Európska únia sa pripravuje na významnú zmenu v palivách, ktoré budeme tankovať do našich áut. Hlavným cieľom je postupné zavádzanie paliva s označením E20, čo znamená benzín obohatený až o 20 % bioetanolu. Ak sa tento plán stane realitou, už do roku 2030 by mohla pätina paliva v našich nádržiach pochádzať z obnoviteľných zdrojov. Hoci sľubuje značné environmentálne benefity, vyvoláva otázky a obavy u motoristov, najmä ohľadom kompatibility starších vozidiel a potenciálneho vplyvu na spotrebu.
Výskum Európskeho výboru pre normalizáciu (CEN) dospel k záveru, že nové zmesi benzínu a etanolu môžu znížiť emisie uhlíka v európskom dopravnom sektore s minimálnymi dodatočnými nákladmi pre spotrebiteľov, uvádza portál Europa.eu. Ortwin Costenoble z Kráľovského holandského normalizačného inštitútu (NEN) uviedol, že „všetky vozidlá prichádzajúce na trh a tie od roku 2011 by mali byť schopné zvládať palivá s obsahom až 20 % etanolu.“ Odhaduje sa, že ak by všetkých 28 krajín EÚ (vrátane Spojeného kráľovstva v čase štúdie) prijalo E20, emisie skleníkových plynov by sa mohli znížiť o ekvivalent 25,4 megaton oxidu uhličitého, čo predstavuje približne 8,2 % súčasných emisií z benzínu v EÚ. Hoci bioetanol pri spaľovaní produkuje CO2, jeho pôvod z rastlín, ktoré absorbujú uhlík, mu dodáva status obnoviteľného paliva. Aj keď obsahuje menej energie na liter ako benzín (čo môže zvýšiť spotrebu paliva o približne 4 % pre E20 v porovnaní s E10), celkové emisie CO2 by podľa štúdie CEN klesli o 10 %.

Skúsenosti s palivom E20 z Indie a možné riziká
Slovensko, podobne ako Dánsko, Maďarsko a Litva, zaviedlo palivo E10 s 10 % bioetanolu na svoje čerpacie stanice už v januári 2020. Avšak prechod na E20 prináša nové výzvy. Skúsenosti z Indie, kde sa už bežne tankuje palivo s vysokým podielom etanolu, ukazujú, že nie všetky aspekty sú bezproblémové.
Portál FinancialExpress poukazuje na sťažnosti indických vodičov, ktorí hlásia pokles dojazdu svojich vozidiel o 3-5 %. Používateľ na sociálnej sieti X (predtým Twitter) Venkatesh Alla na svojom konte vyjadril frustráciu, “dojazd auta sa za posledný rok výrazne zhoršil! Musíme platiť plnú cenu za benzín, ktorý je z 20 % zriedený, toto je čistý organizovaný podvod. Firmy aj vláda sa správajú ako bezostyšní zlodeji, ktorí drzo okrádajú občanov za bieleho dňa!“

Okrem nižšej hustoty etanolu, ktorá prirodzene vedie k miernemu poklesu dojazdu, existuje aj ďalšie riziko. Etanol je hygroskopický, čo znamená, že absorbuje vodu. Ak palivo s etanolom dlho stojí v nádrži, môže to viesť ku korózii vnútra nádrže a palivových trubiek, čo môže poškodiť systém vstrekovania paliva. Tento problém sa týka najmä starších vozidiel, ktoré neboli navrhnuté na prevádzku s vyšším podielom etanolu.
Výzvy a cesta vpred
Zavedenie E20 v EÚ bránia aj existujúce regulačné rámce, keďže súčasná smernica o kvalite palív povoľuje maximálne 10 % etanolu. Costenoble poznamenal, že E20 je momentálne „ilegálne palivo“ a bude si vyžadovať zmenu predpisov. Verejná akceptácia je tiež kľúčová. Hoci väčšina novších vozidiel by mala byť s E20 kompatibilná s minimálnymi úpravami, prípadné zvýšenie ceny paliva by mohlo naraziť na odpor.

Štúdia CEN však naznačuje, že palivo E20 by sa dalo vyrábať s minimálnymi úpravami existujúcej rafinérskej infraštruktúry, pričom dodatočné náklady na dodávateľský reťazec by boli menej ako jeden cent na liter. Mnohé krajiny navyše neuplatňujú daň na etanol v palive, čo by mohlo pomôcť kompenzovať akékoľvek dodatočné náklady pre spotrebiteľov. Victor Bernabeu z Európskej asociácie pre obnoviteľný etanol (ePURE) verí, že znížený vplyv na životné prostredie by mohol prispieť k vyššej akceptácii u motoristov, podobne ako v Belgicku a Francúzsku, kde informačné kampane pomohli prijať E10.
Budúcnosť E20 na Slovensku závisí od legislatívnych úprav a technických štandardov v EÚ, ako aj od dôkladnej prípravy a informovanosti verejnosti.