Domov SPRÁVY Elektromobilita Volkswagen prepustí 35 tisíc ľudí, s týmto Nemci nepočítali

Volkswagen prepustí 35 tisíc ľudí, s týmto Nemci nepočítali

Volkswagen prepustí
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Volkswagen prechádza náročným obdobím, aj keď generálny riaditeľ Oliver Blume pôsobí vo svojich vyjadreniach optimisticky. Napriek problémom v rámci celého koncernu totiž tvrdí, že značky skupiny sú na správnej ceste. Také tvrdé škrty a reštrukturalizáciu si vedelo prednedávnom predstaviť len málo Nemcov, píše merkur.de.

Európsky automobilový priemysel čelí jednej z najväčších kríz v modernej histórii. Nevyhol sa jej ani koncern Volkswagen, ktorý musel po rokoch rastu a expanzie chtiac či nechtiac pristúpiť k rozsiahlemu úspornému programu. Len v rámci značky Volkswagen v Nemecku má zaniknúť viac ako 35 000 pracovných miest. V Audi zrušia ďalších 7 500 pracovných pozícií a v Porsche približne 4 000.

„Postupujeme podľa plánu,“ hovorí šéf koncernu Oliver Blume. Dodáva však, že automobilka prechádza „búrlivým obdobím“ a že prispôsobiť sa novej realite trhu považuje za nevyhnutné. Podľa Blumeho klesol predaj áut v Európe za posledných päť rokov o viac než pätinu. Preto musí VW znížiť výrobné kapacity o približne 700 000 vozidiel ročne. Ešte pred pár rokmi by bolo takéto niečo pre Nemcov nepredstaviteľné.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Tlak z Číny a slabnúci európsky trh

Okrem poklesu dopytu v Európe Volkswagen čelí aj čoraz tvrdšej konkurencii z Číny. Tamojší výrobcovia expandujú aj na európsky trh. To vytvára cenový tlak. Navyše, predaj elektromobilov VW zatiaľ zaostáva za očakávaniami.

Blume preto zavádza rozsiahlu revíziu výrobných procesov, redukciu administratívy a zefektívnenie vývoja. Napriek tomu zisk koncernu v prvej polovici roka klesol o 38 %, aj keď tržby zostali na úrovni minulého roka.

Kľúčom k obnove úspechu Volkswagenu má byť ponuka cenovo dostupnejších elektromobilov. Modely ako ID. Polo (s cenou od približne 25 tisíc eur) a ID. Every1 (plánujú ho na rok 2027 s cenou okolo 20 tisíc eur) sa však nebudú vyrábať v Nemecku, ale v Španielsku a Portugalsku.

Blume to odôvodňuje nižšími výrobnými nákladmi: „Tieto závody môžu v nákladoch konkurovať fabrikám vo východnej Európe – a dokonca aj mnohým čínskym závodom.“

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Signál pre nemecký priemysel?

Premena Volkswagenu má aj širší kontext. V konečnom dôsledku totiž odráža stav nemeckého priemyslu ako celku. Táto krajina, kedysi známa ako kolíska automobilizmu, dnes zápasí s vysokými cenami energií, rastúcimi mzdami a byrokraciou.

Prezidentka Zväzu automobilového priemyslu Hildegard Müller nedávno upozornila, že Nemecko stráca medzinárodnú konkurencieschopnosť. Napriek tomu Blume verí, že krajina má potenciál na návrat na výslnie: „Máme vysoko kvalifikovaných ľudí, skvelé vzdelávanie a schopnosť znovu vybudovať našu pozíciu, ak budeme spolupracovať na úrovni celej spoločnosti, politiky a podnikov.“

Problémy v Porsche a Blumeho dvojitá rola

Koncernový šéf Blume stojí aj na čele Porsche. Ide pritom minimálne v nemeckom biznise o unikátnu situáciu. Navyše, práve Porsche momentálne zažíva úpadok.

Predaj luxusných áut značky v Číne sa prepadol o štvrtinu, rozpracované elektrické modely čelia škrtom. Firma ruší plánovanú výrobu batérií, opätovne sa orientuje aj na spaľovacie motory a pripravuje ďalšie úsporné opatrenia.

Niektorí investori kritizujú Blumeho, že ako generálny riaditeľ nemôže efektívne riadiť dva obrovské podniky naraz. Blume sa však bráni: „Táto dvojitá rola bola zvolená vedome. Prináša výhody pri strategických rozhodnutiach aj v technickej koordinácii.“ Zároveň dodal, že takto to nezostane navždy, no konečné rozhodnutie bude na dozorných radách oboch spoločností.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!