Bezdrôtové nabíjanie už radikálne zjednodušilo používanie mobilných telefónov. Veď stačí vložiť smartfón do nabíjacej kolísky a začne sa nabíjať. Porsche už čoskoro ponúkne túto užívateľsky zjednodušenú technológiu aj pre elektromobily.
Porsche sa stane prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý uvedie na trh 11 kW nabíjací systém s jednodielnou základnou doskou pre elektrické vozidlá na batérie. Jednodielna základná doska znamená, že okrem podlahovej dosky namontovanej na parkovisku už nie je potrebné inštalovať žiadnu nástennú nabíjačku ani riadiacu jednotku. Nová generácia modelu Cayenne bude prvým modelovým radom Porsche, ktorý si bude možné objednať s touto výbavou. Svetová premiéra nového Cayenne Electric je naplánovaná na koniec roka 2025. S maximálnym nabíjacím výkonom 11 kW dosiahlo Porsche s bezkontaktným nabíjacím systémom úroveň káblového nabíjania striedavým prúdom. Účinnosť prenosu energie z elektrickej siete do batérie je pritom až 90 percent.

Potenciál pre indukčné nabíjanie
Podľa údajov značky Porsche prebieha približne 75 percent všetkých nabíjacích procesov doma. Potenciál indukčného nabíjania je zodpovedajúcim spôsobom veľký. Podlahovú dosku Porsche Wireless Charging s rozmermi 117 x 78 x 6 centimetrov je možné nainštalovať v garáži, prístrešku pre auto alebo na otvorenom parkovacom mieste a pripojiť k elektrickej sieti. Zákazníkov môže ako obvykle podporovať inštalačný servis Porsche. Na objednávku elektrikár nainštaluje indukčnú podlahovú dosku a uvedie ju do prevádzky.

Na bezkontaktné nabíjanie je vozidlo vybavené potrebných hardvérom. Ten je zospodu chránený pred odletujúcimi kamienkami a poveternostnými vplyvmi a je umiestnený v spodnej časti vozidla medzi prednými kolesami. Pre proces nabíjania stačí Cayenne zaparkovať nad podlahovou doskou. Bezkontaktný prenos energie medzi dvoma nabíjacími jednotkami prebieha na vzdialenosť niekoľkých centimetrov. Na tento účel sa Cayenne automaticky spustí. Základná doska je vybavená detektorom pohybu a detekciou cudzích predmetov. Proces nabíjania sa automaticky preruší, ak sa medzi vozidlo a podlahovú dosku dostane napríklad mačka alebo ak na nej leží kovový predmet a zahreje sa.

Funkcia navádzania vozidla nad podlahovú dosku
Bezdrôtové nabíjanie je integrované aj do aplikácie My Porsche, takže je možné sledovať procesy nabíjania a autentifikovať viacero vozidiel. Špeciálny pohľad v parkovacej funkcii Surround View uľahčuje navádzanie vozidla do optimálnej nabíjacej polohy. Hneď ako sa dosiahne parkovacia poloha nad nabíjacou podložkou a aktivuje sa parkovacia brzda, spustí sa proces nabíjania. Netreba robiť nič viac. Pre bezdrôtové nabíjanie sú k dispozícii aj komfortné funkcie známe z nabíjania striedavým prúdom, ako napríklad časované nabíjanie s predbežnou teplotou.

Podlahová doska s hmotnosťou približne 50 kilogramov je štandardne vybavená modulom LTE a WLAN, takže v budúcnosti sú zaručené aj vzdialené aktualizácie softvéru a podpora infraštruktúry. Bezdrôtové nabíjanie Porsche sa spočiatku v Európe uvedie na trh v roku 2026. Ďalšie trhy po celom svete budú nasledovať.
Ako funguje indukčné nabíjanie
Indukčné nabíjanie je známe zo smartfónov, ale aj z elektrických zubných kefiek. Energia sa prenáša vzduchom prostredníctvom magnetického poľa. Na tento účel je v základnej doske umiestnená vysielacia cievka vyrobená z medi a feritov. Cez túto cievku preteká striedavý prúd, ktorý generuje magnetické pole. Koncept Porsche využíva ultraširokopásmovú technológiu na určenie relatívnej polohy vozidla nad podlahou. Vodič je informovaný o dosiahnutí optimálnej parkovacej polohy. V sekundárnej cievke vozidla, ktorá slúži ako prijímacia jednotka, magnetické pole generuje striedavý prúd. Usmerňovač ho potom premieňa na jednosmerný prúd, aby ho mohla uložiť vysokonapäťová batéria vozidla.

Základná doska je vhodná aj na vonkajšie použitie. Všetky komponenty pod napätím sú chránené pred dažďom a snehom. Ani jazda po podlahovej doske nespôsobuje žiadne významné škody. Počas nabíjania je elektromagnetické žiarenie obmedzené na podvozok vozidla. Rozsiahle testy – vrátane testov vykonaných spoločnosťou TÜV Süd – potvrdili robustnosť systému. Podlahová doska má navyše certifikáty CE a UL, teda spĺňa požiadavky EÚ a USA na bezpečnosť a ochranu životného prostredia.