Značky z Číny naberajú na sile, predajnosťou v júni prekonali Mercedes a v prvej polovici roka aj Ford. Tradiční výrobcovia strácajú pôdu pod nohami, zatiaľ čo segment elektromobilov láme historické rekordy.
Európsky trh s novými autami zažil v júni 2025 nepríjemné spomalenie, keď medziročné registrácie poklesli o 4,4 percenta a zastavili sa na čísle 1,25 milióna vozidiel. Najvýraznejší prepad hlásili Taliansko, Belgicko a Nemecko, pričom v Rumunsku sa objem registrácií znížil až o polovicu. Tento pokles zapadá do širšieho trendu stagnácie, ktorý charakterizuje prvú polovicu roka. V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2024 sa zaregistrovalo o 17 728 áut menej, čo predstavuje medziročný úbytok o 0,3 percenta.

Podľa analytika Felipeho Munoza z JATO Dynamics je dôvodom tohto poklesu kombinácia pretrvávajúcich vysokých cien, ekonomickej neistoty a napätých vzťahov s obchodnými partnermi mimo Európy. Od roku 2019 tak západná Európa prišla o viac než 2,5 milióna áut ročne, čo je dôkaz hlbokej transformácie trhu.
Značky z Číny menia pravidlá hry
Kým tradiční výrobcovia z Európy, Japonska či USA zápasia s poklesom záujmu, čínske značky zaznamenávajú historicky najvyšší rast. V prvej polovici roka 2025 dosiahli 5,1-percentný podiel na trhu, čím takmer zdvojnásobili svoj výsledok z rovnakého obdobia minulého roka. Predbehli Ford a v samotnom júni dokonca aj Mercedes, hoci len v súhrnnom počte registrácií viacerých značiek.
Presnejšie, v júni 2025 sa spoločný objem nových registrácií čínskych značiek ako BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng dostal nad úroveň predajov samotného Mercedesu. Aj keď ide o agregovaný výsledok viacerých hráčov, ide o dôležitý míľnik, ktorý ukazuje, akou rýchlosťou čínske automobilky v Európe posilňujú svoje postavenie. Za celý prvý polrok však Mercedes zostáva o krok vpredu s trhovým podielom 5,2 percenta, zatiaľ čo čínske značky sú tesne za ním s podielom 5,1 percenta
Poradie | Značka | Jún 2025 (ks) | Zmena vs. jún 2024 | H1 2025 (ks) | Zmena vs. H1 2024 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla | 34 722 | -23 % | 109 262 | -33 % |
2 | Volkswagen | 22 842 | +11 % | 135 427 | +78 % |
3 | BMW | 18 280 | +17 % | 94 658 | +15 % |
4 | Škoda | 16 239 | +187 % | 71 789 | +147 % |
5 | Audi | 13 828 | +43 % | 74 561 | +53 % |
6 | Renault | 12 892 | +25 % | 64 402 | +58 % |
7 | Mercedes | 10 096 | +19 % | 55 428 | +5 % |
8 | Volvo | 9 649 | -28 % | 49 219 | -32 % |
9 | Hyundai | 9 229 | +35 % | 46 380 | +33 % |
10 | BYD | 9 153 | +132 % | 41 270 | +143 % |
11 | Kia | 8 865 | +61 % | 55 915 | +60 % |
12 | Ford | 8 222 | +304 % | 35 239 | +223 % |
13 | Polestar | 6 927 | +83 % | 22 744 | +79 % |
14 | MG | 6 615 | -51 % | 24 744 | -45 % |
15 | Cupra | 6 156 | +37 % | 37 372 | +109 % |
16 | Peugeot | 5 777 | -16 % | 43 679 | -2 % |
17 | Mini | 5 459 | +46 % | 27 617 | +240 % |
18 | Opel/Vauxhall | 4 680 | +6 % | 28 095 | +24 % |
19 | Citroën | 4 580 | +83 % | 33 557 | +185 % |
20 | Dacia | 3 309 | +131 % | 18 939 | +72 % |
21 | Toyota | 3 242 | +33 % | 19 432 | +33 % |
22 | Fiat | 3 032 | -25 % | 14 577 | -37 % |
23 | Porsche | 2 710 | +261 % | 18 192 | +318 % |
24 | Xpeng | 1 719 | +328 % | 8 346 | +273 % |
25 | Leapmotor | 1 539 | – | – | – |
Zdroj: Redakcia na základe JATO Dynamics
Ako sme už spomínali, za týmto úspechom stojí predovšetkým pätica značiek na čele s BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng. Najväčší rast zaznamenal BYD, ktorý sa vďaka agresívnej cenovej stratégii vyšvihol medzi 25 najpredávanejších značiek v Európe. S modelom Seal U sa zaradil medzi najobľúbenejšie plug-in hybridy a to hneď po boku s Volkswagen Tiguan. Za prvý polrok predal viac ako 70 000 áut, čo predstavuje rast o 311 percent.
