Na jar 2020 spoločnosť DS Automobiles na svojich sociálnych sieťach zdieľala sériu skíc s názvom #SM2020. Tieto kresby boli výsledkom internej kreatívnej súťaže medzi dizajnérmi DS DESIGN STUDIO PARIS o reinterpretáciu majestátneho modelu SM predstaveného v roku 1970.
Tím DS DESIGN STUDIO PARIS pravidelne pracuje na odkaze historických modelov DS a SM prostredníctvom náčrtov, ktoré uvoľňujú kreativitu a podporujú myslenie. „Chceli sme ísť ďalej,“ hovorí Thierry Metroz, riaditeľ dizajnu DS Automobiles. „Chceme podporovať naše dedičstvo prostredníctvom našich ikon, ktorými sú DS a SM. Z toho čerpáme náš záväzok k avantgardnému dizajnu.“ Koncepčné vozidlo SM TRIBUTE oslavuje desať rokov od vzniku spoločnosti DS Automobiles.
Dôraz na pohodlie
Pôvodný model SM, ktorý vznikol na začiatku 70. rokov minulého storočia, stelesňoval vrchol francúzskych automobilových inovácií. Tento grand tourer navrhol Robert Opron. Jeho karoséria bola elegantná aj avantgardná. Pod kapotou ponúkal vidlicový šesťvalec. Čo však z SM skutočne urobilo pozoruhodné auto, bolo jeho hydropneumatické odpruženie, zdedené po DS, ktoré mu dodávalo bezkonkurenčný jazdný komfort a príkladné držanie na ceste. SM je dnes kultovým modelom, ktorý vyhľadávajú zberatelia po celom svete. Jeho jedinečná zmes pohodlia, výkonu a inovácií z neho robí skutočnú automobilovú legendu.
SM urobilo dojem aj vďaka luxusnému a precízne vypracovanému interiéru. Kvalitné materiály, precízna konštrukcia a rafinovaná ergonómia vytvorili vo vnútri jedinečnú atmosféru. Prístrojová doska s kruhovými prístrojmi a výrazným volantom bola funkčná aj estetická. SM bol na svoju dobu tiež veľmi dobre vybavený, mal klimatizáciu aj posilňovač riadenia. Okrem dynamického charakteru bol SM autom schopným ponúknuť pasažierom prvotriedny komfort.
Frédéric Soubirou, šéf dizajnu exteriéru DS Automobiles, vysvetlil, že pri návrhu konceptu sa inšpirovali niekoľkými modelmi SM vrátane prototypov či dvoch prezidentských vozidiel. Dvojfarebný vzhľad konceptu SM TRIBUTE bol vypracovaný okolo reinterpretácie farby Gold Leaf, ktorá bola v ponuke už v roku 1971, so saténovým lakom s ručne vyrobenou patinou v kombinácii so špeciálne zafarbenou čiernou.
Dizajn svetiel
„Chceli sme stavať mosty medzi rôznymi obdobiami: 30. roky, keď prestížne francúzske značky predvádzali dvojfarebnú karosériu v štýle concours d’elegance, automobilovú ikonu 70. rokov, ktorou je SM, a naše súčasné dizajny s povrchovými úpravami ako na koncepte DS AERO SPORT LOUNGE. Táto úprava sa skutočne stala charakteristickým znakom dizajnov DS Automobiles,“ hovorí Vincent Lobry, vedúci dizajnu farieb, materiálov a povrchových úprav v DS Automobiles.
SM nemal neobsahoval hornú mriežku, ktorú nahradila veľmi veľká sklenená časť, ktorá odhaľovala moduly svetlometov a registračnú značku. Po päťdesiatich rokoch sa z tejto sklenenej časti stane 3D obrazovka, orámovaná svetelným podpisom zloženým z troch modulov na každej strane vylepšeného ôsmimi diamantovými a vertikálnymi DRL svetlometmi v tvare provy lode.
Čiastočne kapotované zadné kolesá
Profil si zachováva charakteristické línie SM sledujúce prúdenie vzduchu spredu do užšej zadnej časti. Za dvoma veľkými oknami je zadný panel rozrezaný na polovicu a pokračuje tak, aby sa zadná časť vznášala v tvare S. Zadné kolesá sú čiastočne kapotované s odnímateľnými dielmi. Zatiaľ čo ikonické proporcie SM sú zachované s dĺžkou 4,94 m (+ 3 cm) a výškou 1,34 m (+ 2 cm), SM TRIBUTE získava predovšetkým na svalnatosti a prítomnosti so šírkou 1,98 m (+ 14 cm). Kvôli lepšej účinnosti sa svetlá výška znížila na 12 centimetrov (-3,5 cm). SM TRIBUTE stojí na 22-palcových kolesách zdobených aerodynamickými vložkami.
Aj interiér pokračuje v jazyku SM z roku 1970
Dizajn z roku 1970 bol prepracovaný aj vo vnútri s charakteristickým tvarom hornej časti palubnej dosky a dokonca aj s oválnym dizajnom prístrojov. Interiér je veľmi svetlý, čalúnenie z kombinácie kože a Alcantary má farbu slonoviny. „Laserom gravírovaná koža na dverových paneloch vyvoláva vzory inšpirované dekoratívnym umením. Tento trend sa zrodil v rovnakých rokoch ako concours d’elegance. Perleťové lemovanie odkazuje na súčasné modely,“ dodáva Vincent Lobry.