Domov SPRÁVY News CLEPA: Dodávatelia masívne prepúšťajú, o prácu prichádzajú desaťtisíce ľudí

CLEPA: Dodávatelia masívne prepúšťajú, o prácu prichádzajú desaťtisíce ľudí

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Podľa aktuálnej analýzy Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) od roku 2020 zaniklo v tomto sektore až 86-tisíc pracovných miest. Pôvodné odhady, že prechod na elektromobilitu vytvorí nové pracovné miesta, sa nenaplnili. Elektromobilita navyše stagnuje.

Dodávatelia súčiastok pre automobilový priemysel v Európe musia podľa analýzy CLEPA masívne prepúšťať. Dôvodom je útlm výroby vozidiel so spaľovacími motormi a nedostatočný záujem o elektrifikované autá. Európsky trh jednoducho na takúto zmenu zatiaľ nie je technologicky ani ekonomicky pripravený. Výroba komponentov a dodávky súčiastok do automobilového priemyslu tvoria kľúčový segment aj slovenskej ekonomiky. Len včera sme písali o hrozbách prísnych pokút za nedodržanie emisných limitov v roku 2025 z pohľadu toho, že niektoré značky (Stellantis) avizujú, že namiesto platenia pokút radšej utlmia výrobu spaľovacích áut. Plánované zvýšenie emisných cieľov sa tak dotkne celého európskeho automobilového priemyslu vrátane Slovenska. Automobilový priemysel predstavuje 44 % slovenskej výroby a viac než 13 % HDP.

Posledné roky boli z hľadiska produkcie automobilov na Slovensku rekordné, preto zatiaľ dopady prechodu na elektromobilitu nebudú v najbližších mesiacoch na našom trhu také drastické. Určujúci vplyv však bude mať, nakoľko sa hlavné európske automobilky dokážu prispôsobiť dynamickým zmenám,“ očakáva Ondřej Makeš, analytik rizík spoločnosti Bibby Financial Services.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Sieť dodávateľov pre výrobu elektromobilov rastie pomaly

Podľa údajov CLEPA sa dodávateľská sieť pre elektromobilitu nerozvíja tak rýchlo, aby stihla nahradiť strmý úbytok pracovných miest v tradičných dodávateľských odvetviach zameraných na súčiastky pre spaľovacie motory. Len za prvý polrok 2024 dodávateľské spoločnosti oznámili prepúšťanie 32-tisíc zamestnancov. To je viac než v kritickom čase pandémie, keď v druhej polovici roka 2020 muselo dostať výpoveď 29-tisíc zamestnancov. Analytici očakávali, že zaniknuté pracovné miesta budú nahradené novými pozíciami u dodávateľov pre výrobu elektrických áut. To sa však nestalo, pretože dopyt po
elektrických autách nie je taký vysoký. Navyše dodávateľským firmám chýbajú financie na transformáciu a modernizáciu výroby. Kým do roku 2025 malo vzniknúť 100-tisíc pracovných miest, reálne ich vznikla len asi pätina.

Hlasnejšie výzvy na korektúru emisných limitov

Analýza CLEPA dlhodobo mapuje situáciu dodávateľského reťazca v automobilovom priemysle a súčasný vývoj považuje za alarmujúci. Utlmovanie výroby áut so spaľovacími motormi podľa nej spomaľuje ekonomiku. Sektor elektromobility nie je doteraz dostatočne rozvinutý. Európe tak reálne hrozí strata vedúceho postavenia v automobilovom sektore. „Aby sme ochránili pracovné miesta, urýchlili zelenú a digitálnu transformáciu a znovu získali našu globálnu konkurencieschopnosť, potrebujeme regulačné zmeny. To znamená prijatie technologickej otvorenosti v emisných normách CO2, zaistenie spravodlivého prístupu k dátam z vozidiel a celkové posilnenie ekonomiky EÚ a jej konkurencieschopnosti,“ povedal Benjamin Krieger, generálny tajomník CLEPA.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

V takomto prostredí sa nedá dlhodobo plánovať

Budúcnosťou dodávateľského sektora sa zaoberala aj minuloročná
štúdia spoločnosti Deloitte. Podľa nej je ťažké povedať, či v roku 2030 už budú na trhu dominovať elektromobily alebo vedúce postavenie budú mať stále automobily so spaľovacími motormi. Dodávatelia majú preto problém s dlhodobým plánovaním. Situácia sa niekedy mení z mesiaca na mesiac. Pozorujeme to aj na meniacich sa vyhláseniach šéfov automobilových značiek. Kým mnohé boli presvedčené, že už o 3-4 roky nebudú musieť vyrábať automobily so spaľovacími motormi, realita ich vrátila späť na zem. Svoje vyhlásenia korigujú a uvádzajú, že autá so spaľovacími motormi budú medzi nami aj po roku 2030. Už teraz sa však negatívne prejavuje, že európske dodávateľské firmy sú v transformácii na elektromobilitu pozadu. Najmä čínsky export pre nich predstavuje značnú hrozbu, tak v oblasti ceny, ako aj inovácií. Čínske spoločnosti dokážu nový model vyvinúť už za 2 roky, čo je pre európske automobilové značky nateraz nepredstaviteľné.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkoda Elroq: TÝMITO cenami zbúra slovenský trh
Nasledujúci článokPrvé dojmy: Alfa Romeo Junior & Jeep Grand Cherokee 4xe