Domov SPRÁVY Doprava Bratislava závidí. Pozrite, ako vyzerá vlaková stanica vo Varšave

Bratislava závidí. Pozrite, ako vyzerá vlaková stanica vo Varšave

vlaková stanica Varšava
Foto: Budimex

Spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje kľúčové prepojenie diaľnic D1 a D4 pri Bratislave, odovzdala do prevádzky zmodernizovanú stanicu Warszawa Zachodnia. Ide o jeden z najväčších železničných projektov v Poľsku za posledné desaťročia. Výstavba prebiehala na území s rozlohou viac ako 70 hektárov, v úseku s dĺžkou 5 kilometrov, kde sa križuje 14 železničných tratí.

Najväčší železničný uzol u našich severných susedov získal po komplexnej modernizácii úplne novú podobu. Vlaková stanica denne odbaví až 60-tisíc cestujúcich a takmer 1 400 vlakov. Nový koľajový systém s dĺžkou vyše 35 kilometrov zahŕňa 137 výhybiek a stovky prvkov riadenia železničnej dopravy – od 191 návestidiel až po takmer 580 informačných tabúľ „Výstavba stanice Warszawa Zachodnia je ukážkou úspešnej realizácie s kľúčovým významom pre rozvoj krajiny. Ide o jednu z najdôležitejších infraštruktúrnych investícií posledných rokov. Je to projekt, ktorý posilňuje chrbtovú kosť poľského dopravného systému a na dlhé roky zvyšuje bezpečnosť a komfort cestovania,” uviedol Artur Popko, predseda predstavenstva Budimex SA.

vlaková stanica varšava
Foto: Budimex

Kľúčovým prvkom modernizácie bola nová úroveň prvého podzemného podlažia, teda podchod so šírkou 63 metrov, do ktorého by sa zmestil aj Boeing 737. Na výstavbe pracovalo priemerne 600 ľudí a 160 kusov techniky denne, v najrušnejších fázach až 700 pracovníkov a 250 strojov. Pri výstavbe bolo použitých viac ako 92-tisíc metrov kubických betónu a 11 500 ton výstuže.

Modernizácia za 638 miliónov eur

Nová infraštruktúra zahŕňa deväť moderných nástupíšť plne prispôsobených aj osobám so zníženou mobilitou. Každé nástupište je spojené s podchodom výťahmi a eskalátormi, čo uľahčuje pohyb cestujúcim s bicyklami či kočíkmi. Celková plocha nástupíšť je 35-tisíc metrov štvorcových. Popri nich vznikla aj nová staničná budova s priestrannou hlavnou halou a modernou obchodno-servisnou pasážou, v ktorej budú umiestnené obchody
a reštaurácie. Vlaková stanica je vybavená fotovoltickou inštaláciou s plochou presahujúcou 8-tisíc metrov štvorcových, ktorá dokáže pokryť približne 30 percent spotreby elektrickej energie objektu. Okolie dopĺňa takmer stovka nových stromov a vyše 4-tisíc kríkov.

vlaková stanica Varšava
Foto: Budimex

Po modernizácii sa stanica stáva nielen novou vizitkou modernej Varšavy, ale aj jednou z technologicky najvyspelejších železničných staníc v regióne. Celková hodnota investície dosiahla približne 638 miliónov eur. Projekt bol spolufinancovaný z fondov Európskej únie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!