Automobilka Porsche ešte v apríli 2023 vyhlásila servisnú zvolávaciu akciu na model Carrera GT, ktorá sa rýchlo rozšírila na všetky vyrobené kusy tohto jedinečného superšportového automobilu. Dodnes je však majiteľom dôrazne odporúčané, aby na vozidle nejazdili, pretože riskujú problémy. Čakať musia ešte niekoľko mesiacov, v čom je problém?
Minulý rok Porsche kontaktovalo každého majiteľa vozidla Carrera GT a to listom, mailom alebo telefonicky, aby prestavili jazdiť na svojom vozidle. V rámci pravidelného sledovania kvality vozidiel si špecialisti v Porsche všimli, že v ojedinelých prípadoch môžu byť guľové kĺby spájajúce komponenty zavesenia priečnych ramien na prednej a zadnej náprave náchylné na koróziu. To by mohlo mať priam až katastrofické následky, našťastie, v Porsche možný problém zistili ešte skôr, ako došlo k nejakej nehode zapríčinenej práve týmto problémom. Majitelia vozidiel tak boli upozornení, aby na vozidle nejazdili, kým ich vozidlo nebude opravené. Porsche na problém upozornilo aj príslušné orgány, ktoré k tomu tiež vydali oficiálne stanovisko. To znamená, že v prípade dopravných nehôd alebo škodových udalostí poisťovne týmto vodičom odmietnu plniť poistné plnenia. Problémy s vadnými komponentmi však doteraz nie sú odstránené, podľa najnovších informácií bude mať Porsche správne diely k dispozícii až v priebehu tretieho kvartálu tohto roka.
Podľa amerického portálu Jalopnik existujú dva tábory reakcií majiteľov Porsche Carrera GT. Niektorí vozidlo prestavili používať, no iní varovania prešli bez povšimnutia a s vozidlom jazdia ďalej. Pritom aj poisťovne vo Veľkej Británii vyhlásili, že na tieto vozidlá zrušili krytie.
Stručná história
Prvý koncept Porsche Carrera GT sa objavil už v roku 2000. Produkčná verzia bola odhalená v roku 2003 na ženevskom autosalóne a o rok neskôr sa začalo s jej výrobou. V Porsche plánovali vyprodukovať 1500 kusov, no legislatívne zmeny týkajúce sa airbagov v USA tento počet znížili na 1270. Výroba sa skončila v máji 2006. Cena vozidla bola pritom závratná – vyše 450-tisíc eur. Pre kupcov však išlo o skvelý obchod. V súčasnosti sa tieto vozidlá predávajú za čiastky viac než trojnásobné a ich ceny neustále rastú.
Pri vývoji vozidla použili v Porsche 70 nových patentov. Vôbec po prvý raz sa na sériovom vozidle uplatnila koncepcia monokoku, pri ktorej je šasi a priestor pre posádku tvorený z jedného celku, ktorý bol navyše vyrábaný ručne z plastov vystužených uhlíkovými vláknami, vďaka čomu bola jeho hmotnosť len 100 kg. Ultraľahké materiály však našli oveľa širšie uplatnenie – Carrera GT je plná titánu, hliníka i magnézia. Oceľových bolo iba zopár matíc a skrutiek. Hmotnosť vozidla tak klesla na 1380 kg.
Motor pre Le Mans
Pod povrchom však skrýva desaťvalcový motor, ktorý bol pôvodne určený na preteky Le Mans, no v roku 2000 Porsche z tohto zámeru ustúpilo. Pre potreby inštalácia v sériovom vozidle sa 5,5-litrový objem hliníkového motora zväčšila na 5,7 litra. V rodnom liste má Porsche Carrera GT zapísaný výkon 612 koní pri 8000 ot./min. a krútiaci moment 590 Nm. Maximálna rýchlosť je 330 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Pôsobivé je aj zrýchlenie z pokoja na 200 km/h v priebehu 9,9 sekundy. To všetko pri použití šesťstupňovej manuálnej prevodovky.
Použitá však bola keramická spojka s priemerom iba 169 mm, vďaka čomu je tak silný motor umiestnený do mimoriadne nízkej karosérie. Porsche Carrera GT je vysoké iba 110 cm. Na rozdiel od karbónových spojok, ktoré sa používajú v motoristickom športe, má keramická spojka desaťnásobnú životnosť. Porsche Carrera GT je tak v mnohých ohľadoch nesmierne nadčasové auto. Snáď sa Porsche podarí vyriešiť všetky komplikácie a majitelia tohto unikátu budú môcť opäť bezpečne jazdiť po cestách.