Avizované predĺženie lehôt technických kontrol vozidiel narazí na nesúlad s európskymi smernicami, upozorňuje riaditeľ TESTEKu.
Miernejšie STK na Slovensku. Strana SNS plánuje po lete prísť s návrhom novely zákona, ktorá predĺži lehoty technických kontrol osobných vozidiel na STK. Predstavitelia Slovenskej národnej strany takýto zámer a stručné odôvodnenie odprezentovali pred médiami.
Podľa slov Andreja Danka a Rudolfa Huliaka pri nových vozidlách by mala prvá technická kontrola nastať po piatich rokoch. Následne by sa mala robiť každé tri roky.
Dnes sa nové vozidlo musí dostaviť na stanicu technickej kontroly STK a pracovisko emisnej kontroly PEK najneskôr do štyroch rokov a následne v pravidelných intervaloch do dvoch rokov.
Huliak ani Danko sa nevyjadrili o emisnej kontrole.
„Jazdené autá nebudú po dvoch rokoch, ale budú dajme tomu po troch rokoch,“ povedal Huliak. „Upravia sa tie veci tak, aby aj jednotlivé úkony; vezmite si, že miera nehodovosti v koľkých percentách sa dá vyjadriť? Percentá to nie sú, sú to pomaly promile, kedy zaviní technický stav vozidla proste danú nehodu.“
Padli tiež silné slová o šikane motoristov od Huliaka:
„Skutočne je to šikanózne, čo sa týka hlavne majiteľov starších vozidiel. A myslím si, že bude potrebné nejakým spôsobom sa pozrieť aj na tie euronormy, aby sme dokázali; nie sme národ, ktorý je schopný pomaly každé tri roky kupovať nové vozidlo, takže určite budeme všetko robiť preto, aby sme pre týchto ľudí spriechodnili túto možnosť.“
Riaditeľ dohľadu nad STK v reakcii na vyhlásenia predstaviteľov SNS upozornil, že zámer nemusí byť realizovateľný. Slovensko má právo lehoty TK skracovať, ale nie predlžovať.
Odborník: Slovensko môže lehoty skrátiť, ale nie predĺžiť
Na reakciu sme sa pýtali Ing. Mariána Rybianského, riaditeľa a predsedu predstavenstva spoločnosti TESTEK, a.s. TESTEK je inšpekčný orgán a z poverenia rezortu dopravy zabezpečuje vykonávanie činností technickej služby technickej kontroly. Riaditeľ odpoveď poskytol prostredníctvom e-mailu.
„Lehoty technických a emisných kontrol pre niektoré skupiny vozidiel v členských štátoch EÚ jednotne spravuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/45/EU. Okrem iného aj pre osobné automobily, tie musia absolvovať prvú kontrolu najneskôr 4 roky po uvedení do prevádzky a potom najneskôr každé 2 roky. Členské štáty nemôžu podľa smernice tieto lehoty predĺžiť, jedine skrátiť, aby boli vozidlá kontrolované častejšie. Slovensko teda aktuálne plní minimálne požiadavky legislatívy EÚ, predĺženie lehôt by s ňou v súlade už nebolo,“ tvrdí Rybianský z TESTEK pre Startstop.sk.
„Pokiaľ ide o prispôsobenie kritérií veku vozidla, v niektorých kontrolných položkách s tým smernica EÚ priamo ráta. Napríklad, pri účinku prevádzkovej brzdy sú požiadavky na staršie vozidlá o čosi miernejšie. Slovenské národné predpisy navyše, nad rámec smernice, zohľadňujú pri kritériách vek vozidla aj v ďalších položkách, tam, kde to nie je v rozpore so smernicou,“ dodáva Rybianský.