmi. V Nemecku by pri zlacňovaní mohlo pomôcť oslobodenie e-palív od dane z emisií CO2.

Tú na Slovensku ešte nemáme zavedenú. Táto daň však bude vo viacerých krajinách EÚ v najbližších rokoch narastať, čo sa priamo premietne do vyššej ceny klasických fosílnych palív. Aj Slovensko by ale mohlo syntetické palivá potenciálne podporiť, pokiaľ ide o nižšie spotrebné dane či DPH.

Ak má byť prechod na nové ekopalivá úspešný, vyzerá to tak, že sa isto nezaobíde bez politickej vôle. Bez investícií, dotácií a motivujúceho daňového prostredia zostanú e-palivá len nenaplnenou víziou. Ak sa však podarí prekonať počiatočné prekážky, môžu sa stať dôležitým prvkom ekologickejšej cestnej dopravy.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHyundai Inster vs Dacia Spring: Toto vám predajcovia nepovedia
Nasledujúci článokNová diaľnica do Poľska: Ohlásili dôležitý krok, tunel Horelica čaká veľká zmena