Domov SPRÁVY News Infotainment roka? Na takéto multimédiá sme čakali roky

Infotainment roka? Na takéto multimédiá sme čakali roky

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dotykové obrazovky v automobiloch sú často terčom kritiky, no ak sa používajú správne, možno nimi ovládať funkcie, ktoré podstatným spôsobom zmenia zážitok z jazdy. Presne tak, ako infotainment v novom Mini Aceman.

Podstatnú časť palubnej dosky modelu Mini Aceman vypĺňa infotainment s kruhovým OLED displejom. Takto dizajnová obrazovka síce v prípade Mini nie je nová, ale na rozdiel od predchádzajúcich modelov vypĺňajú informácie celý kruh. V starších vozidlách sme síce našli podobne kruhový motív infotainmentu, ale samotné premietanie údajov sa obmedzovalo na typický obdĺžnik. Teraz však nastal výrazný posun.

Interiér nového MINI Aceman. Podobnú OLED obrazovku využívajú aj nové generácie modelov Cooper a Countryman. Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Vozidlo značky MINI predchádzajúcej generácie. Foto: MINI

Ovládanie klimatizácie

Samozrejme, časť informácií o jazde sú stabilnou súčasťou menu a pohybovaním v jednotlivých podkategóriách sa z očí nestrácajú. Vždy tak máte prehľad o aktuálnej rýchlosti vozidla, zaradenom režime automatickej prevodovky, stavu nabitia batérie či počte najazdených kilometrov. To isté platí aj o dvojzónovej klíme, no v jej prípade do bodky platí to, prečo ovládanie klimatizácie skrz dotykový displej kritizujú odborníci, zákazníci či inštruktori bezpečnej jazdy. Fyzické ovládače tu slúžia len na aktiváciu fúkania na predné a zadné okno, inak treba ostatné funkcie systému vyklikávať. Ideálne je robiť počas státia na parkovisku alebo na križovatke, pretože ikonky sú vzhľadom na rozmery samotného displeja menšie a platí to aj v prípade regulácie vyhrievania sedadiel či volantu. Keďže ergonómia palubnej dosky neposkytuje plochu, o ktorú by sa mala oprieť dlaň a kvôli podvozku a krátkemu rázvoru Aceman na cestách poskakuje, trafiť sa do príslušných ikoniek je niekedy skutočne umenie.

Počet analógových tlačidiel je znížený na minimum. Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hry a zábava

Priblížme si teraz samotnú ponuku menu, ktoré šírkou obsahu pripomína skôr telefón tínedžera ako infotainment bežného vozidla. Prostredníctvom Mini Connected Store si môžete zahrať rôzne hry, vrátane logických a napríklad si tak skrátiť čakanie v aute alebo zabaviť deti, stiahnuť si hudobné či spravodajské aplikácie alebo počúvať podcasty. Prítomný tu je aj multiplayer skrz možnosť Air Console, keď hru každý z hráčov ovláda prostredníctvom svojho mobilného telefónu.

Čas vo vozidle počas státia je možné si skrátiť rôznymi hrami. Svoj účel splnia, na kratší čas zabavia. Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Exteriérové kamery neslúžia len na projekciu obrazu pri parkovaní, ale dokážu aj nahrávať jazdu. Video sa ukladá do systému, ale súbory je možné preniesť aj do telefónu alebo na USB disk. Táto možnosť neslúži len na zaznamenávanie zážitkov z pekných ciest, ale je možné ju nastaviť aj pre prípady, keď asistenčné systémy vyhodnotia nejakú jazdnú situáciu ako rizikovú, tak sa záznam spustí automaticky, čím vodičovi zabezpečí dôkaznú situáciu v prípade kolízie. Záznam sa môže spustiť aj v prípade aktivácie alarmu. Kamera sa nachádza aj v interiéri a prostredníctvom nej je možné robiť fotografie či využívať ju na konferenčné hovory alebo kontrolovať situáciu v kabíne na diaľku prostredníctvom mobilnej aplikácie.

Situáciu okolo vozidla je možné si prezrieť z 8 rôznych uhlov. Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rozšírená realita

V Mini Aceman je aj predpríprava na bezhotovostné platby za parkovanie. Samozrejme, túto funkciu je možné využívať na parkoviskách, ktoré umožňujú uskutočňovať platby na diaľku. Navigácia využíva prvky rozšírenej reality. To sa zíde predovšetkým pri prechádzaní komplikovanejších križovatiek, kedy systém prepne zobrazenie do reálneho diania pred vozidlom a pomocou virtuálnych šípok vodičovi pomáha správne odbočiť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Infotainment ďalej ponúka sedem Experience módov, ktoré zásadným spôsobom menia grafiku zobrazenia. K dispozícii je aj režim Personal, ktorý umožňuje zvoliť na plochu ako tapetu akýkoľvek obrázok. Na obrazovke vám tak počas jazdy môžu celý čas svietiť deti alebo partner/ka, čo má ten efekt, že ide asi o ten najlepší pasívny bezpečnostný prvok, aký v roku 2024 niekto zaviedol do sériovej výroby.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výborný parkovací asistent

Aceman má pre vodiča aj veľmi intuitívne ovládaný parkovací systém. Jeho zapnutie sa vyvolá stlačením jedného tlačidla pod OLED obrazovkou a systém automaticky vyhľadáva všetky parkovacie miesta v okolí vozidla. Nemusíte teda dávať smerovky, alebo klikať niečo ďalšie, ale akonáhle systém zaznamená voľné parkovacie miesto, stačí ho potvrdiť na obrazovke a vozidlo doň samostatne zaparkuje.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVyhrievanie tejto časti auta? Stellantis v tom vidí zmysel
Nasledujúci článokUž nevedia ako sa ich zbaviť, Hertz nechce svoje prenajaté Tesly späť
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.