Komplexná zmena bezpečnostných hodnotení Euro NCAP spôsobí, že súčasné hodnotenia budú budúci rok nahradené hodnoteniami v rámci štyroch nových pilierov bezpečnosti. Bezpečnosť nových automobilov sa bude hodnotiť podľa nových kritérií.
Hodnotenie bezpečnosti bude vychádzať z novej metodiky testovania, ktorá bude stáť na štyroch pilieroch – bezpečná jazda, predchádzanie nehodám, ochrana pred nárazom a bezpečnosť po nehode. Manažér Euro NCAP Adrian Palao sa pre Auto Express vyjadril, že niektorí výrobcovia v skutočnosti zámerne optimalizovali svoje systémy tak, aby fungovali dobre v testoch Euro NCAP a nie v reálnych situáciách. Naopak, vyzdvihol automobilky, ktoré majú konzistentný a dôkladný prístup optimalizovaný pre skutočný svet, a nie pre scenáre Euro NCAP.
„Ako v každej hre, ktorá má súbor pravidiel, aj v tej našej môžete nájsť trik, ako ju poraziť. V našom prípade existuje vzorec na získanie piatich hviezdičiek a každý vie, ako ich dosiahnuť. Takže od roku 2026 sa zmení spôsob, akým budeme hodnotiť asistenčné systémy vodiča (ADAS). Vyhradzujeme si právo vložiť do testovacích scenárov vrstvy variácií, aby sme pochopili, aké citlivé sú systémy na zmeny. Pretože nie je naším cieľom hodnotiť autá len na parádu, alebo len povedať dobre, toto má päť hviezdičiek. Našou hnacou silou boli vždy výsledky v oblasti bezpečnosti v reálnom svete,” povedal Palao.

Bezpečná jazda
Euro NCAP od roku 2026 posilní svoje hodnotenie systémov monitorovania vodiča s cieľom zlepšiť ich pozornosť a zapojenie do diania pred vozidlom. Zatiaľ čo upozornenia na ospalosť a rozptýlenie majú v súčasnosti hodnotu dvoch bodov, od roku 2026 bude celkovo možné dosiahnuť až 25 bodov pre pokročilejšie systémy monitorujúce pozornosť vodiča. Najvyššie hodnotenie dosiahnu pritom len tie vozidlá, ktoré budú prostredníctvom svojich systémov sledovať oči a hlavu vodiča v reálnom čase. Na najvyššie hodnotenie preto už nebudú stačiť senzory, ktoré dokážu zistiť, či držíte volant. Body sa budú udeľovať aj systémom, ktoré dokážu rozpoznať a reagovať na príznaky toho, že vodič je pod vplyvom alkoholu alebo drog alebo umožnia automaticky zastaviť vozidlo, pokiaľ vodič nebude reagovať na upozornenia upozornenia.
Predchádzanie haváriám
Táto kategória bude zahŕňať intenzívnejší prístup k testovaniu systémov na predchádzanie kolíziám, ako je asistent riadenia a automatické núdzové brzdenie. Touto časťou organizácia Euro NCAP nadväzuje na prácu, ktorú vykonáva už viac ako desať rokov. Zavedie testy, ktoré budú lepšie reprezentovať reálne podmienky nehôd.
Ochrana proti nárazu
Euro NCAP bude stavať na svojom programe nárazových testov, ktorý sa zameriava na aspekty pasívnej bezpečnosti dizajnu a špecifikácie vozidla. Širšie zameranie sa bude klásť na vodičov rôznych telesných tvarov a postáv, aby sa zlepšila ochrana aj starších vodičov a detských pasažierov. Dôjde tiež k väčšiemu hodnoteniu rizík v situáciách prevrátenia a väčšiemu zameraniu na bezpečnosť chodcov vrátane konštrukcií okolo čelného skla.
Bezpečnosť po náraze
Rozsah aktualizácií testovacieho protokolu zahŕňa aj systémy ako eCall, ktoré musia v budúcnosti obsahovať informácie o počte cestujúcich v aute, ktoré sa budú odosielať v automatických tiesňových správach. To si vyžaduje prítomnosť systémov na detekciu cestujúcich, aj keď sú zapnuté bezpečnostné pásy. K dispozícii budú aj aktualizované hodnotenia postupov vyslobodzovania cestujúcich, napríklad pri otváraní dverí v prípade výpadku napájania vozidla. K dispozícii budú aj nové hodnotenia schopnosti elektromobilu detekovať a riadiť riziko požiaru.