Počet dopravných nehôd a najmä počet usmrtených osôb na Slovensku v posledných rokov výraznejšie neklesá. Napriek modernejším a bezpečnejším automobilom a investíciám do budovania dopravnej infraštruktúry na Slovensku zomiera ročne viac ako 250 osôb. Ministerstvo vnútra preto predložilo do pripomienkového konania novelu zákona o cestnej premávke, ktorá má zvýšiť najmä ochranu chodcov a prísnejšie postihovať cestných pirátov.
Minulý rok sa stalo na slovenských cestách celkovo 11 451 dopravných nehôd. Zahynulo pri nich 262 osôb. 814 ľudí sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov, respektíve vodičov elektrických kolobežiek. Pod vplyvom alkoholu bolo zavinených 1 276 dopravných nehôd. „Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky — od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie,“ skonštatoval minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Predložením do medzirezortného pripomienkového konania rezort vnútra vytvára priestor na diskusiu o navrhovaných zmenách.
Čo všetko sa zmení
Vyššia ochrana chodcov
Zvýšiť by sa mala ochrana chodca prechádzajúceho cez cestu po priechode pre chodcov. Chodec na tomto mieste bude mať prednosť po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na priechod pre chodcov vstúpiť. Naďalej však bude platiť, že chodec nebude môcť vstúpiť na priechod pre chodcov náhle. Na základe nového pravidla budú vodiči povinní jazdiť pred priechodom takou dostatočne nízkou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohli zastaviť.

Prísnejšie pokuty za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti
Novela zákona o cestnej premávke počíta s prísnejšími pokutami za prekročenie rýchlosti. Keďže rýchlosť jazdy zohráva kľúčovú úlohu pri vzniku dopravných nehôd a významným spôsobom ovplyvňuje aj rozsah ich následkov, cieľom návrhu je prinútiť vodičov, aby jazdili podľa predpisov. Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom bude prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci alebo o viac ako 40 km/h mimo obce. Doteraz to bolo o viac ako 50 km/h v obci a o viac ako 60 km/h mimo obce. Samotné výšky pokút ostávajú rovnaké, navrhuje sa však upraviť rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach pokút.
Prekročenie rýchlosti (km/h) |
Výšky pokút | |||||
v obci | mimo obce | |||||
súčasnosť | návrh | súčasnosť | návrh | blokové konanie | riadne konanie | |
do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € | |
21 – 50 | 16 – 30 | 31 – 60 | 26 – 40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € | |
51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 250 – 800 € | 500 – 1000 € |
Sprísnenie podmienok pre recidivistov
Ministerstvo vnútra navrhuje predĺžiť lehotu evidovania troch závažných priestupkov z 12 na 24 mesiacov. Rezort vnútra verí, že toto opatrenie pomôže zachytiť dlhodobejšie vzorce riskantného správania a uplatniť u takýchto vodičov nápravné opatrenia skôr, než spôsobia dopravnú nehodu s tragickými následkami. Ako jedno z opatrení pre vodičov po spáchaní troch závažných priestupkov sa zavádza po novom absolvovanie rehabilitačného programu. Takýto vodič bude tiež tak ako doteraz povinný podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu a preskúšaniu odbornej spôsobilosti. V prípade, ak by vodič v tejto lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažným spôsobom porušil pravidlá cestnej premávky, bude mu odobratý vodičák. Vrátiť mu ho bude možné až splnení podmienok (rehabilitačný program pre vodičov, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti).
Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníkoch
Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku. Výnimku dostanú len deti do 10 rokov a ich sprevádzajúca osoba. Súčasne sa zruší pravidlo, podľa ktorého bolo používanie elektrických kolobežiek dovolené používať osobám starším ako 15 rokov. Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti, ako majú cyklisti.

Zavedie sa nová kategória malé elektrické vozidlá, ktorá bude zahŕňať e-kolobežky, segway a podobne. Tieto prostriedky budú musieť mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h. Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom.
Zmeny v objektívnej zodpovednosti
Rozšíri sa okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Pôjde aj o jazdu v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy a nezapnutie bezpečnostného pásu.
Navyše, držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča. Zruší sa možnosť podať odpor proti rozkazu, držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty. Ministerstvo vnútra tieto zmeny odôvodňuje špekulatívnym správaním niektorých držiteľov vozidla. Nové pravidlá budú obdobné ako napríklad v prípade diaľničných známok.

Ďalšie zmeny
Pre taxíky sa navrhuje zrušenie všeobecnej možnosti jazdy v BUS pruhoch. Po novom budú môcť taxíky jazdiť v bus pruhoch len na tých miestach, kde im to dovolí dopravná značka. Taktiež sa znova navrhuje opätovne zaviesť do zákona záväznosť stanovísk orgánov Policajného zboru (dopravného inšpektorátu) pre príslušný cestný správny orgán pri určovaní dopravného značenia, obchádzkach, povoľovaní na zvláštne užívanie ciest a podobne.
Vodiči by sa po prijatí novely mohli otáčať aj na svetelnej križovatke. Aktuálne pravidlá to nedovoľujú, pokiaľ to nie je dovolené dopravnou značkou. Zmena by zaviedla presne opačné pravidlo – otáčanie by bolo automaticky dovolené, ak ho dopravná značka nezakazuje.
Polícia by tiež mohla pri niektorých priestupkoch zadržať tabuľky s evidenčným číslom vozidla na mieste. Ministerstvo tak chce zlepšiť situáciu s nemožnosťou vymáhať pokuty od zahraničných prevádzkovateľov najmä nákladných vozidiel.
Účinnosť zmien po schválení vo vláde a Národnej rade SR sa navrhuje od 1. decembra 2025. V prípade postavenia chodcov na priechodoch pre chodcov a mechanizmov zameraných na recidivistov od 1. apríla 2026.