Najbližší víkend 8.-9. júna bude patriť najvýznamnejším motoristickým športom. Na okruh SLOVAKIA RING mieria obrovské pretekárske ťahače, cestovné autá TCR, špičkové GT-čká aj monoposty.
Pretekárske ťahače Majstrovstiev Európy FIA ETRC sa na okruhu SLOVAKIA RING ukážu už po šiestykrát. Diváci sa tak môžu tešiť na 5,3-tonové ťahače ženúce sa po trati rýchlosťou maximálne 160 km/h bok po boku a tesné súboje pretekárov, ktorí si nedarujú ani centimeter počas štyroch víkendových pretekov. Vedúcim jazdcom priebežného poradia ETRC je Maďar Norbert Kiss so 60 bodmi, ktorý vyhral všetky 4 preteky úvodného kola v Misane. Nasledujú ho Nemec Jochen Hahn (45 b.) a tretí Sascha Lenz (35 b.). Po Misane je SLOVAKIA RING druhým zo siedmich podujatí sezóny. Potom ešte nasledujú preteky v belgickom Zoldere, nemeckom Nurburgringu, českom Moste, francúzskom Le Mans Bugatti a španielskej Jarame.
GT3
Pretekárske vozidlá triedy GT3 patria k divácky najzaujímavejším. Predsa len ide o slávne športové značky ako Porsche, Mercedes, Lamborghini či Ferrari a pod. K tomu si pridajte jedinečný zvuk nadupaných motorov a pretekárska trať vďaka nim ožije drámou, farbami a hlukom. Kategóriu GT3 (Cup Grand Touring Cars) vymyslela takmer pred dvadsiatimi rokmi spoločnosť SRO Stéphana Ratela ako podtriedu pretekárskych GT sérií, ktorej v tej dobe kraľovali GT1 a GT2. Predovšetkým nákladné prototypy GT1 zanikli neskôr aj so svetovým šampionátom. K slovu sa dostali čoraz populárnejšie a dostupnejšie “gé-té-trojky”.
Dnes predstavujú hlavnú GT triedu v množstve európskych a medzinárodných sérií. Homologácia GT3 neobmedzuje objem motorov, no riadi sa inými prísnymi pravidlami. Napríklad maximálny výkon a minimálnu hmotnosť auta umelo regulujú zložitými vzorcami, tzv. Balance of Performance (BoP). Tie ďalej regulujú mapy motora, aerodynamiku a to všetko kvôli vyrovnanosti štartového poľa (aby jeden výrobca príliš neušiel ostatným).
Vozidlá GT3 musia vychádzať zo sériovo vyrábaných áut. Ich hmotnosť kolíše medzi 1200-1300 kg a najvyšší výkon dosahuje až 600 k. Autá majú tiež trakčnú kontrolu, ABS a vstavané vzduchové zdviháky pre rýchle zastávky v boxoch. K obľúbeným vozidlám GT3 patria napríklad Porsche 911 GT3 R, Ferrari 458 Italia GT3, Nissan GT-R Nismo GT3, Audi R8 LMS, Mercedes-AMG GT3, Ferrari 488 GT3, Lamborghini Huracán GT3 Evo 2, Aston Martin Vantage AMR GT3, McLaren 720S GT3, BMW M4 GT3, Ferrari 296 GT3 a ďalšie.
F4
Diváci sa môžu tešiť aj na preteky Formuly 4 (F4 CEZ), v ktorých sa pobije stredoeurópska špička. Séria F4 CEZ z roka na rok rastie. Nedávne preteky na okruhu Balaton Park ponúkli štrnásť pilotov Formuly 4 a ich počet ešte porastie. Medzi nimi je dokonca syn bývalého pilota F1 Alexa Wurza – Oscar Wurz. F4 je významnou kategóriou pre budúce hviezdy motoršportu. Zvyčajne im predchádza kariéra v motokárach a po nich pokračujú do výkonnejšej F3. S dávkou šťastia, talentu a peňazí aj do Formuly 2. Monoposty F4 nájdeme v rôznych regionálnych seriáloch.
Piloti jazdia na monoposte Tatuus F4 T-421, ktorý poháňa preplňovaný 1,4-litrový motor Abarth s výkonom 180 koní a rýchlosťou presahujúcou 240 km/h. Agregát je spárovaný so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou s radiacimi pádlami za volantom. Súťažia tu juniori – chlapci aj dievčatá vo veku od 15 rokov. Minimálna hmotnosť monopostu je 500 kg bez pretekára (v prepočte 360 k na tonu), čo je pomer, aký dosahovali monoposty F1 začiatkom 90. rokov. Oficiálnym dodávateľov pneumatík je spoločnosť Pirelli a cena za jeden set gúm je 960 eur.
Typický pretekársky víkend F4 pozostáva z 30-minútového tréningu, 20-minútovej kvalifikácie a troch 25-minútových pretekov. Štartový rošt 1. pretekov určí kvalifikácia, rošt 2. pretekov výsledky z 1. pretekov. Rošt 3. pretekov určia výsledky z 1. pretekov, no prvých 4-8 miest štartuje v opačnom poradí, podľa žrebovania po 1. pretekoch. Celkovo sú tu štyri klasifikácie: F4, F4 Rookie Rocket (nováčik roka), F4 Woman Trophy (ženy), F4 Team Trophy. Prvé trofeje v tejto sezóne si na úvodnom podujatí v Maďarsku vybojovali Kirill Kutskov a dve víťazstvá minuloročný šampión Ethan Ischer. Švajčiar Ischer bral preteky len ako tréning pred talianskou F4, kde tento rok preteká. Ako úradujúci šampión F4 CEZ totiž nemôže bodovať v tomto šampionáte (aby šancu dostali iní – ambíciou nie je držať sa v F4 dlhšie než po prvý titul).
TCR EE
Ďalší seriál, ktorý bude súčasťou víkendového programu, TCR Eastern Europe (TCR EE), začal už svoju šiestu sezónu. Seriály cestovných vozidiel špecifikácie TCR patria k tým najpopulárnejším na celom svete. Každý svetový región má svoj šampionát. Práve Slovensko sa môže hrdiť úradujúcim šampiónom TCR EE Maťom Homolom. Ten začal obhajobu titulu víťazstvom na úvodnom podujatí roka – na novom maďarskom okruhu Balaton Park (27.-28.4.). Maťo Homola (Hyundai Elantra N TCR, tím Janík Motorsport) síce stratil v kvalifikácii pol sekundy na tímového kolegu Adama Kouta (CZ) na pole position, no prvé preteky sa už niesli v priaznivejšom duchu.
V poli štrnástich prihlásených pretekárov súperil Homola o prvenstvo s talentovaným Maďarom Attilom Bucsim z tímu M1RA Motorsport (Hyundai i30N TCR). Ten síce preťal cieľ prvý, no dostal dodatočnú 10-sekundovú penalizáciu za predčasný štart. Druhý víkendový šprint štartoval v obrátenom poradí top 10 jazdcov z prvých pretekov. V nich zaknihoval svoje debutové víťazstvo Attila Bucsi. Po tesných súbojoch sa z nižších priečok prebojoval až na pódiové tretie miesto aj Homola, ktorý tak so 41 bodmi vedie priebežné poradie šampionátu.