Vo svete zelenej politiky stále vznikajú autá, ktorých cieľom nie je vyprodukovať čo najmenej emisií, ale v prvom rade priniesť zážitok z jazdy. Pagani Huayra R Evo je toho jasným dôkazom.
Taliansky výrobca superšportov pred pár dňami predstavil svoju novinku. Nesie meno Huayra R Evo a ide o ešte ostrejšiu verziu modelu Huayra R, ktorý Pagani predstavilo v roku 2021. Prináša preto niekoľko vylepšení. Jedným z nich sú vysúvacie strešné panely, ktoré po odstránení zlepšujú aerodynamický prítlak vozidla.
900 koní a V12
To však zďaleka nie je všetko. Variant R Evo dostal aj upravený 6,0-litrový atmosférický motor V12, ktorý pochádza práve z modelu Huayra R. Po novom tak dodáva výkon až 662 kW, teda 900 koní a 770 Nm krútiaceho momentu v rozmedzí 5 800 – 8 200 ot./min. Nárast výkonu bol možný najmä vďaka novej konštrukcii sacieho potrubia, novým vačkovým hriadeľom a upravenému výfukovému systému.
Medzi motorom a zadnými kolesami sa nachádza šesťstupňová sekvenčná prevodovka, ktorú Pagani navrhlo v spolupráci s HWA AG pre svoje pretekárske vozidlá Huayra. Prevodovka ponúka vyššiu presnosť radenia, skrátené časy radenia prevodových stupňov a váži len 80 kg.
Predĺžená zadná časť
Za zmienku však určite stojí aj monokok, ktorý je nosnou časťou celého vozidla, lichobežníkové zavesenie kolies z kovanej hliníkovej zliatiny, elektronicky riadené tlmiče či nový tlmič náklonu, ktorý prispieva k lepším jazdným vlastnostiam auta. Pagani však venovalo špeciálnu pozornosť aj aerodynamike. Predĺžili zadnú časť vozidla, k čomu inžinierov inšpirovali špeciály Le Mans zo 60. a 70. rokov. Okrem toho predĺžili aj predný splitter, ktorý integruje vzduchové kanály pre chladiace systémy. Vzadu sa zase nachádza nová centrálna stabilizačná plutva, ktorá podopiera veľké zadné krídlo.
Rôznymi vychytávkami a úpravami sa Talianom podarilo zvýšiť prítlak až o 45 % a pri rovnakom odpore zvýšiť aerodynamickú účinnosť o 21 %. Jednou z najväčších zaujímavostí je otvorená strecha, ktorá v rozpore s očakávaniami zvyšuje aerodynamickú účinnosť. Konfigurácia otvorenej strechy zvyšuje vertikálne zaťaženie vpredu aj vzadu, čím sa celkový prítlak zvyšuje o ďalších 5 %. Pri rýchlosti 320 km/h (maximálna rýchlosť je 350 km/h) vytvára vozidlo v zníženom nastavení dokonca väčšie vertikálne aerodynamické zaťaženie, ako je jeho celková hmotnosť. Tá mimochodom činí iba 1 060 kg.
Ide teda o poriadnu raketu na kolesách, ktorú musia v prípade potreby korigovať nové samoventilované karbón-keramické brzdy CCM-R a na mieru vyrobené pretekárske brzdové doštičky. Koľko kusov automobilka vyrobí či koľko bude Huayra R Evo stáť, zatiaľ nevieme, no málo to rozhodne nebude.