Odborníci síce tvrdia, že už čoskoro bude elektromobil s dojazdom vyšším než 400 km nepotrebný, pretože nabíjať bude možné takmer všade, ale motoristi dlhé roky zvyknutí z výhod a komfortu dlhého dojazdu spaľovacích motorov stále elektromobily odmietajú z dôvodu krátkeho dosahu. To by sa časom mohlo zmeniť a elektromobily môžu poskytovať dlhý dojazd aj bez obrovských a ťažkých batérií.
Mercedes VISION EQXX je technologická štúdia, na ktorej inžinieri testujú inovatívne riešenia zabezpečujúce čo najefektívnejší dojazd. Nerobia tak pritom iba v laboratórnych podmienkach, ale aj v bežnej premávke. Najnovšie toto koncepčné vozidlo absolvovalo trasu v arabskej púšti a na jedno nabitie prešlo viac než 1000 km. „Model VISION EQXX s výbornou hodnotou spotreby len 7,4 kWh/100 km naďalej poskytuje cenné údaje pre pokračujúci vývoj pokročilých technológií zvyšujúcich efektívnosť. Ako sme očakávali, v púštnych podmienkach všetky systémy fungovali perfektne a s ľahkosťou prekonávali výzvy ako stav vozovky, teplota a prašnosť. To je ďalší dôkaz, že elektrický pohon je pripravený na globálne trhy,“ povedal, Markus Schäfer, člen predstavenstva a technický riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.

1000 km za takmer 15 hodín
Východiskovým bodom nateraz poslednej diaľkovej jazdy bolo centrum Mercedes-Benz Center v Rijáde v Saudskej Arábii. Cieľom bolo nedávno otvorené centrum Mercedes-Benz Brand Center v Dubaji v Spojených arabských emirátoch. Celkový čas jazdy na trase dlhej 1 010 kilometrov bol 14 hodín a 42 minút. Po odchode z Rijádu o 4:15 hod. s naplno nabitým akumulátorom mal automobil po príchode do Dubaja o 19:57 hod. ešte zostávajúci dojazd 309 km. Trasa zahŕňala mestské a prímestské úseky v Rijáde a Dubaji, ako aj dlhšie diaľničné úseky cez otvorenú púšť. Cieľom tejto testovacej jazdy bolo ďalej zlepšiť efektívnosť vo všetkých oblastiach a odskúšať výkon systému v extrémnych púštnych podmienkach s horúčavami až 34 stupňov Celzia.
Pri tak vysokej teplote bol veľkým prínosom pokročilý systém teplotného manažmentu vozidla. Elektrické hnacie ústrojenstvo aj interiér vozidla účinne chladil inteligentný systém fungujúci podľa potreby. Klimatizačný systém bol počas jazdy v chode s minimálnym negatívnym vplyvom na efektívnosť, a to aj vďaka viaczdrojovému tepelnému čerpadlu. Zdokonalená verzia tohto tepelného čerpadla je integrovaná napríklad do konceptu CLA Class, ktorý bol predstavený na veľtrhu IAA Mobility 2023. Tento takmer sériový koncept poskytuje pohľad na budúcu modelovú rodinu založenú na modulárnej architektúre Mercedes-Benz (MMA), pričom využíva rozsiahly transfer technológií z prototypu VISION EQXX.

Púštne slnko poskytlo inžinierom príležitosť podrobne preskúmať aj výkon solárnej strechy. 117 solárnych článkov zásobuje elektrickým prúdom rôzne vedľajšie spotrebiče, čo znižuje energetické nároky na vysokonapäťový systém a ďalej zvyšuje celkovú efektívnosť. Počas jazdy do Dubaja sa vyrobilo 1,8 kWh solárnej energie, čo predĺžilo celkový dojazd o 24 kilometrov. Výskum výhod tejto technológie pre sériovú výrobu pokračuje. Zozbierané údaje o vplyve vetra a slnka na efektívnosť boli relevantné aj pre porovnávaciu analýzu so skoršími testovacími jazdami. Okrem teploty sa meral aj uhol a smer priameho slnečného žiarenia.
Spolupráca medzi vodičmi a inteligentnými asistentmi zvyšuje efektivitu
Jedným z najdôležitejších faktorov efektívnosti každého vozidla je aj bude osoba za volantom. Tím pre úspornú jazdu pozostával zo skúsených odborníkov so špecifickými testovacími úlohami. S cieľom dosiahnuť vyššiu efektivitu jazdy naplno využívali inteligentného asistenta efektívnosti vozidla. Ten zhromažďuje množstvo informácií a v reálnom čase generuje odporúčania na dosiahnutie energeticky úsporného štýlu jazdy. Patria sem aj údaje ako smer a intenzita slnečného žiarenia a vetra. Napríklad pri silnom bočnom vetre pozdĺž pobrežia v Spojených arabských emirátoch systém pomohol vodičom vhodne upraviť rýchlosť jazdy. S cieľom maximalizovať solárny výnos počas zastávok sa tímu pomocou informačného displeja solárneho zariadenia podarilo dosiahnuť optimálne nastavenie modelu VISION EQXX.

Za viac ako dva roky najazdil prototyp 23 340 kilometrov. V rôznych náročných reálnych podmienkach tak otestoval svoju prelomovú elektrickú technológiu. V regióne, ktorý sa často spája so superšportovými vozidlami a veľkými SUV, sa model VISION EQXX postaral o veľký záujem. Nízky súčiniteľ odporu vzduchu len 0,17 v kombinácii s prepracovaným dizajnom typu fastback z neho robia vyhľadávaného vyslanca elektrickej mobility. Vzhľadom na to, že nabíjacia infraštruktúra je v mnohých častiach sveta stále nedostatočná, to bola cenná príležitosť na demonštráciu efektívnosti elektrických vozidiel s dlhým dojazdom v reálnych podmienkach.
VISION EQXX: cestovný denník v číslach
Štart | Mercedes-Benz Center, Rijád, 8. marca 2024, 4:15 hod (AST) |
Príchod | Mercedes-Benz Brand Center, Dubaj, 8. marca 2024, 19:57 hod (GST) |
Trasa | Rijád, Harad, Al Batha, Abú Zabí, Dubaj |
Dĺžka trasy | 1 010 km |
Celkový čas jazdy/ čas jazdy v pohybe | 14:42 h / 12:45 h |
Priemerná rýchlosť | 68,7 km/h vrátane prestojov (1:57 h kvôli hraničnému priechodu a výmene vodiča)
79,4 km/h v pohybe |
Maximálna rýchlosť | 140 km/h |
Priemerná spotreba | 7,4 kWh/100 km, čo zodpovedá hodnote cca 0,9 l/100 km pre vozidlo s benzínovým pohonom |
VISION EQXX: prehľad najdôležitejších technických údajov
Kapacita akumulátora | kWh | < 100 |
Menovité napätie | Volt | > 900 |
Hodnota cw | 0,17 | |
Čelná plocha | m2 | 2,12 |
Výkon | kW | 180 |
Rázvor | mm | 2 800 |
Dĺžka/šírka/výška | mm | 4 975/1 870/1 348 |
Prevádzková hmotnosť | kg | 1 755 |