Od roku 1992, počas ktorého sa konal v Seville v Španielsku svetový veľtrh, uplynulo už 28 rokov. Madrid sa vtedy stal hlavným mestom kultúry a v Barcelone sa konali letné olympijské hry. Sprievodným vozidlom sa vtedy stalo Toledo.

Takmer o tri desaťročia sa španielska značka SEAT rozhodla oprášiť jeden zo symbolov, ktoré roku 1992 vládli španielskym uliciam– elektrické Toledo, ktoré počas olympijských hier pôsobilo ako sprievodné vozidlo maratónu. Auto nevzniklo len tak náhodou. Jeho existencia bola spôsobená tým, že nariadenia olympijských hier vyžadovali sprievodné vozidlo s nulovými emisiami.

Elektrický SEAT Toledo z roku 1992

Španieli si vtedy riadne zamakali a v rekordnom čase troch mesiacov vyvinuli elektrické Toledo, ktoré bolo prvýkrát zaregistrované v Nemecku. Je to preto, lebo v Španielsku v tej dobe neexistoval žiadny osobitý postup registrácie elektrických automobilov a tak to v Nemecku zahrali na istotu.

Model poháňalo šestnásť olovených gélových batérií umiestnených vo vani kufra. Auto malo najvyššiu rýchlosť 100 km/h aj napriek biednemu výkonu, ktorý činil 22 konských síl (16 kW). Rozbehnúť sa na rýchlosť 70 km/h mu trvalo až 28 sekúnd, ale ako sprievodný voz bol ideálny. Autonómny dojazd v mestskom cykle bol približne 50 kilometrov, čo bolo ideálne pre maratón, ktorý nepresiahol 42 kilometrov.

ssangyong-torres-evx

Aby sa dala ukočírovať zvýšená hmotnosť auta, ktoré malo takto všetku váhu uloženú v zadnom priestore, SEAT musel vybaviť Toledo nadmernými bubnovými brzdami. Ak by ste chceli vedieť presné číslo, ktoré na váhe pridali batérie, tak išlo o 500 kilogramov. A keďže sa nedalo testovať na normálnych cestách, vozidlo bolo naladené na skúškach s parametrami zachytenými iným vozidlom.

Na svoje 70. výročie sa spoločnosť SEAT rozhodla spojiť toto veľmi zvláštne a jedinečné Toledo so svojim elektrickým autom Mii Electric, s ktorým sa vrátila na Montjuic (kopec, ktorý je dominantou Barcelony). Rozdiely medzi oba modelmi sú zreteľné, pričom Mii úplne zatieni svojho predka z hľadiska výkonu aj autonómie. Elektrický mladík sľubuje dojazd 260 kilometrov v rámci homologizačného cyklu WLTP aj napriek tomu, že jeho batérie vážia 250 kilogramov.

Elektrický SEAT Toledo z roku 1992

Isidre López, vedúca historických vozidiel SEAT potvrdila, že elektrické Toledo bolo pred výstupom na Montjuic trošku aktualizovaný. Elektrický SEAT Toledo je jedným z klenotov, ktoré majú v múzeu. Pritom sa snažia, aby tieto autá neboli iba na okrasu, ale chcú ich zachovávať vo funkčnom stave. Pred výstupom vymenili staré olovené batérie a aktualizovali elektrický systém. V roku 1992 spravili mechanici skvelú prácu a aj vďaka tomu by aj dnes toto elektrické vozidlo mohlo „ubehnúť“ ďalší maratón.

Zdroj: SEAT España

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNissan a Honda ako jedna spoločnosť? Pre japonské úrady jedna z možností
Nasledujúci článokŠkodu Enyaq iV sa podarilo zachytiť pri testovaní. Chystá pre nás automobilka prekvapenie?