Duster už dlhodobo patrí medzi najdostupnejšie SUV na trhu, čo je jeden z hlavných dôvodov jej obľúbenosti. K tomu však Dacia pridala dizajn, za ktorým sa otáča celá ulica a aj technológie zaznamenali drobný posun. Ale s akým motorom si Duster vybrať?
Cena pre Daciu vždy hrala kľúčovú rolu, a to sa nemení ani pri novej generácii. Základná výbava Essential začína na 17 490 €, avšak so skutočným minimom. Oveľa atraktívnejšou voľbou je výbava Expression, ktorá štartuje od 18 990 € a ponúka podstatne viac výbavy. V cene je napríklad parkovacia kamera, LED stretávacie a denné svetlá, 10″ dotyková obrazovka, alebo digitálny prístrojový štít. Chýba bezkľúčové štartovanie, automatická klimatizácia, alebo sledovanie mŕtveho uhľa. Za príplatok 300 € získate vyhrievanie volantu a predných sedadiel.
Rumunský muscle car
Jedným z najväčších lákadiel nového Dusteru je jeho dizajn. Ten sa v priebehu rokov výrazne zmenil, pričom aktuálna verzia je najkrajšia, akú Dacia kedy ponúkla. Duster vždy vynikal svojimi maskulínnymi tvarmi, ktoré sú teraz dotiahnuté na nový level. Hlavne tvarovanie kapoty a prepojenie prednej masky so svetlami patrí k najefektnejším prvkom. Nebol by to Duster bez dávky oplastovania, ktoré je teraz z recyklovaných materiálov a pridáva masívny plastový dekor, ktorý má však čisto estetickú funkciu. Nové logo Dacie je šikovne zvýraznené bielymi nálepkami, ktoré ho opticky roztiahnu až k ypsilonovým LED svetlám. Napriek jednoduchým parabolám hlavného svetlometu je dosah svetla v noci slušný, bez vytvárania rušivých svetelných fľakov.
LPG – Len Pár Grošov
Dacia už viac ako dekádu ponúka pohon na skvapalnený ropný plyn – LPG. Ten je naďalej v tieni elektrifikácie, avšak ponúka obdobné výhody. Má o 10 % nižšie emisie, ale čo je dôležitejšie pre koncového používateľa, o 40 % nižšie náklady na prevádzku. Duster je vybavený 50 a 51-litrovými nádržami, jedna pre benzín a druhá na LPG. To vám ponúka dojazd až do 1 300 kilometrov na jedno natankovanie. Prepínanie medzi palivami je jednoduché, pomocou tlačidla pod volantom.
Výkon pri použití LPG sa medzigeneračne mierne zvyšuje. Z benzínových 67 kW (91 k) sa vyšplháte na 73 kW (100 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa skráti o 8 desatín sekundy, avšak stále presahuje 13 sekúnd. To znamená, že výkonu tu nie je nazvyš. Najmä pri nájazdoch na diaľnicu budete musieť využívať celé pásmo otáčok aj celú dĺžku pripájacieho pruhu, aby ste ho rozgúľali na 130 km/h. Tu pocítite aj kratšie sprevodovanie 6-stupňového manuálu, keďže na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí až 3 250 otáčok.
Jazdí za polovicu
Spotreba paliva v benzínovom režime sa pohybuje okolo 6,5 litra v meste, 5,8 litra na okreskách, ale na diaľnici stúpa na 8,6 litra kvôli vyšším otáčkam. Pri LPG sú rozdiely v spotrebe menšie, väčšinou sa pohybujeme medzi 8 a 9 litrami na 100 km. To sa síce zdá ako veľa, ale vďaka polovičným cenám LPG vás to vôbec nemusí trápiť. Je tiež dôležité spomenúť, že Duster LPG spĺňa všetky bezpečnostné predpisy, čo znamená, že môžete bez obáv parkovať aj v podzemných garážach, ak to výslovne nezakazuje značka pri vjazde.
Všestranný cestovateľ
Jedinou nevýhodou je strata miesta pre rezervné koleso. Batožinový priestor zostáva veľký 453 litrov, čo je dostatočné pre väčšinu potrieb. Ak by ste chceli vozidlo využiť na kemping, Dacia ponúka príplatkovú výbavu, ako sú stany, nosiče na bicykle či rozkladacia posteľ, na ktorej sa pohodlne vyspí aj osoba s výškou do 190 cm.
Pasažieri si pri nastupovaní určite všimnú schované kľučky v C-stĺpiku a tiež veľkorysý priestor. Z 266 cm rázvoru sa podarilo vyťažiť maximum miesta a pohodlne sa usadí aj dospelý človek. Vychytávkou je systém You Clip. Je to 6 úchytov rozmiestnených po celom aute, na ktoré môžete upevniť držiak na telefón, zavesiť nákup alebo pripevniť multifunkčnú kocku 3v1, ktorá slúži ako držiak na poháre, háčik a lampička.
