Domov SPRÁVY News Auto nie je telefón. VW vráti vodičom to, po čom kričia už...

Auto nie je telefón. VW vráti vodičom to, po čom kričia už 10 rokov

Foto: Volkswagen

Výrobcovia pomaly začínajú počúvať to, na čo sa novinári aj majitelia automobilov sťažujú už takmer desať rokov. Aplikovanie všetkých funkcií auta na dotykovú obrazovku je zjavne horšie riešenie, ako vyhradené fyzické ovládacie prvky pre kľúčové úlohy.

Medzi výrobcami, o ktorých je známe, že prechádzajú späť na tlačidlá, je Volkswagen, ktorého mnohé súčasné vozidlá sa priam zbláznili do dotykového ovládania s funkciami buď schovanými v menu dotykovej obrazovky, alebo premiestnenými na haptický panel pod ňou. Už nejaký čas vieme, že Volkswagen zvažuje vrátenie niektorých tlačidiel do svojich áut, ale výrobca to nikdy oficiálne nepriznal. Teraz šéf dizajnu VW, Andreas Mindt, priznal magazínu Autocar, že tento prístup bol chybou a že automobilka od tohto trendu ustúpi.

Foto: Volkswagen

Ovládanie základných funkcií tlačidlami

Od modelu ID.2all bude mať každý Volkswagen tlačidlá na ovládanie najdôležitejších funkcií (hlasitosť, teplota, intenzita kúrenia/klimatizácie a výstražné svetlá) umiestnené pod obrazovkou. “Odteraz budú v každom aute, ktoré vyrobíme. Túto chybu už nikdy neurobíme. Na volante budeme mať fyzické tlačidlá. Už žiadne hádanie. Je tu spätná väzba, je to skutočné a ľudia to milujú. Úprimne, je to auto. Nie je to telefón,” povedal Mindt. Funkcie, ktoré budú mať špecializované ovládacie prvky, dopĺňajú požiadavky Euro NCAP, ktoré ich od roku 2026 zahrnie do svojich bezpečnostných hodnotení. Ak auto nemá fyzické ovládanie klaksónu, stieračov, smerových svetiel, výstražných svetiel a funkcií SOS, nebude schopné dosiahnuť maximálne päťhviezdičkové hodnotenie.

Nešťastné riešenie

Prechod na dotykové rozhrania považovali za nesprávny nielen motoristickí novinári, ktorí ho často kritizovali. “Vidíme, že máme čoraz viac kolízií, pretože vodiči sú rozptyľovaní,” povedal pre Politico Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja EURO NCAP. Prečo to nie je prekvapujúce, spoznáte, ak si sadnete napríklad do VW ID.4, ktorý vás núti používať nepodsvietené haptické ovládače pod obrazovkou na úpravu teploty kabíny alebo hlasitosti médií (v roku 2024 aspoň pribudlo podsvietenie týchto ovládacích prvkov na všetkých verziách okrem základného modelu). A ak chcete doladiť nastavenia klimatizácie, musíte to urobiť prostredníctvom dotykovej obrazovky.

Foto: Volkswagen

VW ešte zhoršil používateľský zážitok pre vodiča umiestnením haptických panelov na volant namiesto tlačidiel. Tie sa môžu aktivovať, ak sa ich náhodou dotknete, a nie vždy reagujú podľa očakávania, keď sa ich chcete dotknúť. Mercedes je ďalším výrobcom, ktorý vsadil all-in na obrazovky a má podobné dotykové ovládanie na volante ako VW. Rovnako ako VW, aj Mercedes by sa mal vrátiť k tlačidlám a gombíkom po tom, čo hlavný dizajnér spoločnosti Gorden Wagener priznal, že “obrazovky nie sú luxusom”.

A čo šialene veľké displeje?

Obrovský hnacím motorom tohto trendu bolo znižovanie nákladov. Výrobcovia však vedia, že aj tak musia do moderného auta vložiť veľkú obrazovku, aby prilákali zákazníkov. Je teda jednoduchšie a lacnejšie umiestniť všetky ovládacie prvky na túto jednu obrazovku, než získavať a montovať rôzne fyzické ovládacie spínače. Tento trend odštartovala Tesla s pôvodným Modelom S a jeho gigantickou obrazovkou, vďaka ktorej všetko vyzeralo staromódne. Aj keď to bola fantastická obrazovka, ktorá nechala starších výrobcov automobilov ďaleko za sebou, po tom, čo wow faktor opadol, sa veľa ľudí začalo pýtať, či je zážitok iba z obrazovky skutočne lepší.

Foto: Volkswagen

Tesla sa zbavila smeroviek

Celé sa to sa zhoršilo neskoršími modelmi Tesla. S Modelom 3 Tesla posunula minimalizmus do nových výšin odstránením fyzických ovládačov smeroviek, stieračov a voličov prevodových stupňov. Elektromobily značky Tesla sú jediné na trhu, ktoré vyžadujú potiahnutie prstom po dotykovej obrazovke, aby ste mohli ísť dopredu alebo dozadu. Tesla si aspoň uvedomila, že zbavenie sa páčky smeroviek je až príliš. Napríklad Tesla Model 3 Juniper má opäť klasickú páčku pod volantom. Zdá sa, že tieto spoločnosti sa pomaly učia, že ovládanie hmatom je pri cestovaní po diaľnici oveľa bezpečnejšie ako sledovanie dotykovej obrazovky. Ak to bude stáť Volkswagen či Teslu o niekoľko centov viac za auto, zdá sa to ako hodnotný kompromis.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJInside EVs
Predchádzajúci článokSupermozog na kolesách. Nové BMW poskytnú 20x vyšší výpočtový výkon
Nasledujúci článokOdhalili lož o elektromobiloch: Nastal veľký zvrat, týka sa to emisií
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.