Mercedes-Benz nastavuje novú latku v rámci elektrickej mobility a pôsobivým spôsobom ukazuje potenciál a praktickosť budúcej techniky akumulátorov pri každodennom používaní.
Čo sa stalo?
Prototyp vozidla Mercedes-Benz EQS vybavený polovodičovou batériou (batériou s pevným elektrolytom) absolvoval koncom augusta trasu s dĺžkou 1 205 kilometrov z nemeckého Stuttgarttu do švédskeho Malmö bez zastávok na nabíjanie. Rezerva v batérii po príjazde do cieľa ukazovala ešte vzdialenosť 137 km. Nemecká automobilka týmto testom v reálnych podmienkach dokázala, že celkom nová technológia batérií funguje mimoriadne efektívne nielen v laboratórnych podmienkach. Vďaka tomuto výkonu prekonal mierne upravený model EQS predchádzajúcu rekordnú jazdu štúdie Vision EQXX zo Stuttgartu do Silverstone o tri kilometre.

Akú novú batériu vyvíja Mercedes-Benz?
Mercedes-Benz vyvíja celkom nový systém akumulátora s pevným elektrolytom, pričom úzko spolupracuje so spoločnosťou Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), technologickým centrom Formuly 1 koncernu Mercedes-Benz Group v Brixworthe vo Veľkej Británii. Vo vozidle použité články s kovovým lítiom pochádzajú od amerického výrobcu článkov Factorial Energy a sú založené na technológii FEST (Factorial Electrolyte System Technology).
Na podporu článkov pri zmenách objemu typických pre túto technológiu a zároveň na zabezpečenie potrebného kontaktného prítlaku na článkoch je akumulátor s pevným elektrolytom vybavený pneumatickými aktuátormi. Aktuátory reagujú na zmeny objemu článkov počas nabíjania a vybíjania a zabezpečujú tak bezproblémové fungovanie akumulátora. Využiteľná kapacita energie akumulátora sa zvýšila o 25 %, pričom hmotnosť a veľkosť akumulátora je porovnateľná so štandardným akumulátorom vozidla EQS. Ďalšie zvýšenie hmotnostnej efektívnosti a energetickej účinnosti sa dosahuje chladením akumulátora s pasívnym prúdením vzduchu.
Kadiaľ viedla trasa?
Mercedes-Benz zaradil testovaciu jazdu zo Stuttgartu do Malmö do komplexného programu overenia technológie akumulátorov s pevným elektrolytom. Okrem digitálnych simulácii a testov vo vysokomoderných zariadeniach vo vývojovom areáli v Stuttgart-Untertürkheime a Sindelfingene sa vozidlo a akumulátor cielene testujú v podmienkach každodenného jazdenia po cestách. Cieľom je vyhodnotiť výkonnosť kompletného vozidla v rôznych klimatických zónach, ako aj s rôznymi profilmi trás a urýchliť cestu k sériovej výrobe.

Trasa viedla po diaľnici A7 a E20 cez Nemecko a Dánsko až do Malmö vo Švédsku. Optimálna trasa pre navigačný systém bola vypočítaná pomocou funkcie Elektrickej inteligencie pri zohľadnení topografie, dopravnej situácie, teploty okolia, energetickej náročnosti vyhrievania a chladenia, ako aj bez využitia trajektov. Túto funkciu využívajú aj súčasné plne elektrické sériové vozidlá značky Mercedes-Benz.