Umenie šetrenia s rozumom
Za volantom sa budete cítiť ako v muscle car. Svalnatá kapota pred vami a možnosť nastaviť si sedadlo až prekvapivo nízko. Škoda, že ergonómia posedu nie je tomu uspôsobená, keďže pri radení nám zavadzala lakťová opierka. Látkové sedačky poskytujú dobré bočné vedenie a oporu tela, aj keď hlavová opierka je o niečo tvrdšia. Digitálny prístrojový štít ponúka dostatok informácií. 10“ displej infotainmentu, ktorý zvláda bezdrôtovú konektivitu, je jednoduchý na používanie. Priplatiť si môžete aj za vstavanú navigáciu, ale tá tu veľký zmysel nedáva.
Musíme však konštatovať, že miestami mal systém dlhší nábeh a aktivoval sa až po minúte od naštartovania. Manuálna klimatizácia je moderne spracovaná, ale naďalej intuitívna. V interiéri nájdete množstvo úložných priestorov, pričom spracovanie je na úrovni, ktorá rozhodne nepôsobí lacno. Áno, takmer všade sú tvrdé plasty, ale sú častokrát dizajnované rôznymi textúrami, aby navodili o niečo lepší dojem a maskovali šetrenie. Taktiež spracovanie nemôžeme Dusteru vyčítať.
Asistenti jazdy veľmi nepomáhajú
Nová Dacia Duster získala tri hviezdičky v nárazových testoch, čo môže niekoho odradiť. Pri ochrane dospelých získala 70 % a pri ochrane detí 84 %. Taká Škoda Kamiq dokáže dospelú posádku ochrániť lepšie, vďaka čomu sa pýši 5 hviezdičkami. Najviac sa však Dusteru nedarilo pri asistenčných systémoch. A to sme cítili aj počas jazdy, hlavne pri udržiavaní v jazdnom pruhu. Je nepresne a rušivé. Našťastie sa dá táto funkcia jednoducho vypnúť, spolu s otravným upozornením na povolenú rýchlosť. Naľavo pod volantom dokážete aktivovať personálny mód asistentov, kde si vyberiete, čo má ostať zapnuté a čo nie.
Riadenie je prekvapivo citlivé a strmé, čo môže v začiatkoch prekvapiť. Najmä vďaka vyššiemu ťažisku vozidla. V zákrutách sa Duster správa stabilne, kabína je slušne odhlučnená a zvuk z reproduktorov je prekvapivo dobrý. Nevýhodou môžu byť intenzívnejšie vibrácie trojvalca pri státí a občasná neobratnosť, najmä pri studenom motore.
Je toto tá správna motorizácia? Áno, aj nie
Nová Dacia Duster s pohonom LPG je auto, ktoré ponúka presne to, čo od auta potrebujete. Zaujme dizajnom, na jednu nádrž prejde viac ako 1 000 kilometrov a výbavou vám nič zásadne chýbať nebude. Pohon LPG stojí za zváženie, hlavne z pohľadu nákladov na prevádzku a aj obstarávacej ceny. Je totiž najlacnejšou motorizáciou. Avšak musíte urobiť niekoľko ústupkov. Výkonom neoplýva a mnohých môže odradiť absencia automatickej prevodovky, alebo pohonu všetkých štyroch kolies. Medzigeneračne Dacia nevymyslela žiadne zbytočnosti a nepokazila recept na Duster. V pomere cena/výkon ostáva jedným z najrozumnejších SUV na trhu.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | ECO-G 100 |
Objem | 999 cm3 |
Max. výkon | 74 kW / 100 k (LPG)
67 kW / 91 k (Benzín) |
Max. krútiaci moment | 170 Nm (LPG)
160 Nm (Benzín) |
Dojazd | Benzín + LPG |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňový manuál |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 343 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 813 mm |
Výška | 1 656 mm |
Rázvor náprav | 2 657 mm |
Objem batožinového priestoru | 453 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,2 s (LPG)
14 s (Benzín) |
SPOTREBA (počas testu) | |
LPG | 8-9,5l/100 km |
Mesto | 6,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,6 l/100 km |
Okresky | 5,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 17 490 € |
Základná cena testovanej verzie | 18 990 € |
Páčil sa vám tento článok?
Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 31
Ohodnotte tento článok!
Mrzí nás že ste neboli spokojný...
Pomôžte nám zlepšiť sa!
Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!
Pravý “muscle car” s motorom menším ako plastová fľaša ach tieto články…