Za posledné mesiace sa zdalo, že záujem o elektromobily v Európe upadá. Predajné čísla v krajinách ako Rakúsko či Nemecko klesali, inde stagnovali. Dokonca sa začalo hovoriť o tom, že elektromobily sa stávajú akýmsi „nepredajným tovarom“. Politici využili túto situáciu na spochybňovanie plánovaného konca spaľovacích motorov v roku 2035. Najnovší vývoj však naznačuje, že takéto obavy boli predčasné.
Záujem o elektromobily tento rok narástol – podľa oficiálnych údajov sa trh s elektromobilmi začal v EÚ zotavovať hneď v januári. Počas prvých dvoch mesiacov roku 2025 zaregistrovali napríklad v susednom Rakúsku takmer o tretinu viac elektromobilov než v rovnakom období minulého roka, ilustruje Der Standard.
To predstavuje 8 055 nových vozidiel s čistým batériovým pohonom, čo znamená, že podiel elektromobilov na nových registráciách opäť prekročil hranicu 20 percent.
Slovensko zostáva stále na konci európskych rebríčkov. U nás totiž očakávame, že tento rok prekročí celkový (!) počet elektromobilov číslo 20 tisíc, čo je tragicky nízke číslo. Pre ilustráciu, v januári u nás zaregistrovali 203 čisto elektrických áut. To predstavuje podiel na všetkých registráciách iba mizivé 3 percentá.
Elektrické autá v EÚ opäť na vzostupe
Podobný trend ako v Rakúsku však môžeme sledovať aj v Nemecku ako ekonomicky najsilnejšej krajine EÚ. Tam bol dokonca február 2025 najsilnejším mesiacom v histórii, pokiaľ ide o predaj elektromobilov. Výrazný nárast predaja sa objavil v mnohých európskych krajinách, no s výnimkou Francúzska.
Za týmto oživením predaja stojí niekoľko faktorov. Jedným z hlavných je prísnejšia emisná legislatíva Európskej únie, ktorá začne platiť v roku 2025. Automobilky majú stanovené limity na priemerné emisie CO2 a hrozia im vysoké pokuty za ich prekročenie. Preto mnohí výrobcovia odložili dodávky elektromobilov na rok 2025, aby si zlepšili svoje emisné bilancie. Inak povedané, štatistické čísla z minulého roka rozprávali sčasti iný príbeh v protiklade s tým, aký bol skutočný záujem motoristov o elektrické vozidlá.

Druhým dôležitým dôvodom je príchod nových, cenovo dostupnejších modelov elektromobilov. Renault, Fiat, Škoda či Volkswagen predstavili vozidlá s cenami od 25 000 do 35 000 eur, čo robí elektromobilitu dostupnejšou pre širšiu verejnosť.
Napriek aktuálnemu rastu však elektromobilovému trhu stále hrozí spomalenie. Európska komisia totiž navrhuje zmiernenie emisných cieľov, čo by automobilkám poskytlo viac času na prispôsobenie. To by ale zároveň mohlo opäť oslabiť motiváciu výrobcov presadzovať elektromobilitu.
Budúcnosť trhu s elektromobilmi tak závisí od toho, či sa podarí udržať súčasný rast a aký postoj zaujmú európske regulačné orgány. Každopádne, aktuálne čísla naznačujú, že elektromobilita je v Európe nateraz na vzostupe.