Spoločnosť Messer Tatragas, ktorá prevádzkuje plniacu stanicu vodíka v bratislavskom Slovnafte, uviedla do prevádzky rozšírenú plničku. Tá okrem toho, že ponúka väčší počet plniacich miest, umožňuje najmä plniť vozidlá pod vyšším tlakom.
Štyri vodíkové autobusy Dopravného podniku Bratislava Solaris Urbino 12 sa tak už môžu plniť na svoju maximálnu kapacitu. Doteraz totiž mohli autobusy využívať na pôvodnej plničke plnenie iba pod tlakom 200 barov, čo neumožňovalo naplno využiť kapacitu ich nádrží. Preto majú tieto vodíkové autobusy na jedno naplnenie dojazd len okolo 170 kilometrov. Teraz, keď už je možné plniť vodík pod vyžadovaným tlakom 350 barov, umožní to zvýšiť ich dojazd na 350 kilometrov. Kapacita nádrží vodíkových autobusov je 35 kg vodíka.

Vodíkové autobusy sú spoľahlivé a tešia sa obľube
DPB je prvou spoločnosťou, ktorá na Slovensku prevádzkuje flotilu vodíkových autobusov v mestskej hromadnej doprave. Ich zakúpenie bolo financované z fondov Európskej únie. DPB ich využíva na linke 75 medzi Krasňanmi a Dolnými honmi, kde premávajú v pracovných dňoch počas dopravnej špičky (dopoludnia a popoludní). Toto nasadenie bolo zvolené s ohľadom na ich dojazd na jedno naplnenie nádrží a blízkosť plniacej stanice od konečnej zastávky na Dolných honoch. V čase medzi jednotlivými “službami” chodia autobusy do Vlčieho hrdla na plnenie. Každý z vodíkových autobusov najazdil od augusta 2023, teda za 1,5 roka prevádzky, približne 53-tisíc kilometrov. “Sú to spoľahlivé vozidlá, máme s nimi dobré skúsenosti. Vodiči, ktorí ich majú pridelené, ich majú radi. Cestujúci zasa oceňujú, že ich prevádzka je tichá a ekologická. Autobusy sú svižné a hoci sú nasadené na relatívne náročnej linke, sú spoľahlivé,” opisuje výhody prevádzky vodíkových autobusov Milan Donoval, podpredseda predstavenstva DPB a.s. riaditeľ dopravného úseku DPB.

Intenzívnejšiemu používaniu bráni vysoká cena vodíka
Dopravný podnik po zvýšení dojazdu vozidiel zatiaľ nepredpokladá zmenu nasadenia autobusov, aj keď testovanie vozidiel na dlhších službách nevylučuje. Aktuálnou zmenou bude, že autobusy nebudú musieť dopĺňať vodík každý deň. Rozšírenie služieb vozidiel sa zatiaľ nechystá. Dôvodom je najmä ekonomika prevádzky, pri ktorej hlavnú úlohu v súčasnosti zohráva vysoká cena vodíka (17,15 €/kg bez DPH, štandardná cena je 21,60 €/kg). Podľa zástupcov spoločnosti Messer Tatragas bude môcť cena vodíka klesnúť v prípade, ak ho bude využívať väčší počet vozidiel. Na prijateľnú cenu by sa jeho cena dostala pri flotile približne 40 vozidiel. Vodíkové autobusy preto zatiaľ jazdia v bratislavských uliciach v čase, keď MHD využíva najviac cestujúcich. Cez víkendy, keď počet cestujúcich klesne, DPH používa vozidlá, ktoré sú lacnejšie na prevádzku.
V zahraničných mestách, v ktorých dopravné podniky prevádzkujú väčšiu flotilu vodíkových vozidiel, sa cena vodíka pohybuje niekde medzi 9 až 12 eurami na kilogram. Aktívnejšiemu nasadeniu vodíkových autobusov v bratislavskej MHD tak zatiaľ bráni vysoká cena vodíka. Keď klesne jeho cena, vodíkové autobusy vyťaží DPB viac. Z hľadiska prevádzky sú totiž na tom lepšie ako napríklad elektrické autobusy, ktoré majú dojazd len okolo 200 kilometrov.

Investície do výroby zeleného vodíka
Slovnaft poskytuje pre plniacu stanicu priestor a zároveň je dodávateľom vodíka. Ten sa v Slovnafte vyrába zo zemného plynu primárne pre vlastnú spotrebu rafinérie. Spoločný podnik Messeru a Slovnaftu zabezpečuje dodávku vodíka a jeho dočisťovanie, a zároveň operatívne riadi vodíkovú plničku vo Vlčom hrdle. Slovnaft však už pracuje na projekte výroby zeleného vodíka.
Vodík vyrábaný v Slovnafte momentálne vzniká procesom parného reformingu zemného plynu. Následne je vodík upravovaný na potrebnú kvalitu pre plnenie vodíkových vozidiel. Plniaca stanica v bratislavskom Vlčom hrdle bola otvorená v roku 2022. Na plnenie je potrebné sa vopred telefonicky objednať. Jej modernizácia však znižuje potrebu častého tankovania vodíkových vozidiel, čo optimalizuje prevádzku a zvyšuje celkovú efektivitu vodíkových autobusov a nákladných áut.

Messer Tatragas už má pripravený koncept One Stop Shop, v rámci ktorého dokáže klientom poskytnúť celý reťazec, od dodávky autobusov, cez vodíkovú infraštruktúru (výroba, plnenie a záložné dodávky vodíka) až po prevádzku zariadení a servis vozidiel. Koncový užívateľ tak platí len za najazdené kilometre.