S rozmachom elektromobilov sa radenie rýchlostí stáva minulosťou. Kórejská automobilka však došla s niečím unikátnym.
Hyundai IONIQ 5 N vám umožňuje simulovať radenie rýchlostí pomocou takzvanej funkcie „N e-Shift“, ktorá napodobňuje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku. Túto funkcie sme podrobnosti otestovali v našej video recenzii. Je to cesta, ktorou sa vydajú ďalšie automobilky? Minimálne ľudia z Porsche vravia, že nie.
Vývojový pilot Porsche Lars Kern v rozhovore pre austrálsky magazín Drive uviedol, že spoločnosť sleduje, čo robí ich konkurencia. To zahŕňa aj Hyundai a jeho divíziu N, ktorá vytvorila to, čo je pravdepodobne jedným z najzaujímavejších elektromobilov súčasnosti. Značka so sídlom v Zuffenhausene si však myslí, že umelé zmeny prevodových stupňov by narobili viac škody ako úžitku.
“Samozrejme, že sa pozeráme na to, čo robí konkurencia, ale náš pohľad na vec je taký, že prečo by sme mali niečo zhoršiť. Elektrický motor je lepší ako spaľovací, takže sme si dospeli k tomu, že nie je dôvod simulovať to, čo bolo v minulosti,” povedal Lars Kern, vývojový jazdec Porsche.
Uvedené vyhlásenie je kontroverzné vzhľadom na to, že Porsche osadilo na Taycan znak Turbo. Okrem toho, vrcholový Macan druhej generácie taktiež nesie názov Turbo napriek tomu, že nemá spaľovací motor. Ešte pred niekoľkými rokmi sa v názve „Turbo“ striktne odkazovalo na preplňovanie turbodúchadlom, no teraz je to aj úroveň výbavy označujúca najvýkonnejšiu verziu.
Vyskúšali, nenadchli sa
Simulované radenie prevodových stupňov by bránilo výkonu, ktorý dokáže elektromotor s jeho okamžitou odozvou poskytnúť. Porsche verí, že elektromotor je lepší ako spaľovací motor, tak prečo sa obzerať späť namiesto toho, aby ste sa zamerali na budúcnosť? Tvrdenia vývojového jazdca Porsche sú fakty, ktoré nejde poprieť, avšak ak je všetko dokonalé, veľmi rýchlo sa to môže stať nudným. Za zmienku stojí aj fakt, že Taycan má v skutočnosti dvojrýchlostnú prevodovku. Prvý stupeň sa používa na rýchlejší štart z miesta, zatiaľ čo druhý slúži na efektívnosť a uvoľnenie väčšieho výkonu pri vyšších rýchlostiach. V novom Macane EV sa upustilo z tohto riešenia a používa jednorýchlostné nastavenie. To môže zhoršiť spotrebu energie na diaľniciach.
Porsche však priznáva, že aj oni sa na začiatku pohrávali s myšlienkou simulovaného radenia prevodových stupňov. Kern povedal, že dokonca vyskúšali Hyundai IONIQ 5 N, ale jednoducho sa im to nepáčilo.
Elektrické športiaky Porsche už čoskoro
Porsche naďalej pokračuje v elektrifikácii svojej zostavy, pretože Macan, Boxster a Cayman so spaľovacími motormi sú na odchode, aby uvoľnili miesto pre elektrické prevedenia. Cayenne ďalšej generácie bude taktiež dostupný v čisto elektrickom prevedení. Ambiciózny cieľ z roku 2022, aby do konca dekády predstavovali elektromobily viac ako 80 % ročného predaja, už neplatí.
Momentálny cieľ je teraz „závislý od dopytu zákazníkov a rozvoja elektromobility“, pričom hovorca Porsche povedal, že „prechod na elektrické autá trvá dlhšie, ako sme si pred piatimi rokmi mysleli“. Z tohto dôvodu si súčasný Cayenne zachová V8 aj v nasledujúcom desaťročí a bude sa predávať spolu s elektrickým modelom novej generácie.