India opäť púta pozornosť svetovej automobilovej scény, tentoraz odvážnym návrhom svojho Najvyššieho súdu. Sudcovia totiž otvorili tému, ktorá by ešte pred pár rokmi znela nepredstaviteľne: postupný zákaz luxusných áut so spaľovacími motormi.
Nie pre bežných vodičov, nie pre masový trh, ale výhradne pre najdrahšie segmenty, kde sa podľa súdu dá experimentovať bez toho, aby na to doplatila väčšina populácie. V krajine, kde je pre mnohých ľudí auto skôr drahou výsadou než bežnou súčasťou života, takýto návrh prirodzene vzbudzuje pozornosť, píše Carscoops.

Prečo práve segment s luxusnými autami?
Zmysel návrhu vidí súd najmä v tom, že práve luxusné segmenty prechádzajú na elektrický pohon omnoho rýchlejšie než zvyšok trhu. Kým masové modely sa stále pohybujú len okolo 2–3 % predajov, v prémiovej triede je situácia úplne iná. Podľa údajov AutocarIndia tam podiel elektromobilov dosahuje približne 12 %, čo ukazuje, že kupujúci v tejto kategórii aj samotné automobilky sú na zmenu oveľa lepšie pripravení. Sudca Kant to vystihol slovami, že tieto vozidlá patria iba k úzkej a majetnej skupine vodičov a preto „obmedzenia pre drahé benzínové a naftové autá môžu byť dobrým začiatkom – bežného človeka sa to nedotkne.“
Názor však nie je jednomyseľný. Kritici upozorňujú, že luxusné autá tvoria len zanedbateľnú časť vozového parku, a ich odstránenie tak nebude mať zásadný vplyv na kvalitu ovzdušia. India má podľa nich oveľa väčší problém v podobe desaťročí starých áut a ľahkých úžitkových vozidiel, ktoré stále jazdia vďaka slabej politike šrotovného. Tieto stroje produkujú neporovnateľne viac exhalátov než moderné benzínové limuzíny či drahé SUV. Ak chce krajina riešiť emisie, tvrdia kritici, musí začať práve tu, nie pri úzkej skupine najbohatších.
Súd však vidí vec aj z inej perspektívy. Luxusné značky ako BMW či Mercedes už dnes predávajú v Indii širokú paletu elektrických modelov a z hľadiska technologickej pripravenosti tak možno neexistuje jednoduchší segment, na ktorom si krajina môže vyskúšať postupný prechod na bezemisnú prevádzku. Automobilky by síce museli prispôsobiť ponuku a možno aj lokálnu výrobu, no nešlo by o krok, ktorý by rozkýval celý automobilový trh. Skôr by vytvoril symbolický základ, ktorý by naznačil smer ďalších rokov.

Vláda myšlienku neodmieta
Zatiaľ však ide iba o návrh. Súd požiadal vládu, aby prehodnotila svoj Národný plán pre elektrickú mobilitu, pričom nový termín pojednávania je naplánovaný na december. Vláda pritom naznačila, že myšlienku neodmieta. Presnejšie generálny prokurátor potvrdil, že vláda myšlienku aktívne zvažuje, a že na jej príprave spolupracuje až 13 ministerstiev a úradov a to od výrobných stimulov až po budovanie nabíjacej infraštruktúry.
Ak India pristúpi k zákazu luxusných spaľovacích áut, nepôjde o revolúciu z jedného dňa na druhý. Môže to však byť prvý, pomerne bezpečný krok na dlhšej ceste, ktorá by najľudnatejšiu krajinu sveta postupne priviedla k čistejšej doprave.







































