Domov SPRÁVY Doprava Takýto dopravný prostriedok ste ešte nevideli: Náhrada vlakov, ktorá prekvapuje cestujúcich

Takýto dopravný prostriedok ste ešte nevideli: Náhrada vlakov, ktorá prekvapuje cestujúcich

náhrada vlakov

Kým v minulosti slúžili na prepravu cestujúcich a tovaru, dnes zostávajú nevyužité, často najmä z dôvodu ekonomickej neefektívnosti. Reč je o opustených železničných tratiach, ktorých máme veľa aj na Slovensku. Do prevázky by ich mohla znovu dostať nová náhrada vlakov.

Tím výskumníkov z Technickej vysokej školy Ostwestfalen-Lippe prišiel s inovatívnym riešením. Nimi vyvinutá náhrada vlakov má oživiť opustené železničné trase, píše welt.de.

Ide o monocabs – úzke, autonómne kabíny jazdiace po jednej koľajnici, ktoré môžu premávať aj v protismere bez potreby výhybiek. Ich šírka dosahuje len 1,20 metra.

Interiér kabín poskytuje miesto pre šesť pasažierov, vrátane miesta pre bicykel alebo invalidný vozík.

náhrada vlakov

Železničné taxíky budúcnosti bez potreby vodiča

V čom spočíva hlavný cieľ tejto inovácie? Dokáže opätovne oživiť nevyužívané, resp. zrušené vlakové trate na vidieku, kde môže byť prevádzka klasickej železnice finančne nerentabilná. Monocabs budú jazdiť autonómne bez vodiča, poháňa ich batéria.

Výskumníci už spolupracujú s miestnymi samosprávami, firmami a úradmi. Chcú dostať kabíny do premávky a nazbierať čo najviac skúseností.

MONOCAB | Ein einminütiger Einblick

Už v roku 2027 prepravia pasažierov

Doposiaľ vyvinuli experti viaceré funkčné prototypy, ktoré dnes jazdia na dvoch testovacích tratiach. Tá prvá s dĺžkou 30 metrov sa nachádza v hale v meste Lemgo. Druhú s dĺžkou takmer dva kilometre nájdete na niekdajšej trati Extertalbahn, ktorú inak využívajú len historické vlaky. Táto historická železnica sa nachádza v Severnom Porýní-Vestfálsku.

Už v roku 2027 by mali monocabs premávať na podujatí v Dortmunde v rámci medzinárodnej výstavy záhradníctva.

vlaky

Stabilitu inovatívneho vozidla zabezpečujú dva gyroskopy s hmotnosťou 250 kg, ktoré sa točia rýchlosťou 5000 otáčok za minútu. Tento princíp sa už osvedčil v rámci lodí či satelitov. V prípade železničných tratí ide pri praktickom nasadení o novinku.

Výskumníci nainštalovali do vozidiel aj tonové pohyblivé závažie, ktoré elektronicky kompenzuje akékoľvek výkyvy vozidla, napríklad aj pri nastupovaní cestujúcich. Vďaka týmto prvkom dnes vozidlo pri jazde pôsobí tak stabilne, že pasažieri zostávajú prekvapení a vôbec netušia, aká zložitá technológia pracuje pod ich nohami.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!