Domov SPRÁVY Elektromobilita Uvažujete o kúpe jazdeného elektromobilu? Tento vyzerá najspoľahlivejšie

Uvažujete o kúpe jazdeného elektromobilu? Tento vyzerá najspoľahlivejšie

Cena nových elektromobilov je ešte stále pre množstvo ľudí prekážkou, pre ktorú sa z objektívnych dôvodov nemôžu dostať k lacnejšej a ekologickejšej doprave. Jednou z možností tak je siahnuť po jazdenom kúsku. Keďže elektrických vozidiel na cestách stále pribúda a aj ponuka na sekundárnom trhu sa stále rozširuje, je dobré vedieť, ktoré modely patria medzi tie najspoľahlivejšie. 

TÜV report 2025 ukazuje, ktoré vozidlá dosahujú dobré alebo slabšie výsledky pri technickej kontrole v Nemecku. Z údajov je možné vyčítať aj informácie, ako sa darí elektromobilom. TÜV vyhodnotil približne 10,2 milióna technických kontrol vykonaných v Nemecku v období od júla 2023 do júna 2024 a zaznamenal zistené závady. Štatisticky pritom každé piate vozidlo neprejde kontrolou pre výrazné alebo nebezpečné závady. Podiel týchto vozidiel je 20,6 %. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast o 0,1 %.

V kategórii 2 až 3-ročných vozidiel je najlepším elektromobilom s chybovosťou len 3,4 % Volkswagen e-Golf. Ten sa už nevyrába, takže je možné ho zaobstarať len ako jazdenku. Na opačnom konci sa nachádza Tesla Model 3 s chybovosťou až 14,2 %. Správa konštatuje, že okrem závad na brzdách a nápravách má Tesla obzvlášť veľké množstvo nedostatkov v osvetlení. “To hovorí o nedostatkoch v servise a údržbe,” uviedol Joachim Bühler, generálny riaditeľ združenia TÜV, pri prezentácii správy.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Najspoľahlivejšie vozidlá sú Honda Jazz a Porsche 911 Carrera

Poruchy brzdovej sústavy elektromobilov sa objavujú častejšie, ako je priemer. Jedným z dôvodov je rekuperácia, pomocou ktorej môžu elektrické vozidlá rekuperovať brzdnú energiu. Brzdové doštičky sú tak menej namáhané, čo môže viesť k zníženiu brzdného výkonu. Je preto vhodné, aby ste v prípade jazdy s elektromobilom pravidelne prudšie brzdili. Zabránite tým zvýšenému opotrebovaniu mechanických častí brzdového systému, ktoré v prípade rekuperácie nie sú aktívne. Ďalšou slabšou stránkou mnohých elektromobilov je zavesenie náprav. Tie často trpia kvôli vysokej hmotnosti trakčných batérií. Mimochodom, celkovým víťazom TÜV Report 2025 je Honda Jazz. Výrazné závady malo len 2,4 % vozidiel starých dva až tri roky. Ide o najnižšiu hodnotu zo všetkých testovaných vozidiel. V ostatných vekových skupinách dominovalo Porsche 911 Carrera.

V redakcii sme pred časom elektrický Golf aj otestovali. Do rúk sa nám dostal kúsok z roku 2017 s nájazdom 125 000 kilometrov, ktorý bol v predaji za 16 000 eur. Automobilka Volkswagen si so 7. generáciou modelu Golf povedala, že ponúkne na výber azda všetky typy pohonu, tak aby si vybral každý. Okrem naftových, benzínových a hybridných pohonov ste teda v roku 2014 mohli siahnuť aj po čisto elektrickom pohone.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Dizajnovo jemne pozmenený Golf

Exteriér Volkswagenu e-Golf v roku 2014 stále odráža klasický dizajn Golfu 7. Vyzerá stále veľmi atraktívne a od spaľovacích verzií sa líši len v detailoch. E-čko má jemne pozmenenú grafiku denného svietenie, dizajnovo veľmi pekné disky a emblémy e-Golf. Inak je to klasický Golf 7 s perfektnými Full-LED svetlami a poctivými rozmermi hatchbacku.

Jazdený elektrický Golf-e, kupiť či nekúpiť?

Interiér – opäť žiadne výrazné odlišnosti

V kabíne Volkswagen nasleduje podobnú filozofiu ako pri vonkajšom dizajne. Štandardný Volkswagen Golf je dizajnom a rozložením totožný s tým elektrickým. Golf na „baterky“ má len upravený virtuálny kokpit pre potreby monitorovania elektrického pohonu a namiesto režimu Sport tu je režim B, teda režim so zvýšenou rekuperáciou.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Všetko ostatné je tam, kde by ste to u koncernu VW hľadali. Kabína pri jazde nevŕzga ani neškrípe a jediné, čo je náchylné na mierne opotrebenia, je volant a volič automatu. Sú to prvky, ktoré používate denne najviac, takže sa to dá predpokladať.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Sedenie na zadných sedadlách je veľmi komfortné, je tu dostatok miesta na nohy, hlavu, ale aj ramená. Objem kufra je voči Golfu so spaľovacím motorom o čosi menší. V reči čísel je to 341 litrov, čo je o 40 litrov menej než v prípade benzínovej alebo naftovej verzie. V praxi je to však celkom zanedbateľná hodnota.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Elektromotor a akumulátor

Pod kapotou sa ukrýva ten najväčší rozdiel voči ostatným motorizáciám. Volkswagen e-Golf je poháňaný elektromotorom s výkonom 100 kW teda 136 koní a krútiacim momentom 290 Nm. Energiu čerpá z 35,8 kWh batérie, ktorá sa po facelifte voči pôvodnej verzii zväčšila, čím sa logicky o čosi predĺžil aj dojazd.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

V prípade nášho testovacieho kúsku je reálny kombinovaný dojazd na úrovni 200 až 230 km. Na jazdenom e-Golfe chválime, že si aj po 7 rokoch zachoval dojazd na úrovni nového auta. Nabíjať viete z wallboxu maximálnym výkonom 7,2 kW a na rýchlonabíjačke s výkonom do 40 kW, čo v praxi predstavuje jeden obed a kávu (cca 30 minút).

