Domov SPRÁVY News Škoda Octavia so spotrebou 3,9 l/100 km: Je to reálne?

Škoda Octavia so spotrebou 3,9 l/100 km: Je to reálne?

motor Škoda TSI
Foto: Škoda

Nízka spotreba paliva vozidiel značky Škoda, špeciálne s naftovým motorom 2,0 TDI, je už priam legendárna. S príchodom emisných noriem Euro 7 je však dôvod očakávať, že Škoda bude musieť prísť s celkom novými motorizáciami. Dočkáme sa konečne full-hybridného pohonu? 

Škoda, rovnako tak ani žiadna zo značiek koncernu Volkswagen, v súčasnosti neponúka žiadne vozidlo s full-hybridným pohonom označovaným aj ako HEV (hybrid electric vehicle). Koncern sa zameriava predovšetkým na mild-hybridy, plug-in hybridy a čisto elektrické vozidlá. Je potrebné dodať, že čo sa týka mild-hybridných motorov, tie patria medzi najlepšie na svete. Vodič šetrí palivo tým, že po pustení nohy z pedálu plynu začne vozidlo plachtiť, teda niekoľko desiatok až stoviek metrov dokáže udržať konštantnú rýchlosť s vypnutým spaľovacím motorom, resp. rýchlosť vozidla klesá oveľa pomalšie ako v prípade čisto spaľovacích jednotiek. Hoci aj s mild-hybridnými motormi je možné v mestskej premávke dosiahnuť nezanedbateľnú úsporu paliva, v blízkej budúcnosti to už nebude musieť stačiť. Objaví sa teda pod kapotou vozidiel značky Škoda a ďalších vozidiel koncernu Volkswagen full-hybridný pohon?

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ideálna platforma?

Škoda zatiaľ oficiálne neoznámila konkrétny plán na vývoj full-hybridného pohonu a nie sú známe ani žiadne konkrétne správy, ktoré by niečo také tvrdili. Niekoľko faktorov ale naznačuje, že by sa mohla vydať týmto smerom. Kvôli prísnejším emisným normám musia automobilky znižovať svoje flotilové emisie CO₂. Keďže plug-in hybridy (PHEV) majú svoje limity (finančné, nákladové, vodiči ich často nenabíjajú), full-hybrid by bol efektívnym riešením. Konkurenčné značky, ako Toyota, Hyundai, Kia, Honda alebo Renault už dlhodobo ponúkajú hybridné modely, ktoré sú populárne v mestskom aj diaľničnom režime. Aby Škoda zostala konkurencieschopná, mohla by sa pridať. Full-hybrid je tiež cenovo dostupnejší než plug-in hybrid alebo 100 % elektromobil, pričom znižuje spotrebu paliva (a tým pádom aj emisie) bez nutnosti nabíjania.

Akú techniku by Škoda mohla použiť, aby bolo výsledné riešenie efektívne, cenovo dostupné a konkurencieschopné? Možnosti vidíme dve. Najlogickejšou voľbou by bolo použitie full-hybridu založeného na platforme MQB evo, ktorú Škoda už používa pre modely Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb. Táto platforma podporuje elektrifikované pohony, takže by sa dala upraviť pre full-hybridný systém. Podľa starších správ ju bude Škoda využívať až do roku 2030.

Paralelný hybrid

Základom HEV by mohla byť pohonná jednotka 1,5 TSI evo2. Tá už je kompatibilná s e-pohonmi vďaka spojeniu s mild-hybridným systémom a optimalizovaná s ohľadom na efektivitu. Pracuje v Millerovom cykle, čím dosahuje efektívnejšie spaľovanie a tým aj nižšiu spotrebu. Používa technológiu variabilnej geometrie turba či deaktiváciu valcov pri nízkej záťaži, čo by mohlo vyrovnať nevýhodu preplňovaných hybridov v porovnaní s hybridmi používajúci atmosférické motory. Výkon motora by mohol oscilovať niekde okolo hranice 110 až 130 koní, aby sa zachovala rovnováha medzi dynamikou a spotrebou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektromotor by mohol byť integrovaný do prevodovky, podobne ako pri koncernových plug-in hybridoch. Jeho výkon by mohol byť niekde okolo 80 až 100 koní, čím by mal dostatok výkon na plne elektrický režim, podporoval by akceleráciu a mal dostatok výkonu na rekuperáciu. Batéria by mohla mať kapacitu od 1 do 2 kWh a bola by uložená pod zadnými sedadlami, aby malo jej umiestnenie vo vozidle minimálny vplyv na objem batožinového priestoru. Batéria by sa nabíjala prostredníctvom spaľovacieho motora a rekuperáciou brzdnej energie. V elektrickom režime by tak vozidlo bolo schopné prejsť okolo 3 až 5 kilometrov.

Toto riešenie by Škode umožnilo konkurovať hybridným modelom iných značiek, pričom by využívalo existujúce technológie z koncernových políc. Otázne však zostáva, ako by si Škoda poradila s novými emisnými pravidlami, ktoré vyžadujú vykazovať konštantnú spotrebu paliva pri rôznych stupňoch zaťaženia. Je preto možné, že Škoda siahne po obdobnej technológii, akú v súčasnosti používa Nissan.

Foto: Nissan

Spaľovací motor ako generátor

Nissan e-Power je hybridná technológia, ktorá používa spaľovací motor ako generátor energie. Motor teda nie je spojený s poháňanou nápravou, ale slúži len na dobíjanie batérie. Takýto krok by si vyžadoval podstatne viac investícií, pretože koncern v súčasnosti nevyužíva sériové hybridy, ale len tie paralelné. Otázna je tiež spotreba paliva na diaľnici. Aj z testovania pohonu e-Power vieme, že tento pohon je efektívny v mestskej prevádzke, kde elektromotor využíva rekuperáciu a efektívne pracuje s energiou.

Ale na diaľnici, kde je potrebný stabilný výkon, je jeho spotreba vyššia, pretože spaľovací motor beží neustále ako generátor. Podobné riešenie by malo výhodu v zjednodušenej mechanike. Keďže pohon vozidla by obstarával výlučne elektromotor, nebola by potrebná klasická prevodovka. Menej pohyblivých častí by potenciálne znížilo náklady na údržbu. Táto technológia je podobná systému EREV (elektromobil s predĺženým dojazdom), ktorá je obľúbená v Číne (kde Volkswagen chce uspieť) a ktorá by sa mohla uplatniť aj vo vozidlách Scout v USA.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPoužívajú ho 34 rokov. Značka vyriekla ortieľ nad motorom V12
Nasledujúci článokBratislavčanov čaká historická zmena. Navštevovanú ulicu po novom nespoznáte
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.