V niektorých krajinách Európy číhajú radary na cestách prakticky na každom kroku a stávajú sa čoraz inteligentnejšími. Čo by ste o radarových zariadeniach mali vedieť a prečo náhle brzdenie pred radarom nemá zmysel? Informuje o tom portál merkur.de.
Na Slovensku sa o plošnom zavedení radarov roky diskutuje. Konkrétnych iniciatív ohlásili úrady už viacero, k realizácii ešte stále nedošlo. V susedných krajinách a celkovo v EÚ sa situácia diametrálne líši.
Napríklad len na nemeckých cestách a diaľniciach sa v súčasnosti nachádza približne 5 000 stacionárnych radarových zariadení. Ide o odlišné typy využívajúce rôzne technológie, čo ovplyvňuje aj ich presnosť.

Napríklad radary s mikrovlnnou technológiou fungujú na princípe Dopplerovho efektu. Frekvencia, ktorú zariadenie zachytí, sa mení v závislosti od relatívneho pohybu. Vďaka tomu sa dá určiť rýchlosť auta. Môže ísť aj o mobilné meracie jednotky. Mobilné meracie prístroje má vo výbave bežne aj slovenská polícia.
Pokiaľ ide o stacionárne zariadenia, tie kontinuálne kontrolujú, či vozidlá prekročia povolenú rýchlosť. Ak sa tak stane, spustí sa blesk a nasníma sa fotografia. Uvedená technológia je však vo všeobecnosti považovaná za náchylnejšiu na chyby.
Moderné laserové meracie systémy používajú princíp svetelných impulzov, ktoré sa odrážajú od auta. V zahraničí nasadzujú často aj takzvané úsekové meranie rýchlosti napríklad na diaľniciach. Ide o senzory merajúce čas, ktorý vozidlo potrebuje na prechod medzi nimi. Systém následne vypočíta výslednú rýchlosť.
Prečo brzdenie pred radarom nepomáha?
Moderné radarové systémy dosahujú takú vysokú úroveň vyspelosti, že vedia zaznamenať prekročenie rýchlosti už stovky metrov pred samotným radarom. Prudké brzdenie tesne pred radarom teda nielenže nezabráni pokute, ale môže aj ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
Niektoré zariadenia dokážu merať rýchlosť aj na vzdialenosť viac ako 1 000 metrov. Fotografia s prekročenou rýchlosťou môže byť zachytená ešte predtým, než vodič radar vôbec zbadá.
Napriek tomu robia mnohí motoristi stále tú istú chybu – snažia sa rýchlym brzdením vyhnúť pokute za rýchlosť.
Sú všetky merania rýchlosti spoľahlivé?
Hoci dosahujú moderné radary vo všeobecnosti vysokú presnosť, stále môže dôjsť k chybám v meraní – napríklad kvôli nesprávnemu sklonu, poškodenej vozovke alebo neodborne nastavenému zariadeniu.
Zároveň je dôležité, aby obsluha radar správne nakalibrovala. Pokiaľ ide o mobilný prístroj, zaváži aj to, či má policajt potrebné školenia a používa zariadenie správnym spôsobom.
Moderné radarové technológie sa neustále zdokonaľujú. Spolu s tým sú čoraz precíznejšie aj spôsoby, ako dokážu zaznamenať priestupky na cestách.
Mýty o tom, že rýchlym brzdením dokážete oklamať radar, už dávno neplatia. Najlepšou obranou proti pokutám je stále to isté. Treba jazdiť zodpovedne a dodržiavať predpisy, ako aj maximálnu rýchlosť.