Domov SPRÁVY Doprava Po 14 rokoch otvorili najdlhší dvojrúrový cestný tunel v Európe

Po 14 rokoch otvorili najdlhší dvojrúrový cestný tunel v Európe

Po dlhých 14 rokoch slávnostne otvorili druhú rúru viac než 12-kilometrového tunela spájajúceho Francúzsko s Talianskom.

Práce na tuneli Fréjus, nachádzajúcim sa na trase medzi Turínom a Lyonom, trvali približne 14 rokov: projekt začali stavať v decembri 2010 na talianskej strane. Slávnostné otvorenie sa uskutočnilo približne rok po plánovanom otvorení, pretože pandémia a rastúce ceny materiálov pôvodný termín odsunuli. Slávnostného otvorenia druhej rúry tunela sa zúčastnili ministri dopravy oboch krajín: Philippe Tabarot, minister dopravy francúzskej vlády, a Matteo Salvini, podpredseda Rady a minister infraštruktúry a dopravy talianskej vlády. V oboch smeroch je tak teraz pre vodičov k dispozícii dvojprúdová cesta. Otvorením druhej rúry sa z tunela Fréjus stal najdlhší dvojrúrový tunel v Európe s dĺžkou 12,848 km, čím prekonal tunel Gran Sasso, ktorý má dĺžku 10,176 km. Najdlhší cestný tunel sa nachádza v Nórsku, meria viac ako 24 kilometrov, ale disponuje len jednou rúrou a jedným jazdným pruhom v každom smere.

Otvorením druhej rúry tunela Fréjus významne klesne riziko čelných nehôd, zrýchli sa pohyb záchranných zložiek a zároveň sa posilňuje strategická úloha infraštruktúry v rámci európskeho stredomorského koridoru TEN-T. Tunel bol postavený podľa najnovších európskych bezpečnostných noriem. Každá rúra je vybavená vyhradenými jazdnými pruhmi, úkrytmi pre chodcov, priechodmi pre záchranné vozidlá, technickými stanicami, modernými vetracími systémami a protipožiarnymi zariadeniami. Na talianskej strane bolo vybudované nové riadiace stanovisko, ktoré koordinuje všetky zariadenia monitorovaním dopravy, bezpečnosti a environmentálnych podmienok v reálnom čase. Vnútorný priemer tunela je 8 metrov, jazdný pruh je široký 3,5 metra. Vybudovanie druhej rúry stálo 700 miliónov eur.

tunel Fréjus

História tunela

História tunela Fréjus sa začala písať v roku 1832. Nápad na jeho stavbu prišiel od Giuseppe Francesca Médaila, colného komisára z Bardonecchie, narodeného v roku 1784, ktorý ako prvý pochopil dôležitosť výstavby železničného tunela pod horou Fréjus. Médail najprv v roku 1832 a potom v roku 1840 predložil predbežný projekt kráľovi Karolovi Albertovi a získal prvé oficiálne uznanie. Médail zomrel v roku 1844, ale jeho projekt pokračoval. V roku 1857 boli inžinieri Sommeiller, Grattoni a Grandis poverení jeho vývojom a tunel Fréjus bol schválený parlamentom. Po rokoch prác bol železničný tunel slávnostne otvorený 17. septembra 1871. Výstavba diaľničného tunela sa na druhej strane začala v 70. rokoch 20. storočia a tunel bol pre vozidlá otvorený 12. júla 1980. Druhá rúra tunela sa začala budovať v decembri 2010. Slávnostné otvorenie druhej rúry sa konalo 28. júla 2025.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!