Domov SPRÁVY Elektromobilita Volvo ES90 je veľký elektromobil s malou uhlíkovou stopou

Volvo ES90 je veľký elektromobil s malou uhlíkovou stopou

Foto: Volvo

Volvo ES90 je plne elektrické vozidlo navrhnuté s ohľadom na udržateľnosť. Táto skutočnosť sa odráža aj v novej správe o posúdení životného cyklu (LCA) modelu ES90, kde sa uvádza, ktoré materiály a procesy prispievajú k uhlíkovej stope vozidla počas jeho životného cyklu.

Celková uhlíková stopa modelu ES90 predstavuje 31 ton pri nabíjaní s využitím európskeho energetického mixu (na účely vykonania štúdie sa životnosť vozidla počíta s najazdením 200 000 km). Pri nabíjaní modelu ES90 s využitím veternej energie klesne táto hodnota na 26 ton. V prípade európskeho energetického mixu je uhlíková stopa modelu ES90 asi o 50 percent nižšia v porovnaní s mild-hybridným variantom Volvo S90 a o 30 percent nižšia oproti plug-in hybridu S90. Okrem toho je tiež nižšia ako v prípade modelov EX40 a EC40.

Foto: Volvo

To znamená, že ES90 má jednu z najnižších uhlíkových stôp spomedzi všetkých doterajších vozidiel značky Volvo. Zároveň to dokazuje, že plne elektrické vozidlá sú výbornou voľbou nielen z pohľadu zákazníka, ale aj z hľadiska klímy. Správa LCA identifikuje hlavné materiály a procesy, ktoré prispievajú k uhlíkovej stope vozidla. Táto správa sa zameriava na emisie skleníkových plynov a pokrýva celý životný cyklus vozidla, počnúc ťažbou surovín a ich zušľachťovaním až po ukončenie životnosti vozidla.

„Ideme ďaleko nad rámec existujúcich právnych predpisov s jasnými ambíciami, pretože je to pre nás dôležité,“ uviedla Vanessa Butani, riaditeľka spoločnosti Volvo Cars pre globálnu udržateľnosť. „Do roku 2040 chceme dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov a jedným z krokov týmto smerom je aj naša ambícia byť lídrom v oblasti elektrifikácie. ES90 stelesňuje náš holistický prístup k udržateľnosti, čo zahŕňa obehové hospodárstvo, klimaticky neutrálnu výrobu a zodpovedné podnikanie.“

Foto: Volvo

Piate vozidlo so správou LCA

Keď spoločnosť Volvo Cars v roku 2019 uviedla na trh svoj prvý elektromobil, stala sa prvou automobilkou, ktorá sa zaviazala, že pri všetkých svojich globálnych modeloch s čisto elektrickým pohonom bude vydávať správy LCA. Zverejňovaním týchto správ chce spoločnosť zákazníkom pomôcť, aby sa pri výbere svojho ďalšieho elektrického vozidla mohli informovane rozhodovať. Odvtedy už vydala správy LCA pre päť modelov: EX40, EC40, EX30, EX90 a teraz ES90.

Nielenže je model ES90 plne elektrické vozidlo s nulovými výfukovými emisiami, pri jeho návrhu navyše dizajnéri uplatnili holistický prístup k udržateľnosti. Ide napríklad o prvé Volvo, ktoré automobilka vybavila svojím novým 800-voltovým systémom elektrického pohonu. Tento systém prináša viacero výhod z hľadiska nabíjania a energetickej účinnosti, k čomu prispievajú ľahšie komponenty a tým aj celkovo nižšia hmotnosť vozidla. Hospodárnosť vozidla zvyšuje už jeho samotné dizajnové riešenie s koeficientom aerodynamického odporu 0,25 – ide o historicky najlepšiu hodnotu, ktorú sa spoločnosti Volvo Cars podarilo dosiahnuť.

Foto: Volvo

Využitie recyklovaných materiálov

Na výrobu modelu ES90 sa použilo 29 percent recyklovaného hliníka, 18 percent recyklovanej ocele, ako aj 16 percent recyklovaných polymérov a biomateriálov, ako napríklad skutočné drevo s certifikátom FSC. V rámci interiéru si zákazníci môžu vybrať voliteľné čalúnenie Nordico vyrobené z recyklovaných materiálov, ako sú PET fľaše a materiál z obnoviteľných biologických zdrojov. Okrem toho dodáva Volvo Cars model ES90 so svojím celosvetovo prvým pasom batérie, na báze databázovej technológie, ktorá spoločnosti umožňuje sledovať pôvod surovín a celkový stav batérie.

Prvé vozidlá ES90 smerujúce k zákazníkom zídu z výrobnej linky počas tohto leta. Prvé vozidlá ES90 na Slovensku sa očakávajú počas prvého týždňa 2026.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Volvo
Predchádzajúci článokVodič Tesly úmyselne narazil do motorkára rýchlosťou 200 km/h
Nasledujúci článokKlobúčik dole. Kia na Slovensku vyrába parádny elektromobil
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.