Domov SPRÁVY Elektromobilita Supermozog na kolesách. Nové BMW poskytnú 20x vyšší výpočtový výkon

Supermozog na kolesách. Nové BMW poskytnú 20x vyšší výpočtový výkon

Supermozog vo vozidlách BMW Neue Klasse
Foto: BMW

Spoločnosť BMW Group je prvým výrobcom automobilov, ktorý uvedie na trh celkom nový digitálny nervový systém pre všetky varianty pohonu a segmenty vozidiel. Prvýkrát sa objaví v modeloch Neue Klasse.

Štyri vysokovýkonné počítače, nazývané aj Supermozgy, konsolidujú výpočtový výkon pre najdôležitejšie užívateľské funkcie ako sú infotainment, autonómna jazda, dynamika jazdy a základné funkcie (prístup do vozidla, klimatizácia, komfort, apod.). Štyri supermozgy podľa BMW poskytnú viac ako 20-krát vyšší výpočtový výkon v porovnaní so súčasnou generáciou vozidiel. Samozrejme, sú navrhnuté pre nadchádzajúce aktualizácie softvéru a funkcií, vrátane užívateľskej praxe s technológiou Al.

Počnúc prvým modelom Neue Klasse zavedieme technológie Neue Klasse do celého portfólia budúcich modelov naprieč všetkými segmentmi a všetkými druhmi pohonov. To platí aj pre našu úplne novo vyvinutú elektronickú architektúru zloženú z výkonných Supermozgov a dôsledne prepojených softvérových platforiem. Táto konštrukcia nám umožňuje navzájom oddeliť vývoj softvéru a vozidla. Modely značky BMW zostanú digitálne aktualizované prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií a budú dostávať aktualizácie aj z ďalších a nasledujúcich generácií vozidiel,“ hovorí Frank Weber, člen predstavenstva pre vývoj v BMW AG.

Foto: BMW

Kratšie a ľahšie káblové zväzky

Základnú súčasť digitálneho nervového systému tvorí radikálne zjednodušený káblový zväzok. Využíva takzvanú architektúru zónových káblových zväzkov s kabelážou kratšou o 600 metrov. Oproti predchádzajúcej generácii tak prináša 30 % úsporu hmotnosti. Káblový zväzok je rozdelený do štyroch zón: predná časť, stred, zadná časť a strecha. Supermozgy sú prostredníctvom vysokorýchlostného dátového pripojenia pripojené k menším riadiacim jednotkám, takzvaným zónovým kontrolným jednotkám, ktoré riadia a konsolidujú dátový tok elektroniky v zónach a mimo nich.

Rozhodujúci predpoklad pre tenšiu a ľahšiu kabeláž predstavujú takzvané Smart eFuses. Ide o digitálne poistky, ktoré nahradia až 150 tradičných poistiek. Inteligentné poistky Smart eFuses možno naprogramovať na digitálne riadenú distribúciu energie do komponentov. Selektívna aktivácia komponentov umožňuje navrhnúť inteligentné režimy napájania pre rôzne stavy vozidla, ako sú jazda, parkovanie, nabíjanie a aktualizácia, v ktorých možno identifikovať a vypnúť nepotrebné spotrebiče. Poistky eFuse tak významne prispievajú k zvýšeniu energetickej účinnosti o 20 %.

Foto: BMW

Online aktualizácie vozidiel

Vzhľadom na množstvo digitálnych funkcií vo vozidlách Neue Klasse je dôležité, aby sa funkcie dali neustále vyvíjať na stabilných softvérových platformách, a nie aby boli novo vyvinuté pre každú novú generáciu. Vo vozidle bežia softvérové platformy na príslušných supermozgoch a nad nimi bežia funkcie vozidla. Vrstva zdieľaných služieb funguje ako spojovací prvok (middleware) a okrem iného poskytuje najmodernejšiu kybernetickú bezpečnosť a flexibilné online aktualizácie. Vďaka inteligentnému sieťovému prepojeniu medzidoménových dátových zdrojov umožňuje aj užívateľsky relevantné funkcie Al.

S predstavením vozidiel Neue Klasse vstupujeme do režimu vývoja softvéru, v ktorom dosahujeme kontinuitu softvéru. To znamená, že neustále vyvíjame softvér, a nie vždy začíname od nuly,“ hovorí Christoph Grote, senior viceprezident BMW Group Electronics and Software. Pre vozidlá Neue Klasse pracujú vývojové tímy na viac ako 1 000 softvérových moduloch, viac ako 20 GB softvéru a viac ako 500 miliónoch riadkov kódu.

Srdcom vývoja softvéru pre vozidlá je integrované vývojárske prostredie. Ide o na mieru šitý reťazec nástrojov s názvom CodeCraft. Rýchlosť a kvalitu vývoja zvýšilo použitie rôznych nástrojov, ktoré podporujú vývojárov softvéru s generatívnym Al. CodeCraft beží v cloude na 75 000 virtuálnych CPU. Podporuje súčasnú prácu viac ako 10 000 vývojárov softvéru a v špičkách zaznamenáva až 200 000 softvérových zostáv denne. To zodpovedá viac ako 130-násobnému zvýšeniu produktivity v porovnaní s obdobím pred desiatimi rokmi.

Foto: BMW

Koncentrácia výpočtového výkonu do štyroch Supermozgov

Prvý Supermozog prenáša radosť z elektrickej jazdy do budúcnosti, a preto dostal názov Heart of Joy (Srdce radosti). V BMW radu Neue Klasse bude pracovať systém riadenia jazdnej dynamiky BMW Dynamic Performance Control. Ten umožňuje doteraz najpresnejší zážitok z jazdy, efektívnu rekuperáciu energie, pôsobivú plynulosť aj pri nízkych rýchlostiach a dokonalú trakciu pre dynamickú akceleráciu. Riadenie motora a podvozku sa prvýkrát spája do jednej riadiacej jednotky. Reaguje s oneskorením menším ako jedna milisekunda, čo predstavuje desaťkrát rýchlejší reakčný čas ako doteraz používané riadiace jednotky.

Druhý Supermozog pre autonómnu jazdu ovláda najnovšiu generáciu autonómnych a vysoko autonómnych jazdných funkcií. Do jednej výkonnej výpočtovej jednotky integruje to, čo bolo predtým rozdelené medzi štyri riadiace jednotky. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou dosahuje dvadsaťnásobný výpočtový výkon.

Tretí Supermozog ovláda BMW Panoramic Drive a tým pomocou operačného systému infotainmentu BMW Operating System X aj digitálny zážitok vo vozidle. Zlaďuje všetok obsah zobrazený na BMW Panoramic Vision, 3D Head-Up displeji a na centrálnom displeji, ako aj hlasovú interakciu, zábavu a navigáciu.

Štvrtý Supermozog zodpovedá za základné funkcie a funguje ako riadiace centrum pre správu stavov vozidla. Riadi základné funkcie, ako sú prístup k vozidlu, klíma a komfort, vnútorné a vonkajšie osvetlenie, tok a spracovanie údajov, ako aj aktualizácie softvéru na diaľku. Do tejto jedinej jednotky spadá až 100 funkcií vozidla a údaje jej dodáva až 50 senzorov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAKTUÁLNE: Nissan povedie nový šéf
Nasledujúci článokAuto nie je telefón. VW vráti vodičom to, po čom kričia už 10 rokov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.