Domov SPRÁVY Doprava Rušia nočný vlak, obľúbený spoj doplatil na jediné rozhodnutie

Rušia nočný vlak, obľúbený spoj doplatil na jediné rozhodnutie

nočný vlak

Cestovanie nočným vlakom je opäť tak obľúbené ako už dávno nie. Hoci nočné vlaky v Európe zažívajú boom, čoraz viac dopravcov sa z tohto trhu minimálne sčasti sťahuje. Mnohokrát stačí, že skončia dotácie tamojšej vlády a jednoducho odídu.

Nočný vlak musel ako spôsob dopravy najskôr ustúpiť leteckej doprave. Stalo sa tak pod vplyvom rozmachu lowcostových leteckých spoločností. Pomery v Európe sa však zmenili.

Najmä mnohí cestujúci vo vyspelých štátoch chcú radšej cestovať vlakom, aby spôsobovali menej emisií CO2. Páči sa im myšlienka večer nastúpiť a ráno sa prebudiť v úplne inom meste, ako napríklad v Paríži.

Nočným vlakom na juh Talianska

Veľmi populárnou voľbou pre cestovanie nočným vlakom, a to konkrétne z Viedne neďaleko Slovenska, sú rakúske spolkové železnice ÖBB. Napríklad rakúske nočné vlaky do Ríma sú dnes mimoriadne populárne. ÖBB už objednali nové vlakové súpravy s minikabínami, aby stíhali pokrývať dopyt. Minikabíny sú vhodným riešením pre jednotlivcov, pričom Rakúšania plánujú aj rozšírenie svojej siete nočných vlakov až na Sicíliu.

nočný vlak OBB

Nie všetky plány železničiarov sa však naplnia. Napríklad plánované nočné spojenie Zürich – Barcelona, ktoré malo od decembra 2024 premávať v spolupráci so švajčiarskymi železnicami SBB, bolo zrušené. Stalo sa tak po tom, čo švajčiarska vláda odmietla spolufinancovanie projektu.

Z podobných dôvodov skončia od decembra 2025 aj nočné vlakové spoje z Viedne do Paríža. Francúzska vláda ruší ich dotácie.

Zrušia aj nočný vlak na sever Európy

Najnovšie ohlásili švédske štátne železnice SJ koniec nočného vlaku z nemeckého Berlína cez Hamburg až do hlavného mesta Štokholm. Spoj „SJ EuroNight“ jazdil od 1. septembra 2022 každý deň. V letnej sezóne býval často úplne vypredaný, no ani to ho nezachránilo.

nočný vlak

Švédska vláda vo svojom návrhu rozpočtu oznámila, že po vypršaní štvorročného kontraktu 31. júla 2026 prestane túto linku dotovať. Pre dopravcu to znamená konečnú. Stratu ročných subvencií vo výške 95 miliónov švédskych korún (približne 8,6 milióna eur) si nemôže dovoliť.

„Zmluva s dopravným úradom platí do konca júla budúceho roka. Potom skončí,“ potvrdil generálny riaditeľ SJ Christer Litzell s tým, že bez podpory štátu nevidia túto vlakovú linku ako finančne udržateľnú.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!