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Volkswagen e-Golf vyniká najmä v meste

V meste sa jazdený Volkswagen e-Golf prezentuje ako mimoriadne dynamické auto. Napriek svojej vyššej hmotnosti (1615 kg) za volantom nedáva vodičovi pocítiť nadmerné zaťaženie. Tento dojem je podporený nižším ťažiskom vozidla, vďaka čomu sa e-Golf javí veľmi stabilne aj v zákrutách.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Jazdiť môžete v troch režimoch: Normal, Eco a Eco+. Každý z týchto režimov ovplyvňuje výkon vozidla, rekuperáciu, klimatizáciu aj maximálnu rýchlosť. Týmto spôsobom si vodič môže prispôsobiť jazdu podľa svojich preferencií a aktuálnych potrieb. S realistickým dojazdom 200 km sa elektrický Golf radí medzi spoľahlivé elektromobily, na ktoré sa dá plne spoľahnúť v bežnej dennej premávke. Jeho kultivovaný chod výrazne prevyšuje spaľovacie agregáty, pričom nástup krútiaceho momentu evokuje štýl naftových TDI motorov.

Z pohľadu podvozka je e-Golf vybavený predným zavesením MacPherson a vzadu viacprvkovou nápravou, čo prispieva k vynikajúcej ovládateľnosti a komfortu jazdy. V redakcii sa nám s elektrickým variantom jazdilo výborne a vieme si predstaviť, že by sme ho využívali ako auto na denné jazdenie.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôžka

Jazdený elektromobil – načo dať pozor?

V prípade akéhokoľvek jazdeného elektromobilu máte obrovskú výhodu. Elektrické autá majú totiž menej súčiastok, teda pravdepodobnosť, že sa tu niečo pokazí, je nižšia. Dôležitá je však kontrola predpísanej výmeny oleja v prevodovke a stavu baterky. Pozrite sa aj na brzdové kotúče, či nie sú zakorodované, nakoľko sa nevyužívajú tak často ako u klasických vozidiel. Odporúčame aj kontrolu vonkajšieho poškodenia batérie a tlmičov.

V prípade e-Golfu skontrolujete stav baterky cez autorizovaný servis alebo porovnaním dojazdov nového auta a auta jazdeného. Tento proces nám v AAA Auto výrazne uľahčili, nakoľko pred výkupom elektromobilu baterku dôkladne kontrolujú a údaj o jej aktuálnej kapacite zverejňujú na webe. Nami testovaný Volkswagen e-Golf mal po 127 000 km stav batérie na hodnote 89 %.

Kto by si mal jazdený Volkswagen e-Golf kúpiť? V podstate, ak hľadáte druhé auto do rodiny na denné presuny do práce, elektrický Golf bude naozaj dobrou voľbou. Jednoducho, je to komfortnejšie a aj finančne úspornejšie vozidlo než benzínové či naftové auto. Ceny vozidiel s podobným nájazdom, ako sme testovali my, sa hýbu na úrovni 13 000 eur až 17 000 eur. Opäť záleží na výbave a samotnom stave jazdenky.

Čoraz viac Slovákov kupuje jazdené vozidlo na úver

Podľa správy autocentra AAA AUTO v závere tohto roka rastie počet osôb, ktoré pri kúpe jazdených vozidiel využívajú úver. „V súvislosti s nadchádzajúcim zvýšením DPH a zavedením transakčnej dane pociťujeme na Slovensku v našich autocentrách zvýšený záujem predovšetkým o ojazdené vozidlá kupované na úver. Mnohí ľudia sa snažia odložiť si hotovosť či úspory, aby boli pripravení na predpokladané vyššie životné náklady v budúcom roku,“ komentuje situáciu Karolína Topolová, spoločná generálna riaditeľka AURES Holdings, ktorá na Slovensku prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna. Priemerná výška úveru, ktorý Slováci na kúpu ojazdeného vozidla čerpajú, sa pohybuje okolo 11 000 eur, pričom priemerná cena vozidla dosahuje 13 000 eur. Mesačne sa v autocentrách predá približne 750 automobilov na splátky a tento počet naďalej rastie.

Jazdený elektrický Golf-e, kupiť či nekúpiť?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMIMORIADNE: Bratislavu oddnes čaká dopravná skúška ohňom, uzavrú D1 (+trasa obchádzky a detaily)
Nasledujúci článokVyhlásili súťaž na dôležitý privádzač. Pomôže doprave v krajskom meste

2 COMMENTS

    • Dojazd na dialnici je 140 km v zime a 170 km za ideálnych podmienok. Treba počítať s tým, že e-Golf nebol koncipovaný na tento typ využitia, ale na druhej strane, ak neplánujete trasu BA-KE, myslím si že je to na občasné dochádaznie v poriadku.

Comments are closed.