Domov SPRÁVY Elektromobilita Z Trnavy do Ružomberka na 1 kWh energie

Z Trnavy do Ružomberka na 1 kWh energie

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave navrhli a zostrojili vlastné vozidlo na batériový pohon, s ktorým uspeli na prestížnych pretekoch v úspornej jazde.

Tento rok sa na európskej časti pretekov Shell Eco-marathon vo francúzskom Nogare predstavilo viac ako 100 tímov, z ktorých 69 úspešne prešli technickou kontrolou a postavili sa na štart. Študenti trnavskej Strednej priemyselnej školy dopravnej sa pretekov zúčastnili už šiestykrát a pre tohtoročné preteky zostrojili úplne nové vozidlo na batériový pohon. Aj vďaka nemu dosiahli skvelý úspech a prešli na 1 kWh elektrickej energie až 222 km. V porovnaní s ich doterajším rekordom z roku 2019 sa zlepšili o 46 km a vytvorili svoje nové maximum. Trnavskí študenti pretekali v kategórii prototypy na batériový pohon.

„Veľmi sa tešíme z nášho výsledku. Naším cieľom bolo prejsť 150 km, čo sme prekonali a navyše sme dosiahli aj rekord školy. V náročnom teréne, ktorý mal niekoľko prevýšení, je to skvelé. Okrem toho sme zažili veľmi príjemnú atmosféru medzinárodných pretekov, ktorá nás určite motivovala a už teraz máme mnoho nápadov, ako vylepšiť vozidlo pre budúci rok,“ opisuje úspech Andrej Alaksa, kapitán študentského tímu.

Cieľom pretekov je skonštruovať vlastné vozidlo, ktoré prejde čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatt hodinu elektrickej energie. Tento rok najlepší výsledok dosiahol francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý prešiel 2 507 km na 1 liter benzínu v kategórii prototypy na benzínový pohon.

ssangyong-torres-evx

Úspešné vozidlo je oproti modelu z minulého roka o 12 kg ľahšie, pretože je celé vyrobené z karbónu. Vozidlo váži 29 kg a má iba tri kolesá. Motor BLDC je vpletený do zadného kolesa a napájaný je 36 V lítiovým akumulátorom 11,6 Ah.

Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon je jednou z najznámejších študentských súťaží na svete. Bojujú v nej inžinieri a vedci vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati. Každé vozidlo musí spĺňať určité podmienky, aby bolo vôbec pripustené na trať. Napríklad vodič sa musí z uzavretého kokpitu dostať von svojpomocne do 10 sekúnd. Na vonkajšej časti karosérie sa musí nachádzať hlavný vypínač a vozidlo musí mať dva okruhy bŕzd – jeden pre predné kolesá a druhý pre zadné. Každá z nich musí udržať vozidlo v stabilnej polohe na naklonenej rovine o uhle 20 stupňov. Hmotnosť vozidla nie je ničím limitovaná, podmienkou však je, aby vodič vážil minimálne 50 kg. Karoséria vozidla musí byť natoľko pevná, aby udržala na sebe váhu 75 kg bez deformácie.

Shell Eco-marathon

Ďalšou technickou podmienkou je, že riadiaca jednotka musí byť vyrobená v študentských podmienkach, nesmie byť teda kúpená v nejakom obchode. Naopak, elektromotor musí byť priemyselný kvôli zachovaniu bezpečnosti. V prípade tohto študentského vozidla je jeho výkon 0,5 kW. Riadiaca jednotka je takisto vyrobená v študentských podmienkach.

16 km do 38 minút

Novinkou oproti minulému roku je v prípade tohto experimentálneho vozidla zadný rám kolesa vyrobený z karbónu. Váži len okolo 750 gramov, čo je výrazne menej ako vážil ten pôvodný (4 kg). Okruh meria 1,6 km a do 38 minút ho musí vodič prejsť desaťkrát. Tím má k dispozícii štyri pokusy, započítava sa len ten najlepší výsledok. Trať nie je úplne rovinatá, no napriek tomu sa priemerná rýchlosť pohybuje okolo 25 km/h. Po dojazde do cieľa rozhodcovia z merača odčítajú minutú elektrickú energiu a matematicky vypočítajú teoretický dojazd vozidla.

Shell Eco-marathon

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Jazdenky: Mercedes-Benz A 180d po viac ako 100 000 km, na čo sa pripraviť?
Nasledujúci článokDeviaty študentský projekt má názov Škoda Roadiaq