Domov SPRÁVY News Nečakaný zvrat? Jedna zo značiek vraj nechce byť súčasťou veľkej japonskej fúzie

Nečakaný zvrat? Jedna zo značiek vraj nechce byť súčasťou veľkej japonskej fúzie

Mitsubishi ASX
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vznik tretej najväčšej automobilky sveta nemusí prebehnúť tak hladko, ako sa spočiatku očakávalo. Jedna zo značiek nechce byť jej súčasťou.

To, o čom sa mesiace špekulovalo, sa stáva realitou. Pár dní pred koncom roka 2024 japonské značky Honda a Nissan oznámili plány na fúziu. Podľa tržieb by tak vznikla tretia najväčšia automobilka sveta. Automobilka Nissan tak pristúpila ku kroku, kvôli ktorému ju nedávno ostro kritizoval bývalý šéf Carlos Ghosn. Značka je však v takých finančných problémoch, že prakticky nemala na výber.

Pôvodne sa hovorilo, že súčasťou zlúčenia by malo byť aj Mitsubishi, v ktorom Nissan vlastní podiel. Podľa najnovších správ japonského denníka Yomiuri Shimbun však bude všetko inak. Značka Mitsubishi by sa vraj nemusela pripojiť k fúzií, ktorá by vytvorila jednu z najväčších automobilových spoločností sveta. Automobilka podľa všetkého zvažovala, že sa pripojí k spoločnostiam Honda a Nissan v novovytvorenom holdingu. Nakoniec vraj podľa neoficiálnych informácii uprednostní svoju nezávislosť a nebude súčasťou veľkého japonského zlúčenia.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi odvtedy vydalo vyhlásenie, v ktorom však danú správu nepotvrdilo, no ani nevyvrátilo. Japonci len uviedli, že stále vyhodnocujú možnosti. Ich situácia je pomerne zamotaná vzhľadom na fakt, že Nissan je najväčším akcionárom Mitsubishi s 24 % podielom. K definitívnemu rozhodnutiu a oficiálnemu oznámeniu, či bude Mitsubishi súčasťou spájania alebo nie, by malo dôjsť začiatkom februára.

Zlúčenie má ďalší zádrheľ

Honda a Nissan sa však pokúsia zjednotiť svoje operácie pod novú spoločnú holdingovú spoločnosť, ktorej vedenie bude mať na starosti Honda. Formálna dohoda o zlúčení by mala byť hotová do júna 2025 a celá transakcia by mala byť dokončená v auguste 2026. Agentúra Bloomberg však prišla s informáciou, ktorá evokuje ďalší zádrheľ.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Značke Honda sa totiž podľa všetkého nepáči, že Renault vlastní v Nissane až 35,7 % podiel. Japonská automobilka by radšej uprednostnila zlúčenie len čisto s Nissanom a Francúzov by chceli vykopnúť z rovnice. Podľa predbežných informácií preto mali požiadať Nissan na odkúpenie tohto podielu od Renaultu späť. To by ich však vyšlo na takmer 3,5 miliardy eur a vzhľadom na finančné ťažkosti nemá Nissan zrovna peniaze na rozhadzovanie.

Kúpa podielu treťou stranou by všetko skomplikovala

Honda sa však obáva, že spomínaný podiel Renault by mohla ešte pred zlúčením kúpiť neznáma tretia strana, čo by celý proces značne skomplikovalo. Krátko predtým, ako boli rozhovory o zlúčení oficiálne potvrdené, sa rozšírili špekulácie, že spoločnosť Foxconn má záujem o kúpu podielu Renault v Nissane. To Hondu očividne znepokojuje.

Foto: Honda

To, že Japonci nechcú do zlúčenia zahrnúť aj Francúzov, potvrdzuje aj spomínané oficiálne potvrdenie o plánoch fúzie. V tlačovej správe totiž ani raz nie je spomenuté meno Renault, napriek tomu, že vlastní viac ako tretinový podiel v Nissane. Renault krátko na to navyše vydal vyhlásenie, že spoločnosť „zváži všetky možnosti na základe najlepšieho záujmu koncernu a jeho akcionárov“.

Viac svetla do tejto problematiky nevniesla ani samotná Honda s Nissanom, ktoré sa túto situáciu rozhodli pre Bloomberg nekomentovať. Odkúpenie podielu rozhodne neprebehne tento mesiac a je vôbec otázne, či si to Nissan môže dovoliť. Ak sa však všetko vyvinie podľa plánu, vznikne nový holding, pod ktorým budú ako Honda tak aj Nissan existovať samostatne so svojimi portfóliami, avšak platformy a technológie budú zdieľané.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJBloomberg
Predchádzajúci článokAko znížiť spotrebu motora? Odhaľujeme tajomstvá najmodernejšieho mild-hybridného pohonu
Nasledujúci článokSpaľovacie motory im “smrdeli”. Teraz menia názor o 180 stupňov