Rozsiahla štúdia o vplyve rýchlostných limitov na nemecké diaľnice prináša zaujímavé poznatky. Ak by zaviedli maximálny rýchlostný limit 120 km/h, počet usmrtených na diaľniciach by klesol až o 35 percent, ukázala analýza Ruhrskej univerzity v Bochume. Publikovali ju vo vedeckom časopise Transportation Research.
Nemecko zostáva jedinou krajinou v Európe bez plošnej maximálnej rýchlosti na diaľniciach, píše magazín Spiegel. Platí tam neobmedzená rýchlosť a na mnohých cestách môžete oficiálne jazdiť aj 300 km/h bez hrozby pokuty. V krajine sa však dlhodbo diskutuje o možnom zavedení najvyššej povolenej rýchlosti.
Najnovšie do debaty prispeli aj vedci z Ruhrskej univerzity v Bochume. Pri svojich výpočtoch vychádzali z verejne dostupných údajov, ktoré existujú pre približne polovicu všetkých diaľničných úsekov v Nemecku.
Informácie s presnosťou na 500 metrov zahŕňali stav vozovky, počasie, hustotu premávky a ďalšie relevantné faktory. Následne odborníci porovnali jednotlivé úseky, ktoré sa líšili iba v tom, či na nich platí nejaký rýchlostný limit alebo nie.

Extrémne rýchla jazda na diaľničných nájazdoch
Na odhalenie príčinných súvislostí využili výskumníci tzv. kauzálne strojové učenie. Ich zistenia ukazujú, že zavedenie rýchlostného limitu by malo najväčší prínos na dvoch typoch úsekov: pri nájazdoch na diaľnicu, kde sa stretávajú vozidlá s rozdielnou rýchlosťou, a na úsekoch s nízkou premávkou, kde vodiči často jazdia extrémne rýchlo.
Platí, že veľké rozdiely v rýchlosti výrazne zvyšujú riziko nehôd a aj závažnosť kolízií. Dynamické obmedzenia rýchlosti na nemeckých diaľniciach, ktoré by napríklad vypínali počas noci, by tak mohli mať opačný efekt. Potenciálne by mohli zvýšiť nehodovosť namiesto želaného zníženia.
Zachránili by 58 životov ročne
Podľa výpočtov expertov by po zavedení najvyššej povolenej rýchlosti 120 km/h na nemeckých diaľniciach nastalo zníženie počtu obetí dopravných nehôd. Išlo by vraj o pokles o 58 ľudí ročne.
O viac ako 2 000 ľudí by poklesol aj počet zranených pri dopravných nehodách. Autori analýzy však zdôrazňujú, že ide o konzervatívne odhady. Reálne dopady na bezpečnosť dialnic by vraj mohli byť ešte výraznejšie.
Najnovšia štúdia upozorňuje tiež na potenciálne nevýhody diaľničného rýchlostného limitu v Nemecku. Ak by sa rýchlostné obmedzenie stalo na každej diaľnici všeobecným pravidlom, mohla by sa oslabiť jeho varovná funkcia v prípade rizikových úsekov. To by mohlo paradoxne vygenerovať negatívny vplyv na celkovú bezpečnosť na cestách.