Fanúšikovia značky Tesla niekoľko rokov očakávali príchod cenovo dostupného elektromobilu značky Tesla, ktorý v kuloároch dostal označenie Model 2. Čakalo sa, že pôjde o hatchback nižšej strednej triedy s cenou od 25 000 dolárov, ale realita je napokon úplne niekde inde.
Dlho očakávaný, záhadný lacnejší model Tesly nie je novým modelom. Ide o lacnejšiu verziu Modelu Y. Niečo ako legendárna Škoda Fabia Junior, len na spôsob značky Tesla. Potvrdil to samotný Musk počas včerajšieho rozhovoru s analytikmi a investormi o hospodárskych výsledkoch spoločnosti. „Je to len Model Y,“ povedal.
Príchod cenovo dostupnejšieho modelu sa v poslednom období stal čoraz naliehavejším vzhľadom na silnejúcu konkurenciu zo strany čínskych výrobcov automobilov, ktorí dokážu poskytnúť porovnateľné vozidlá s podstatne nižšou obstarávacou cenou. Fanúšikovia automobilky príchod lacnejšieho modelu vnímali ako potenciálny liek na klesajúce tržby, no po včerajšom oznámenie nie je zrejmé, aký významný bude pre budúci rast automobilky uvedenie cenovo dostupnejšej výbavy existujúceho modelu.
Tesla uviedla, že s výrobou vozidla začala už v júni a výrobné linky sa zapnú na vyššie obrátky v druhej polovici tohto roka. Tesla sa však minimálne do konca septembra bude orientovať primárne na svoje existujúce portfólio a minimálne v USA bude chcieť vyťažiť čo najviac z daňového bonusu. Ten sa zruší práve 30. septembra. Začiatkom októbra by už zákazníci v USA mali mať možnosť siahnuť po lacnejšej výbave. „Túžba kúpiť si auto je veľmi vysoká. Ľudia jednoducho nemajú na svojom bankovom účte dostatok peňazí na to, aby si ho kúpili. Doslova, to je problém. Nie nedostatok túžby, ale nedostatok schopností,“ nechal sa počuť Elon Musk.

Nepriaznivé kvartálne výsledky
Zatiaľ nie je jasné, čo presne zlacní výrobu nového modelu. Tesla napríklad minulý rok uviedla v Mexiku Model 3 s látkovými sedadlami. Predpokladáme, že lacnejšia verzia dostane menšiu batériu a pravdepodobne aj menej kvalitné materiály.
Tržby spoločnosti v druhom štvrťroku 2025 medziročne klesli o 12 %, pričom tržby z automobilového priemyslu klesli o 16 % na 16,7 miliardy dolárov a prevádzkový zisk klesol o 42 %. V druhom kvartáli tohto roka dodala Tesla približne 384 000 automobilov, čo je medziročne pokles o 13,5 %. Predaj emisných povoleniek klesol približne o polovicu na 439 miliónov dolárov, a je veľmi pravdepodobné, že bude naďalej klesať.
Odborníci na automobilový priemysel už dlhé mesiace varujú, že obchodný model spoločnosti nemôže byť postavený na predaji dvoch modelov – Model 3 a Model Y. Očakávania od pick-upu Cybertruck sa nenaplnili, ide skôr o predajný prepadák. Čínska konkurencia je stále silnejšia, lacnejšia, technologicky vyspelejšia, má väčšie portfólio modelov a dokáže inovovať dizajn aj technológie podstatne rýchlejšie.