Domov SPRÁVY Doprava Nový ekodiesel namiesto nafty: Silné riziko pre veľa motoristov

Nový ekodiesel namiesto nafty: Silné riziko pre veľa motoristov

nový ekodiesel
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Automobilový koncern Stellantis oficiálne povolil používanie alternatívneho paliva HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) vo všetkých osobných a ľahkých úžitkových vozidlách svojich značiek. Nový ekodiesel tak môže nahradiť klasickú naftu. Dajte si však pozor, pri pôvode surovín môže hroziť riziko podvodu.

Krok Stellantisu má prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy dopravy bez zníženia výkonu motorov, píše efahrer.chip.de. Nový ekodiesel sa aj na Slovensku ponúka ako alternatíva k nafte bez straty výkonu. Podľa oznámenia koncernu Stellantis sú všetky nové modely osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel značiek ako Opel, Fiat, Citroën, Peugeot, Jeep, Alfa Romeo, Vauxhall a ďalšie plne kompatibilné s palivom HVO.

Ide o syntetickú formu nafty vyrábanú z obnoviteľných surovín – napríklad z použitých rastlinných olejov, živočíšnych tukov alebo odpadu z potravinárskej výroby. Na rozdiel od bežnej nafty z fosílnych zdrojov HVO neobsahuje síru, má nízky podiel aromatických látok a údajne horí čistejšie. To znamená nižšie emisie škodlivých látok ako oxid dusíka (NOx) a jemné prachové častice (PM).

Ktoré motory zvládnu HVO?

Okrem nových vozidiel môžete palivo HVO tankovať aj v prípade mnohých starších modelov s motormi emisnej normy Euro 5 a Euro 6, ktoré sú označené symbolom XTL pri hrdle palivovej nádrže.

Tankovanie alternatívnej nafty nepredstavuje problém ani v prípade niektorých vozidiel bez uvedeného označenia XTL, ak majú nasledovné motorizácie: 1.3 MultiJet, 1.6 MultiJet, 2.0 MultiJet, 2.2 MultiJet, nový 2.2 MultiJet 4.0, 3.0 V6 MultiJet, respektíve 2.3 MultiJet (F1A – Fiat Ducato).

HVO a ekológia

Na prvý pohľad pôsobí HVO ako ekologická alternatíva – pri jeho spaľovaní sa uvoľňuje len toľko CO2, koľko rastliny počas rastu absorbovali zo vzduchu. Navyše ide o využitie odpadu, ktorý by inak skončil ako nevyužitý bioodpad.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Odborníci však upozorňujú aj na riziká a možný greenwashing. Hoci verejné stanoviská uvádzajú, že HVO vyrábajú firmy z odpadu, väčšinu surovín dovážajú z Ázie, často z Malajzie. Tento štát však exportuje až trikrát viac použitého oleja, než v ňom reálne vzniká. To naznačuje, že HVO môžu vyrábať z cielene pestovaných plodín. Pozor, to by anulovalo ekologické prínosy a zároveň by to spôsobovalo zabratie poľnohospodárskej pôdy určenej na potravinársku výrobu.

Podozrenia z využívania palmového oleja

Ekológovia zároveň varujú pred podozreniami z využívania palmového oleja, ktorý sa často získava ničením tropických dažďových pralesov. Tým sa však klimatický prínos HVO výrazne znižuje alebo rovno vynuluje.

nový ekodiesel
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rozhodnutie koncernu Stellantis otvára dvere širšiemu využitiu paliva HVO v bežnej doprave, čo by mohlo prispieť k zníženiu emisnej záťaže, ak sa zaručí transparentnosť a pôvod surovín. Zostáva však otázkou, či sa ekologický potenciál HVO podarí naplno využiť, alebo sa z neho stane len ďalší marketingový trik.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDesivý poplatok za parkovanie na letisku: Nastal prekvapivý koniec prípadu
Nasledujúci článokNAJ auto roka je podľa Slovákov Cupra, odborníci postavili na trón Duster