Motorová séria EA888 patrí medzi najvýznamnejšie agregáty koncernu Volkswagen. Za takmer dve desaťročia prešla viacerými generáciami.
Každá z nich priniesla nové technológie, vylepšenia výkonu a riešenia spoľahlivosti. Ako sa menili tieto motory z pohľadu výkonu, spotreby a poruchovosti? Pozrime sa na jednotlivé verzie podrobnejšie.
Predchodca EA888 – Motor EA113 (Gen 0)
Pred uvedením EA888 používal koncern Volkswagen motor EA113, známy zo športových modelov ako Volkswagen Golf GTI Mk5, Audi S3 8P alebo Seat Leon Cupra R. Tento agregát mal železný blok, rozvod poháňaný ozubeným remeňom a vysokú odolnosť, no zároveň vyššiu hmotnosť a spotrebu. Medzi jeho slabé miesta patrili problémy s vysokou tepelnou záťažou, opotrebovaním piestnych krúžkov a menej efektívnym spaľovaním v porovnaní s novšími motormi. Výkonnostne sa pohyboval od 147 kW (200 k) po 195 kW (265 k). Volkswagen však potreboval efektívnejší a modernejší motor, čo viedlo k vývoju EA888.

Prvá generácia (EA888 Gen 1)
Prvá verzia EA888 sa objavila v roku 2006 ako nástupca motorov EA113. Koncern Volkswagen v nej využil hliníkový blok s liatinovými vložkami valcov a reťazový rozvod, čím sa snažil zvýšiť odolnosť. Výkonové varianty sa pohybovali od 120 kW (160 k) po 155 kW (211 k), pričom motor sa nachádzal v modeloch ako Audi A4 B8, Volkswagen Passat B6 a Škoda Superb. Napriek modernizácii trpel viacerými problémami – nadmerná spotreba oleja a karbonizácia sacích ventilov boli jeho najväčšími slabinami. Majitelia často museli riešiť aj poruchy reťazového rozvodu, ktorý nebol taký spoľahlivý, ako sa pôvodne očakávalo.

Druhá generácia (EA888 Gen 2)
V rokoch 2008–2012 prišla druhá generácia, ktorá mala priniesť vyššiu efektivitu a spoľahlivosť. Volkswagen prepracoval rozvodový mechanizmus a pridal duálne variabilné časovanie ventilov AVS (Audi Valvelift System), čo malo zabezpečiť lepšiu dynamiku v rôznych otáčkach. Výkonové verzie dosahovali 132–155 kW (180–211 k) a motory sa objavili v Audi A5, Volkswagen Golf GTI Mk6 či Seat Leon Cupra R. Spotreba paliva sa mierne znížila, no problém so spotrebou oleja pretrvával. Niektoré modely tiež trpeli slabými piestnymi krúžkami, čo spôsobovalo ďalšie problémy so stratou mazania.

Tretia generácia (EA888 Gen 3)
Od roku 2011 prišla tretia generácia, ktorá priniesla zásadné technologické zmeny. Najvýznamnejšou inováciou bolo priame aj nepriame vstrekovanie paliva, ktoré pomohlo znížiť karbonizáciu sacích ventilov a zabezpečilo lepšiu účinnosť spaľovania. Okrem toho motor dostal vylepšený chladiaci systém a ľahší blok, čím sa zlepšila celková spoľahlivosť. Výkonové verzie sa pohybovali od 125 kW (170 k) po 228 kW (310 k), pričom tento motor poháňal modely ako Volkswagen Tiguan, Golf R a Audi S3. Napriek vylepšeniam sa v niektorých prípadoch stále objavovali problémy s rozvodovým mechanizmom a vyššou spotrebou oleja pri agresívnejšej jazde.
