Domov SPRÁVY Elektromobilita 150 € za nové auto? Chcú presadiť, aby si elektromobil mohol dovoliť...

150 € za nové auto? Chcú presadiť, aby si elektromobil mohol dovoliť ktokoľvek

Renault 5 E-Tech
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Európske združenie výrobcov automobilov ACEA navrhuje zaviesť celoeurópsku schému sociálneho lízingu na nákup elektrických vozidiel. Podľa združenia sociálny lízing elektrických vozidiel predstavuje významnú príležitosť na zlepšenie cenovej dostupnosti a prístupnosti k udržateľnej doprave, najmä pre zraniteľné skupiny obyvateľstva, ktoré čelia finančným problémom.

Implementácia ekologických a trvalo udržateľných riešením býva spravidla finančne náročnejšia, o čom svedčí napríklad aj stále vyššie ceny elektromobilov v porovnaní so spaľovacími vozidlami. K ochrane životného prostredia výraznejším znížením emisií uhlíka podľa ACEA pomôže umožnenia širšej časti spoločnosti prejsť na elektrické vozidlá. Nástrojom na tento prechod by mal podľa združenia byť sociálne lízingové programy, ktoré dokážu eliminovať počiatočné bariéry ako vysoké náklady na nákup elektromobilov a ponúknuť alternatívnu cestu k čistejšej mobilite pre väčšiu skupinu obyvateľstva.

Sociálny lízing aj na jazdené elektromobily

ACEA preto odporúča, aby sociálne lízingové schémy riešili potreby zraniteľných segmentov obyvateľstva, ako aj domácností, podnikov a mikropodnikov, ktoré potrebujú prejsť na elektromobily. Konkrétne kritériá oprávnenosti by mali určovať jednotlivé členské štáty Európskej únie tak, aby čo najlepšie zohľadnili svoje miestne sociálne a ekonomické podmienky. Štáty by do sociálneho lízingu nemuseli zahnúť len čisto nové elektrické vozidlá, ale programy by sa mohli vzťahovať aj pre jazdené batériové vozidlá.

Aby bol lízing skutočne cenovo dostupný, ACEA vyzýva namiesto všeobecných cenových stropov zamerať sa skôr na podporu mesačnej splátky lízingu a to počas dlhšieho časového obdobia. Okrem domácnosti by sa sociálne lízingové schémy mali rozšíriť aj na malé a stredné podniky vrátane mikropodnikov. Združenie vo svojom písomnom vyhlásení takisto píše, že udržateľné mechanizmy financovania sú kľúčové pre dlhodobú životaschopnosť sociálnych lízingových programov, aby mohli naďalej prinášať výhody zraniteľným skupinám bez toho, aby nadmerne zaťažovali verejné rozpočty.

Peugeot E-208 ACEA vyzýva na zavedenie sociálneho lízingu
Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

ACEA jednotlivé členské štáty vyzýva, aby národné orgány zahrnuli sociálne lízingové schémy pre zraniteľných používateľov cestnej dopravy a mikropodniky do svojich národných sociálnych klimatických plánov v rámci implementácie Sociálneho klimatického fondu. Sociálny lízing by mal byť vnímaný ako kľúčová súčasť širšej stratégie zavádzania elektromobilov, ktorá zahŕňa rôzne stimuly pre všetky segmenty spoločnosti.

ACEA konštatuje, že sociálny lízing je pozitívnym nástrojom na riešenie dopravnej chudoby a mal by byť pilierom širšej stratégie zameranej na vytvorenie robustného trhu pre vozidlá s nulovými emisiami, aby sa výhody čistej mobility dostali ku všetkým členom spoločnosti, najmä k tým najzraniteľnejším.

Vzorom môže byť Francúzsko

Jedinou európskou krajinou s plnohodnotným programom sociálneho lízingu elektromobilov zameraným na nízkopríjmové domácnosti je zatiaľ Francúzsko. To v januári 2024 spustilo ambiciózny program „Mon Leasing Électrique,“ ktorý umožňoval nízkopríjmovým domácnostiam prenajať si elektrické vozidlo za 100 až 150 eur mesačne bez počiatočnej akontácie, pričom štát poskytoval dotáciu až do výšky 13 000 eur na jedno vozidlo.

Podmienkami na zapojenie sa do programu bol ročný referenčný príjem na osobu nižší ako 15 400 €, bývanie viac ako 15 km od pracoviska, najazdenie viac ako 8 000 km ročne kvôli práci, pričom jednotlivé modely museli spĺňať ekologické kritériá, čo zo schémy vylúčilo väčšinu čínskych elektromobilov. Program sociálneho lízingu zaznamenal vo Francúzsku obrovský záujem. Za šesť týždňov sa prihlásilo 90 000 záujemcov, čo prekročilo pôvodný cieľ 25 000 vozidiel, ktorý bol dodatočne navýšený na 50 000 vozidiel. V dôsledku toho bol program vo februári 2024 pozastavený, pričom obnoviť by sa mohol ešte tento rok. Francúzsko v roku 2024 vynaložilo na podporu sociálneho lízingu 650 miliónov eur.

Koncept sociálneho lízingu na elektromobily na Slovensku zatiaľ predstavila len opozičná strana Progresívne Slovensko. Tá vyzvala na celospoločenskú diskusiu a návrhy opatrení, aby ľudia s nižšími príjmami mali možnosť získať elektromobil za zvýhodnených podmienok.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.6 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJACEA
Predchádzajúci článokKrútiaci moment tak veľký, že pri pevnom štarte by trhal nápravy. Pretekárske ťahače sa vracajú na Slovakia Ring
Nasledujúci článokRozpráva ako človek. Na Slovensku začali predávať superinteligentné auto
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.