Jaecoo a Omoda sa zameriavajú na konvenčné spaľovacie SUV a hybridy, pričom Jaecoo 7 sa v júni dostal medzi desať najpredávanejších plug-in hybridov v Európe. Leapmotor boduje s modelmi T03 a C10 a Xpeng sa presadzuje ako prémiový hráč najmä vďaka SUV G6, ktoré tvorilo väčšinu jeho predajov.
Stellantis a Tesla na ústupe
Na opačnej strane stoja značky ako Stellantis a Tesla, ktoré prišli o významný trhový podiel. Stellantis klesol z 16,7 na 15,3 percenta a zaznamenal najnižší objem registrácií od svojho vzniku. Väčšina jeho značiek ako Fiat, Citroën, Opel či DS, zaznamenala dvojciferný pokles. Príčinou je nedostatok nových modelov a silný dôraz na elektromobily, ktoré sú stále drahšie než spaľovacie alternatívy.

Tesla stratila až tretinu predajov a po prvý raz ju predbehol čínsky koncern SAIC, ktorý vlastní značku MG. Model Y síce zostáva najpredávanejším elektromobilom v Európe, no jeho rast sa takmer zastavil a konkurencia z radov BYD či Volkswagenu začína byť pre Teslu čoraz väčšou výzvou.
Elektromobily prepisujú štatistiky
Svetlou výnimkou je segment elektromobilov. V prvej polovici roka 2025 sa po prvýkrát podarilo prekonať hranicu jedného milióna registrovaných áut na batériový pohon. Celkovo sa zaregistrovalo 1 193 397 elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 25 percent. V samotnom júni to bolo viac ako 240 000 kusov, hoci rast sa mierne spomalil.
BEV vozidlá tak tvoria už 17,4 percenta európskeho trhu. Najväčší medziročný nárast podielu zaznamenalo Dánsko, nasledované Nórskom, Belgickom a Fínskom. Naopak, krajiny ako Slovensko, Chorvátsko alebo Rumunsko stále zaostávajú.
Z hľadiska závislosti na elektromobiloch vedie BYD, kde BEV modely tvoria takmer dve tretiny predajov. No aj tu dochádza k miernemu poklesu podielu, keďže čínski výrobcovia reagujú na nové clá diverzifikáciou ponuky. Naproti tomu značky ako Ford, Volkswagen či Hyundai zaznamenali významný nárast predaja elektromobilov.
Modelovo kraľuje rebríčku Renault Clio, ktorý sa v júni stal najpredávanejším autom v Európe a predbehol aj Tesla Model Y. Medzi najvýraznejšie rastúce modely patrili Peugeot 208, BMW X1, Ford Puma či nový Fiat 600. Silné pozície si budujú aj novinky ako Renault 5, Jaecoo 7 či Volkswagen Tayron.