Cenová parita elektromobilov a spaľovacích vozidiel je na dosah. Prvé lastovičky už nájdete aj na slovenskom trhu. Najnovším príkladom je Cupra Born.
Born je najmenším elektromobilom značky Cupra, ktorý len nedávno prešiel modernizáciou. V rámci nej pribudla do katalógu športovo orientovaná verzia VZ, ale to podstatné sa zmenilo inde. Rapídne smerom nadol išla cena tohto modelu. Cupra Born je tak v súčasnosti lacnejšia ako sesterský VW ID.3 či dokonca porovnateľná verzia MG4 Electric. Podáva pritom výkony, za ktoré by ste si v prípade vozidla so spaľovacím motorom museli poriadne priplatiť.
Stojí menej ako VW ID.3
Základná Cupra Born s výkonom 170 kW, 59 kWh batériou a dojazdom 428 km v súčasnosti stojí na Slovensku 33 960 €. Určite však je lepšie sa orientovať na model s vyššou kapacitou batérie – 77 kWh, ktorý poskytne dojazd až 560 km. Ten je aktuálne v predaji od 37 860 €. Do konca roka 2024 je možné tiež využiť akciu na výbavu First Edition v hodnote 2 959 € zdarma. Okrem základnej výbavy First Edition obsahuje navigáciu, adaptívny tempomat, asistent diaľkových svetiel, zadnú parkovaciu kameru, bezkľúčový prístup, podsvietené vonkajšie predné kľučky, bezdrôtové nabíjanie mobilu, systém
Car2X, čo je zdieľanie informácií o aktuálnej dopravnej situácii a vyhrievané predné sedadlá.
Cupra Born s 231-koňovým elektromotorom posiela na zadné kolesá krútiaci moment 310 Nm a z 0 na 100 km/h zrýchli v priebehu 7,1 sekundy. Najvyššia rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Batožinový priestor má základný objem 385 litrov. Kto by chcel siahnuť na podobne dynamický Leon, musí siahnuť po plug-in hybride 1,5 eTSI s výkonom 272 koní, ktorý je v predaji od 45 150 €. Na porovnanie, VW ID.3 s výkonom 204 koní a rovnakou 77 kWh batériou stojí od 41 990 €. Cupra Born dostáva do problémov aj MG4 Electric, ktoré má taktiež 77 kWh batériu, výkon 245 koní a v akcii stojí od 41 700 € (táto suma však ešte nereflektuje clá na dovoz čínskych elektromobilov).
Cupra Born VZ
Novú najvýkonnejšiu verziu poháňa elektromotor s výkonom 326 k a 545 Nm roztáčajúci výhradne zadné kolesá. Born VZ zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a v akcelerácii zastaví pri rýchlosti 200 km/h. Born VZ sa vyznačuje škrupinovými sedadlami Sabelt, modifikovaným adaptívnym podvozkom DCC s plynulým nastavovaním tlmičov, lepšími brzdami či kovanými 20-palcovými diskami kolies. Keďže má aj o niečo väčšiu batériu (79 kWh), aj dojazd podľa WLTP je dlhší – 599 km. Cupra Born VZ je teraz v predaji za sumu od 43 210 €.
Buď som sa ešte nezobudil, alebo niekomu hrabká… Už nadpis hovorí o tom, že táto malá CUPRA by mala byť lacnejšia ako spaľovák, nie? No keď si porovnám triedu auta, dajme tomu Golf, KIA, i30, Scala, … tiež stoja tieto spaľováky 34 tisíc???
Alebo ako vôbec tie autá porovnávame? Nejak mi to nejde do hlavy, alebo v redakciách nevedia počítať… Veď napr. Hyundai i30 vyššej triedy N-Line stojí v plnke 26 tisíc. Alebo tých (až) 8 tisíc je za názov CUPRA a niekoľko kW naviac?
Porovnávame cenu Bornu s rovnako dynamickou spaľovacou alternatívou v podobe Cupry Leon PHEV, ktorá vychádza drahšie. Samozrejme, že Vami spomínané modely sú cenovo dostupnejšie, ale Born má neporovnateľne vyšší výkon aj lepšiu dynamiku, preto netreba pliesť hrušky s jablkami.