Kia EV3 by mohla váš prvý elektromobil. Má na to hneď niekoľko predpokladov, pretože je to kompaktné SUV s nízkymi prevádzkovými nákladmi a očakávane nízkou nadobúdacou cenou. Dizajn v štýle veľkopriestorového SUV EV9 je milým bonusom.
To, že na náš trh už čoskoro príde cenovo dostupnejšie vozidlo od značky Kia, sme vedeli už dlhší čas. A po prvých záberoch crossoveru (alebo malého SUV?) EV3 poznáme aj detaily.
Technické parametre Kia EV3
Začnime zhurta, a to rovno parametrami novinky. V prípade konvenčných automobilov nie sú technické údaje na prvom mieste, v prípade elektrických áut áno. Z veľkej časti je za to zodpovedný samotný zákazník, ktorý má záujem robiť informované rozhodnutia o kúpe a zvyčajne strávi viac času porovnávaním konkurenčných vozidiel.

EV3 meria 4 300 mm na dĺžku, 1 850 mm na šírku, 1 560 mm na výšku a má rázvor 2 680 mm. Stojí na modulárnom podvozku E-GMP, ktorý základom elektrických automobilov značky a môžeme ho porovnávať so škálovateľnou platformou MEB koncernu Volkswagen.
Batérie pripravené na náročných zákazníkov
Štandardná verzia EV3 využíva batérie už štvrtej generácie, čo sa v praxi prejavuje ich lepšou účinnosťou v skladovaní elektrickej energie. Na výber budú minimálne dve verzie batérie. 58,3 kWh bude základ, zatiaľ čo 81,4 kWh umožní crossoveru dosahovať dojazd až 600 kilometrov. Pod túto mimoriadnu účinnosť pohonu sa podpisuje celkový energetický manažment Battery Management Unit (BMU) a Cell Monitoring Unit (CMU), ale aj pasívne faktory, ako dizajn karosérie. Napriek tomu, že automobil pôsobí robustne, hranato a menej atleticky, disponuje dobrou aerodynamikou: automobilka uvádza koeficient odporu vzduchu Cd 0,263.

Oba modely využívajú elektromotor s výkonom 150 kW/283 Nm, ktorý umožňuje dosiahnuť čas zrýchlenia 0-100 km/h 7,5 sekundy. Maximálna rýchlosť modelu EV3 je 170 km/h a nabitie z 10 na 80 percent môže prebehnúť už za 31 minút. Na tomto mieste je vhodné zmieniť, že rovnako ako sa benzínové a naftové autá netankujú vždy doplna, ani elektromobily nie je potrebné nabíjať na sto percent. Ak má nabíjacia stanica dostatočne vysoký výkon, užitočné je nechať auto nabíjať aj päť minút.

Auto ako powerbanka
S modelom EV3 je Kia prvým výrobcom, ktorý do segmentu kompaktných elektrických SUV prináša nabíjanie „Vehicle-to-Load“ (V2L), vďaka čomu majú cestujúci slobodu a flexibilitu pri napájaní externých zariadení, ako sú notebooky, malé chladničky či kávovary. Naozaj sa tešíme na to, keď budeme mať príležitosť EV3 s touto funkciou vyskúšať a zistiť, aké spotreby dokáže reálne napájať.
Na kórejskej webstránke značky Kia sú zverejnené aj videá, ktoré demonštrujú schopnosť batérie napájať audiosystém, projektor, notebook či nabíjať elektrický bicykel.
Silnou stránkou sú technológie v interiéri
Interiér novej Kie veľmi neprekvapuje. Automobil má minimalistický interiér, ktorý je v súlade s najnovšími modelmi značky. Volant, vyhotovenie palubného počítača a stredového displeja pritom najviac korešponduje s modelom EV9.

V interiéri môžeme vidieť členitejšiu prístrojovú dosku, infotainment na displejoch s inverznou grafikou a početné odkladacie priestory. Kia EV3 má byť technologickým lídrom, pokiaľ ide o ponuku asistenčných systémov a rôznych inovácií. Automobil možno odomykať a štartovať pomocou mobilu alebo hodiniek aj bez kľúča. Inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním (Kia Remote Smart Parking Assist) umožňuje majiteľom s vozidlom EV3 sebaisto a bezpečne manévrovať do úzkych priestorov a von z nich bez toho, aby vodič musel sedieť vo vozidle.
Pri samotnej jazde vodiča podporí celá paleta asistenčných systémov, ktoré vedia automobil udržiavať v strede jazdného pruhu, včasne varovať pred nebezpečenstvom a v prípade potreby aj fyzicky zasiahnuť do riadenia.

Cena a dostupnosť Kie EV3
Model EV3 bude už v júli uvedený na trh v Južnej Kórei a uvedenie na európsky trh bude nasledovať v druhej polovici roka.
Cenu modelu zatiaľ nepoznáme. Ak by sme vychádzali z toho, koľko dnes stojí elektrický crossover Kia Niro Electric (36 990 €), cena novej EV3 možno presiahne aj hranicu 40-tisíc eur. Denník AutoExpress však už stihol avizovať cenu 30-tisic britských libier, čo pri aktuálnom prepočte predstavuje 35-tisíc eur. Necháme sa prekvapiť, v každom prípade očakávame, že spoločne s modelom automobilka ponúkne aj alternatívu k osobnému vlastníctvu či vlastné financovanie.