Domov SPRÁVY Elektromobilita Sú elektromobily skutočne ekologickejšie ako spaľovacie autá?

Sú elektromobily skutočne ekologickejšie ako spaľovacie autá?

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) odhaduje, že elektrické autá na batérie, ktoré sa dnes predávajú v Európe, vypúšťajú počas svojej životnosti takmer štyrikrát menej skleníkových plynov ako autá na benzínový pohon.

Európsky energetický mix sa stáva čistejším a s ním rastie aj klimatická výhoda elektromobilov. Podľa nového výskumu ICCT produkujú dnes predávané batériové elektromobily o 73 % menej emisií skleníkových plynov počas svojho životného cyklu ako ich benzínové náprotivky – a to aj po zohľadnení ich výroby. To je o 24 % lepšie ako odhady ICCT z roku 2021. Naproti tomu iné pohonné jednotky vrátane hybridov a plug-in hybridov vykazujú len nepatrný alebo žiadny pokrok v znižovaní svojho vplyvu na klímu.

Štúdia, ktorá predstavuje komplexnú analýzu životného cyklu všetkých hlavných typov pohonných jednotiek, potvrdzuje predchádzajúce zistenia: iba elektrické vozidlá na batérie dokážu dosiahnuť rozsiahle zníženie emisií potrebné na riešenie problematiky najviac znečisťujúceho spôsobu dopravy v Európe. Osobné automobily sa podieľajú takmer tromi štvrtinami emisií v tomto sektore. „Elektrické vozidlá na batérie v Európe sú čistejšie rýchlejšie, ako sme očakávali, a prekonávajú všetky ostatné technológie vrátane hybridov a plug-in hybridov,“ povedala Dr. Marta Negri, výskumníčka v ICCT. „Tento pokrok je do značnej miery spôsobený rýchlym zavádzaním obnoviteľnej elektriny na celom kontinente a vyššou energetickou účinnosťou elektrických vozidiel na batérie.“

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hybridy znižujú emisie nedostatočne

Očakáva sa, že do konca roku 2025 budú obnoviteľné zdroje energie tvoriť 56 % výroby elektriny v Európe, čo predstavuje nárast o 18 percentuálnych bodov v porovnaní s rokom 2020. Spoločné výskumné centrum EÚ predpokladá, že tento podiel sa v nasledujúcom desaťročí ďalej zvýši na 86 % do roku 2045. Keďže autá predávané dnes zvyčajne zostávajú na cestách približne 20 rokov, neustále zlepšovanie energetického mixu len rozšíri klimatické prínosy batériových elektromobilov. Naproti tomu palivový mix používaný automobilmi s motormi s vnútorným spaľovaním bude naďalej závisieť najmä od fosílnych palív, pretože dostupnosť a cena alternatívnych palív zostáva neistá.

Ostatné technológie naďalej zaostávajú za batériovými elektromobilmi, pokiaľ ide o znižovanie emisií počas ich životného cyklu. Hybridné a plug-in hybridné vozidlá ponúkajú počas životného cyklu iba o 20 %, respektíve 30 % nižšie emisie ako benzín. Je to tiež preto, že plug-in hybridy jazdia na elektrinu menej, ako sa pôvodne predpokladalo. Hoci hybridizácia ponúka určité výhody, tieto zníženia sú v porovnaní s úsporami emisií batériových elektromobilov relatívne malé – a nestačia na splnenie dlhodobých klimatických cieľov.

Štúdia zohľadňuje aj iné možnosti pohonu a paliva, ako sú napríklad elektromobily s vodíkovými palivovými článkami. Táto cesta môže tiež ponúknuť významné zníženie emisií (79 %) v porovnaní s benzínovými automobilmi – ale iba pri použití vodíka z obnoviteľných zdrojov elektriny, ktorý sa v súčasnosti v Európe nevyrába a nie je dostupný vo veľkom meradle. Naproti tomu elektromobily s palivovými článkami jazdia na vodík vyrobený zo zemného plynu, čo zodpovedá takmer všetkému vodíku dostupnému v súčasnosti, čo umožňuje len 26 % zníženie emisií počas životného cyklu v porovnaní s benzínovými automobilmi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podklady založené na overených údajoch, nie na dezinformáciách

ICCT konštatuje, že dezinformácie a selektívne používanie údajov viedli k zmätku, pokiaľ ide o klimatické vlastnosti elektrických vozidiel. Analýza preto ICCT poskytuje transparentnosť o vplyve viacerých chybných predpokladov, ako je napríklad nezohľadnenie vývoja siete počas životnosti vozidiel a používanie nereprezentatívnych údajov o spotrebe paliva a životnosti vozidiel. Jedným z bežných tvrdení je, že elektrické vozidlá majú vyššie emisie spojené s výrobou batérií. Zatiaľ čo emisie z výroby batériových elektrických áut sú zhruba o 40 % vyššie ako z benzínových áut, výskum ICCT ukazuje, že tento počiatočný „emisný dlh“ sa zvyčajne vyrovná po približne 17 000 kilometroch jazdy, teda zvyčajne v priebehu jedného až dvoch rokov používania v Európe.

Dúfame, že táto štúdia vnesie jasno do verejnej diskusie, aby tvorcovia politík a lídri v tomto odvetví mohli robiť informované rozhodnutia,“ povedal Dr. Georg Bieker, vedúci výskumník ICCT. „Nedávno sme boli svedkami toho, ako lídri v automobilovom priemysle skresľovali emisné výpočty hybridov. Analýza životného cyklu však nie je cvičením typu „vyber si vlastné dobrodružstvo“. Naša štúdia zohľadňuje najreprezentatívnejšie prípady použitia a je založená na údajoch z reálneho sveta. Spotrebitelia si zaslúžia presné a vedecky podložené informácie.“

Foto: Nissan

Analýza ICCT sa zaoberá emisiami skleníkových plynov z výroby a recyklácie vozidiel a batérií, výroby paliva a elektriny, spotreby paliva a údržby. Jej metodika tiež zohľadňuje vývoj energetického mixu počas životnosti vozidiel, ako aj reálne používanie, a nie oficiálne testovacie hodnoty na odhad spotreby paliva a elektriny, čo je kľúčové pre posudzovanie emisií plug-in hybridov.

Medzinárodná rada pre čistú dopravu

ICCT vznikla v roku 2001 v talianskom Bellagiu, keď sa zišla skupina medzinárodných tvorcov politík a technických expertov, aby sa zaoberali rastúcimi emisiami z dopravy a nedostatkom zmysluplných opatrení zo strany vlád. V roku 2005 bola formálne zaregistrovaná ako mimovládna organizácia. V roku 2015 práca ICCT na odhalení nezrovnalostí v testovaní emisií v emisnom škandále Volkswagenu podnietila regulačné reakcie a viedla k zvýšenému zameraniu sa na presné hlásenie emisií a opatrenia na presadzovanie predpisov na celom svete. V súčasnosti ICCT zamestnáva profesionálov, ktorí pracujú hybridne aj na diaľku v kanceláriách v Pekingu, Berlíne, Naí Dillí, São Paule, San Franciscu a Washingtone, D.C., vrátane zamestnancov pracujúcich aj v Indonézii, Kolumbii, Vietname a Mexiku.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJICCT
Predchádzajúci článokRýchlosť meria 450 nových radarov, dovolenková krajina zaskočila turistov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.